رضا فدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر مرداد تا اوایل شهریورماه است اما در طول فصل سرما نیز تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

وی افزود: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد بالای 65 سال، مبتلایان به بیماری‌های ریوی یا بیماری‌های ناتوان کننده، بیماری‌های قلبی عروقی، افرادی که دیابت دارند و یا افرادی که زمینه‌ی این بیماری را دارند یا مستعد گرفتن این بیماری هستند، اولویت دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه کارایی واکسن آنفلوانزا در افراد مختلف متفاوت است، تصریح کرد: تزریق این واکسن در حدود 70 تا 90 درصد موثر واقع می‌شود و اثرات آن تنها در همان سال باقی می‌ماند بنابراین هر سال باید تجدید شود.

فدایی خاطرنشان کرد: تزریق این واکسن در نیمه دوم سال به زنان باردار بسیار توصیه می‌شود زیرا در سال‌های گذشته ابتلا به نوع شدید آنفلوانزا  حتی می‌توانست به مرگ مادر منجر شود. برای نوزادان زیر شش ماه نیاز به تزریق این واکسن وجود ندارد زیرا در بدن نوزاد آنتی بادی‌هایی وجود دارد که او را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند اما در نوزادان بالای شش ماه منعی ندارد.

وی تاکید کرد: برخی شایعات وجود دارد که تزریق این واکسن را خطرناک اعلام می‌کند در حالی که واکسن افراد را از ابتلا به نوع A و B که در فصل‌ سرد بیشتر اپیدمی می‌شود، جلوگیری می‌کند. واکسن آنفلوانزا تنها برای بیمارانی که به تخم مرغ آلرژی دارند یا در هنگام تزریق بدنشان به واکسن واکنش شدید نشان می‌دهد خطرناک است و در غیر این صورت برای تمامی افراد بی خطر است و تزریق آن توصیه می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.