به گزارش ایلنا، علی شریعتی در خصوص‌صنعت شیرینی، شکلات و اسنک گفت: هنگامی که بحث صادرات مواد غذایی مطرح می‌شود این گروه به همراه لبنیات همیشه در صدر جدول مواد صادراتی ما قرار دارند اما این در حالی است که فعالین این حوزه آسیب زیادی دیده‌اند.

عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید ما در این صنعت دو و نیم میلیون تن است. در حالی که امروز ۹۰۰ هزار تن آن و یا به عبارتی ۴۰ درصد ظرفیت خالی است و عملا کارخانه‌های ما با حداقل ظرفیت در حال کار هستند.

وی ادامه داد: بنا بر گفته فعالین این حوزه مهم‌ترین مشکل آنها عدم تامین مواد اولیه و گران بودن آن است که همین امر سبب شده قیمت تمام شده ما نسبت به محصولات کشورهای دیگر بالا باشد و نتوانیم در بازارهای صادراتی با آنها رقابت کنیم. این در حالی است که کیفیت ما نسبت به سایر کشورها بالا است اما نداشتن دیپلماسی اقتصادی و عدم حمایت دولت صنایع غذایی باعث شده که به غیر از دو، سه کشور همسایه نتوانیم بازار عمده ای برای خود پیدا کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازار سوریه و دیپلماسی اقتصادی گفت: به عنوان مثال در سوریه ۴۰ کارخانه شکلات و شیرینی وجود دارد و ۸۰ درصد سهم بازار در اختیار تولید کنندگان محلی و ۲۰در صد واردات است و به صورت مجوزهای موردی اجازه واردات می دهند.

شریعتی تصریح کرد:از طرف دیگر تعرفه ترجیحی ما و سوریه ۴ درصد است اما برای اجازه واردات به این کشور نیاز به صدور مجوز موردی است و این درحالی است که کد تعرفه ۱۹۰۵۳۱۰۰ متعلق به بیسکویت واردات این کالا را به طور کل ممنوع می دانند، ولی براساس گزارش ITC در سال ۲۰۱۶ کشور سوریه در گروه ۱۹۰۵۳ گروه بیسکویت و ویفر غلاتی ۴۲ میلیون دلار واردات داشته است و فقط ترکیه ۳۸ میلیون دلار از این بازار را در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: اینجا این سوال پیش می‌آید که دولتمردان ترکیه‌ای چه کاری کرده‌اند که ما نکرده‌ایم و یک بازار ۳۸ میلیون دلاری را به راحتی به دست آورده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.