به گزارش مهر، علیرضا دائمی در سفر یک روزه به استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در پروژه های آب و برق و طرح های نیمه تمام اظهارداشت: در صنعت آب و برق در سطحی از توان فنی رسیده ایم که ۹۵ درصد تجهیزات بزرگ خود را تولید می کنیم و قادریم این تکنوژی را صادر هم کنیم.

وی افزود: البته از یک دیدگاه به دلیل شرایط تحریم توانستیم نیازهای خود را در بخش نیروگاهی و تصفیه خانه ها در داخل تامین کنیم و امروز در ساخت نیروگاه گازی در ردیف ۷ کشور شاخص جهان هستیم و به تکنولوزی ساخت دست یافته ایم و در سد سازی به خودکفایی کامل رسیده ایم و در این بخش و نیز احداث تصفیه خانه ها در ردیف اول قرار داریم.

ساخت تاسیسات آبی و انرژی در ۴۰ کشور جهان

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق یادآورشد: در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور بزرگ دنیا در حال ساخت تاسیسات بزرگ آب و برق هستیم و با کشورهای همسایه ارتباط انرژی برق داریم و برای نمونه در تاجیکستان بزرگترین تاسیسات آبی و برقی را ساخته ایم که بخش عمده برق آنها را تامین می کند.

وی افزود: با احداث خط ۴۰۰ کیلووات برای انتقال برق از ارمنستان به گرجستان وروسیه اقدام کرده ایم و ۹۰ طرح بزرگ صنعت آب و برق در کشور عراق هم توسط کارشناسان و مهندسان ایرانی در حال اجراست و بزرگترین طرح صنعت برق در کشور سریلانکا توسط مهندسان کشورمان اجرا می شود.

۹۵ درصد تجهیزات آب وبرق در داخل تولید می شود

دائمی اظهارداشت: در ساخت تجهیزات صنعت آب و برق به خودکفایی رسیده ایم و روز گذشته شاهد بهره برداری از بزرگترین کارخانه تولید پنل های خورشیدی در استان فارس بودیم و امروزه قادریم ضمن تامین نیازهای داخل کشور به سایر کشورها نیز خدمت رسانی کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از فعالیتهای خوب وزارت نیرو، ارزیابی و تعیین گواهی صلاحیت برای کالاهای تولیدی مانند کابل و تاسیسات برقی با کیفیت عالی برای صادرات است.

گردش مالی و درآمدسالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان

دائمی در ادامه گفت:مجموع هزینه سازی در صنعت آب و برق سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان است که بخشی از محل فروش آب و برق، بخشی تسهیلات و اعتبارات دولتی و بخشی از طریق فاینانس و بخش خصوصی تامین می شود.

وی اضافه کرد: در صنعت برق از بودجه های دولتی کمترین میزان را استفاده می کنیم و می توان گفت هیچ طرح نیمه تمام در بخش برق نداریم اما به دلیل کمبود اعتبار در اجرای برخی از طرح های صنعت آب مشکلاتی داریم و سرعت اجرا کم است و طرح های نیمه تمام این بخش مشکلاتی دارد که باید تدبیر کنیم.

وی بیان کرد: وزارت نیرو برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام آبی کشور به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تلاش می کنیم برای تامین منابع مالی از مدل هایی استفاده کنیم که به اعتبارات دولتی وابسته نباشد و سریعتر به پایان برسد و برای نمونه طرح انتقال آب از سد طالقان در استان قزوین به صورت BOT است.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: توسعه نیروگاههای تجدید پذیر از اولویت های این وزارتخانه است که در استان قزوین بهترین امکان را در تونل بادی از منجیل تا نظر آباد و بویین زهرا داریم و بهترین شرایط برای اجرای طرح های نیروگاههای خورشیدی داریم که اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

تولید برق در نیروگاه شهید رجایی ۱.۵ برابر می شود

دائمی از توسعه و بازتوانی نیروگاه شهید رجایی قزوین خبرداد و اضافه کرد: با اجرای طرح بازتوانی نیروگاه شهید رجایی قزوین میزان آلاینده و حرارت های ناشی از آن به حداقل می رسد و ظرفیت تولید نیز از ۲۰۰۰ مگاوات به ۳۷۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

دائمی بیان کرد: توان تولید آب و برق به لحاظ توسعه ای به حد نهایی رسیده و از امروز باید به سمت بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود برویم.

وی بیان کرد: ظرفیت نیروگاهی نصب شده در کشور ۷۵ هزار مگاوات است که این میزان با کشور کره جنوبی برابری می کند اما انرژی تولیدی این کشور بیشتر در بخش صنعت است و در ایران در بخش خانگی است.

دائمی اظهارداشت: در میزان نصب نیروگاهی در ردیف ۱۰ کشور جهان و در مصرف در رتبه ۱۴ جهان هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.