به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، در حالی‌که دولت اسپانیا مانع از برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا می‌شود، کاتالان‌ها در حال تشکیل صف‌هایی مقابل مراکز اخذ رای برای همه‌پرسی استقلال هستند.

 

امروز- یکشنبه- قرار است همه‌پرسی برای استقلال کاتالونیا برگزار شود. با این حال مشخص نیست که آیا مراکز رای‌گیری، در سایه استقرار هزاران نیروی امنیتی اسپانیا که تلاش می‌کنند مانع از پیشبرد این همه‌پرسی شوند، باز خواهند شد یا خیر.

شاهدان عینی اعلام کردند که حدود 30 خودروی زرهی و نظامی بندر «بارسلون» را برای استقرار گسترده در مناطقی، که همه‌پرسی در آنها برگزار می‌‌شود، ترک کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود ده‌ها هزار کاتالان با شرکت در این همه‌پرسی، دولت اسپانیا را به چالش بکشند، همین امر نگرانی‌ها را درباره بروز آشوب و ناامنی در این منطقه ثروتمند، که در شمال شرق اسپانیا واقع است، برانگیخته است.

در حالی‌که دولت اسپانیا گفته است که درصد کوچکی از مدارس و نیز حدود 1300 مرکز اختصاص‌یافته برای رای‌گیری را بسته است.

پلیس اسپانیا در تلاش برای جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی، مدارسی را که به‌عنوان مراکز رای‌گیری در نظر گرفته شده‌اند را تحت کنترل دارد و بر مرکز مخابرات وابسته به دولت محلی کاتالونیا سیطره یافته است.

 وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد که بیشتر اماکن و ساختمان‌های عمومی، که برای برگزاری این همه‌پرسی در نظر گرفته شده‌ بودند را بسته است.

در بیانیه وزارت کشور اسپانیا آمده است، «برخی» از مراکز رای‌گیری احتمالی همچنان در محاصره افرادی هستند که درصددند در مسیر تلاش‌های پلیس برای اجرای حکم قضایی مبنی بر ممنوع کردن استفاده از اماکن عمومی در همه‌پرسی سنگ‌اندازی کنند.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است با جمعیت 7.5 میلیون نفری در شمال شرقی اسپانیا است. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است ولی تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.