مقتل خوانی در حرم های ائمه اطهار (ع) در عراق
به گزارش ایرنا، عراق حال و هوای عاشورایی است و حماسه حسینی دوباره در هر کوی و برزنی زنده شده است و مقتل خوانان از بامداد امروز یکشنبه در جمع عزاداران، داستان دردآور عاشورا را در میان اشک و اندوهی جانکاه برای عزاداران دلسوخته قرائت می کنند.
مقتل خوانی مراسم ویژه روز عاشورای حسینی است که مقتل خوانان جزییات حادثه عاشورا و چگونگی رشادت و شجاعت یاران حسینی و شهادت آنها را برای عزاداران قرائت می کنند تا اینکه این آیین به شهادت مظلومانه اباعبدالله حسین (ع) منتهی می شود.
بخش هایی از مراسم مقتل خوانی مانند شهادت علی اکبر (ع) یا ابوالفضل عباس (ع) ویا علی اصغر (ع) عزاداران گریه های جانسوز می کنند اما فراز، تنهایی امام حسین (ع) در میان سپاهیان یزید؛ آنگاه که می بیند همه یارانش به شهادت رسیده اند و او باید به صحنه جنگ برود و اهل بیت اش را با زینب کبرا (س) تنها بگذارد، بی شک دردآورترین بخش مقتل خوانی است.
ضجه و زاری عزاداران در این جا به اوج می رسد اما با اعلام جدایی گردن شریف امام حسین (ع) توسط شمر ذی الجوش (علیه اللعنه)، عزاداران بی تابی شان زیادتر می شود و از فرط حزن و اندوه بر سر و سینه می زنند و 'یا حسین یا حسین (ع)' را بانگ می زنند.
گرچه مراسم مقتل خوانی کربلای معلا در جمع میلیون ها عزادار حسینی اوج این مراسم باشکوه است اما همزمان شبکه های تلویزیونی مقتل خوانی را در عتبات مقدس نجف اشرف، کاظمین و سامراء نیز نمایش می دهند.
در برخی شهرهای عراق مراسم مقتل خوانی با نمایش تجسمی این حادثه همراه است و مجموعه هایی از بازیگران این مراسم را در قابل شبیه سازی حادثه سال 61 هجری به نمایش عمومی می گذارند که از جمله معروفت ترین این شبیه سازی ها در شهر کوت مرکز استان واسط در جنوب عراق است.
در بغداد نیز در شهرک صدر در شرق پایتخت و دیگر مناطق نیز برخی از هیات ها مراسم مقتل خوانی را به صورت نمایش تجسمی آن اجرا می کنند که بسیاری از مردم برای مشاهده این حادثه در آن شرکت می کنند.
خانواده حکیم همانند هرسال که از زمان آیت الله شهید محمدباقر حکیم متداول بوده، امسال نیز سید عمار حکیم مراسم مقتل خوانی را همانند عموی شهیدش (آیت الله محمد باقر حکیم) و پدر بزرگوارش مرحوم سید عبدالعزیز حکیم، شخصا در محل دفتر جریان حکمت ملی در جمع قابل توجهی از مردم برگزار کرد.
مقتل خوانی یا داستان کامل حادثه حسینی قریب دو ساعت به طول می انجامد و بعد از پایان آن، مراسم های عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی تا اقامه نماز ظهر و عصر به طول می انجامد.
در کربلای معلا بعد از نماز ظهرو عصر، آیین باشکوه 'رکضه طویریج' که سابقه طولانی به عمر حادثه عاشورا دارد، شروع می شود و با حضور میلیونی عزاداران همراه است.
در سنوات اخیر بسیاری از زائران ایرانی که هرسال در مراسم عاشورای حسینی شرکت می کنند، در آیین رکضه طویریج همپای عزاداران عراقی حضور پرشوری دارند و با آنها ندای یاحسین یاحسین را بانگ می زنند.
در این مراسم مردم با سر و صورت زدن، از فاصله از خارج شهرکربلا به سمت حرم های مطهر حسینی (ع) و ابوالفضل عباس (ع) سراسیمه می دوند و فریاد می زنند 'یاحسین (ع)'.
گفته می شود که سابقه این مراسم، درست به بعد از اعلام شهادت امام حسین (ع) بر می گردد و قبیله بنی اسد وقتی خبر شهادت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را می شنوند، سراسیمه از پنج کیلومتری کربلا در منطقه ای که به نام ۳۹;طویریج۳۹; شهرت دارد، به سمت کربلا می دوند و فریاد یاحسین سر می دهند و اینگونه با اهل بیت عصمت و طهارت اعلام همدردی می کنند.
مراسم رکضه طویریج تا حوالی ساعت سه و چهار بعد از ظهر به طول می انجامد و با پایان آن، پایان مراسم های حماسی روز عاشورای حسینی است.
با تاریک شدن هوا و اقامه نماز مغرب و عشاء، آیین شب غریبان (شام غریبان) شروع می شود که عزاداران مجدد با حمل شمع های روشن، در صحن حسینی حضور پیدا می کنند و برخی از هیات ها در قالب کاروان اسیران کربلا، داخل حرم می شوند و صحنه وداع با حسین شهید را ترسیم می کنند که مراسمی بسیار دردآور و حزن انگیز است.
در عراق مراسم های عاشورا به همین جا خاتمه نمی یابد بلکه مراسم های عزاداری تا روز اربعین (20 صفر) ادامه دارد که با آیین پیاده روی میلیونی اربعین، عزاداری عاشورایی تمام می شود.
در پایان ماه صفر (۳۰ صفر) با پایین کشیدن پرچم سیاه از حرم مطهر حسینی و دیگر حرم های عتبات عالیات و افراشتن مجدد پرچم سرخ بر حرم های عتبات عالیات پایان رسمی مراسم های عزاداری حسینی اعلام می شود.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
ارسال نظر