به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منبع اعلام کرد: گروه‌های سنی می‌بینند که امروز در مقابل فرصتی جبران ناپذیر برای مجبور کردن دولت به قبول طرح تأسیس اقلیم سنی قرار دارند تا استقلال را برای استان‌هایشان فراهم آورد به ویژه بعد از بحرانی که در پی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به وجود آمده است.

این منبع به نارضایتی ساکنان این استان‌ها از نیروهای دولتی و حشد شعبی اشاره کرد و گفت: برخی از این گروه‌ها در شرق موصل یا شهرستان فلوجه مراسم عزاداری برپا می‌کنند و این مسئله‌ای است که خشم بسیاری از ساکنان را برانگیخته است.

این منبع اشاره کرد که بعید نیست شخصیت‌های سنی در صورت لجبازی بغداد در قبال خواسته اقلیم کردستان با کردها ائتلاف کنند اما تا به این لحظه تنها محرمانه درباره این موضوع صحبت می‌کنند.

سنی‌ها دنبال ساختار فدرالی جدیدی هستند که خودشان یکی از سه بازیگر اصلی در آن در کنار شیعیان و کردها در مرحله مابعد داعش و همه پرسی باشند.

معاون رئیس فراکسیون متحدون در واکنش به بحران همه پرسی گفت: دلیل آن سیاست‌های اشتباه و نقض قانون اساسی در طول ۱۴ سال گذشته است.

وی خواهان بازگشت دوباره به نوشتن قرارداد و شراکت جدید و تفاهم شد.

هفته گذشته تعدادی از نمایندگان سنی به اقدامات تلافی جویانه پارلمان عراق علیه اقلیم کردستان عراق اعتراض کردند.

ظافر العانی، رئیس فراکسیون متحدون در پارلمان گفت: ما با تهدید به اعمال زور یا اتخاذ اقدامات یکجانبه مخالفیم. مشکل همه پرسی یک مشکل سیاسی است و باید راهکارهای آن در چارچوب سیاسی باشد.

با این حال دولت فدرال همچنان از تأیید برخی شخصیت‌های سنی برخوردار است.

ناهده الداینی، نماینده اتحاد گروه‌های عراقی گفت: من درباره بحران کنونی دولت فدرال را تأیید می‌کنم ومعتقدم که لازم در مفهوم مناطق مورد مناقشه بازنگری شود چراکه بخش عربی شامل حدود ۹۰ درصد ساکنان است.

وی گفت: نیمی از استان دیالی به بهانه اینکه اصالتا کرد هستند گرفته شده است.

ناهده الداینی در عین حال گفت: اهل تسنن عراق بزرگترین بازنده در معادله قدرت بعد از سال ۲۰۰۳ هستند و دلیلی وجود ندارد که این روزها با کردها ائتلاف کنند. کردها و شیعیان در آواره کردن سنی‌ها نقش داشته‌اند. آنچه می‌گویم نظر خودم است و نظر اتحاد گروه‌های عراقی نیست اما من طرفدار وحدت عراق و پایبندی به قانون اساسی هستم.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.