به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، الکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهوری صربستان در یک کنفرانس خبری گفت: سوالی که هر شهروند صربستانی باید امروز از اتحادیه اروپا بپرسد این است؛ چطور رفراندوم استقلال کاتالونیا معتبر نیست اما درباره جدایی کوزوو این اجازه به آنها داده شد، حتی بدون برگزاری رفراندوم؟

او گفت: چطور می‌توانید مدعی شوید که جدایی کوزوو قانونی بود، حتی بدون برگزاری رفراندوم و چطور شد که ۲۲ کشور اتحادیه اروپا این جدایی را به رسمیت شناختند و قوانین اروپایی و بنیادهای قوانین اروپایی را ویران کردند. سیاست اروپایی و سیاست اتحادیه اروپا بر چه اساس است؟

دوشنبه کمیسیون اروپایی با تکرار موضع دولت اسپانیا تاکید کرد که رفراندوم کاتالونیا غیر قانونی است و تحولات روز یکشنبه که در آن رای‌دهندگان از طرف پلیس ضد شورش هدف ضرب و شتم قرار گرفتند، "مساله داخلی" توصیف شد.

در مقابل، این پارلمان اروپایی سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای از کشورهای عضو خود خواست تا استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسند.  

رئیس‌جمهوری صربستان تاکید کرد: این بهترین نمونه برای نشان دادن استانداردهای دوگانه و تزویر سیاست جهان است.

کوزوو با اکثریت قومی آلبانیایی در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد؛ این اقدام بعد از جنگ سال ۱۹۹۹ صورت گرفت که آمریکا و متحدان آن در ناتو از طرف شورشیان آلبانیایی علیه دولتی که در آن زمان یوگسلاوی بود، وارد عمل شد. عملیات ناتو هم بدون حکم شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ۵۲۸ شهروند یوگسلاوی حین بمباران‌ها از مارس تا ژوئن ۱۹۹۹ کشته شدند. منابع صربستانی آمار تلفات را بالاتر دانسته و تاکید دارند ۲۵۰۰ غیر نظامی صرب از جمله ۸۹ کودک کشته شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.