ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که سه هفته قبل در بحبوحه بحث‌های املاک نجومی، ابوالفضل قناعتی در صحن شورای شهر بیان کرد: آمده‌اند به یک آزاده و یک اسطوره تهمت زده‌اند. می‌دانید آزادگی چیست؟ کسی که این حرف‌ها را منتشر کرده یک هفته خواهرش دست داعش باشد تا بفهمد. اینها آمده‌اند آبروی همه را برده‌اند، چه کسی چیزی داده؟ اگر چیزی به کسی داده‌اند به یک اسطوره و یک آزاده داده‌اند. اشاره او اما به ماجرای افشای اسامی اعضای شورای شهر و خواصی بود که گفته شده بود از شهرداری تهران املاک را دریافت کرده بودند و منظور او از یک آزاده، معصومه آباد بود که نام او در لیست منتشرشده بود اما کاربران در فضای مجازی، با انتشار این صحبت‌های قناعتی، این‌گونه بیان کردند که اشاره او به یاشار سلطانی، خبرنگار بازداشت‌شده سایت معماری‌نیوز، است که به‌ دلیل افشای ماجرای املاک نجومی در زندان است و این عضو شورای شهر به خانواده سلطانی توهین کرده اما قناعتی در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» این ماجرا را به کلی رد می‌کند و حتی می‌گوید، اگر خانه‌ای نیز به امثال معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، داده شود، راه دوری نمی‌رود.


آقای قناعتی متن سخنان‌شان موجب ناراحتی افکار عمومی شده است.
مگه من چی گفتم؟


اینکه فردی در زندان باشد و درباره خانواده‌اش شما صحبت‌هایی را در صحن شورا ایراد کنید، ایراد نیست؟
اصلا ایشان آن زمان زندان نبود، من اسمی از سلطانی نبردم و کلی گفتم، سه هفته پیش درباره تهمتی که به خانم آباد زدند، گفتیم با اسطوره کشور این‌طوری برخورد نمی‌کنند. ایشان چهار، پنج سال اسیر بودند و در هر کشور دنیا بروند ایشان را روی سرشان نگه می‌دارند و این‌قدر تهمت نمی‌زنند. درست است این اتفاق برای کسی بیفتد؟ من گفتم اگر خانواده‌مان یک هفته دست دشمن باشد شما ناراحت نمی‌شوید، ایشان چهار سال بودند و تهمت زدید.


یعنی شما اسم نیاورید و اسم داعش را نگفتید؟
نه من اسم نیاوردم.


از حرف شما هم این‌گونه استنباط می‌شود که اگر هم خانه‌ای داده شده، کار خوبی صورت گرفته است.
نه من گفتم اگر بدهند هم بد نیست، شما بروید با همه مسئولان دنیا و زمامداران دنیا صحبت کنید و بگویید خانمی چهار تا پنج سال اسیر بود و حالا خانه‌ای می‌خواهند به او بدهند، نظر شما چیست؟ ببینید مسئولان و زمامداران جهان چه می‌گویند؟


اما خب ایشان الان مسئولیت دارند و حقوق ثابتی از شورای شهر هم می‌گیرند.
نه من می‌گویم به ایشان خانه‌ای ندادند اما اگر بدهند هم بد نیست و به‌طور کلی به نظرم ندادند اما اگر هم بدهند هم جای دوری نرفته است. مثلا آقای ساعی که عضو شورای شهر بود در زمان مسئولیت در شورای شهر هم به المپیک رفته و بعد از آن به او هدیه‌ای دادند و والله جای دوری هم نمی‌رود، چرا شما این‌طوری نگاه می‌کنید. باز هم تأکید می‌کنم به خانم آباد، خانه‌ای ندادند و اگر هم داده باشند، اشکالی ندارد.


اما خب به‌واسطه این اتفاق یکی از خبرنگاران الان در بازداشت است.
یاشار سلطانی به‌خاطر شکایت ما در زندان نیست، ایشان به‌خاطر موضوع دیگری در زندان بوده و ما نمی‌دانیم چرا در زندان است. شکایت ما و شکایت آقای چمران و قالیباف هنوز بررسی نشده و در این قضیه همه‌چیز ما رفت، آبروی ما رفت، آنها باید بگویند اشتباه کرده‌اند.
***
اما این پایان ماجرا نبود چراکه انتشار فایل صوتی آن جلسه شورای شهر تهران از سوی خبرآنلاین نشان می‌دهد، برخی نکاتی که قناعتی در مصاحبه دیروزش با «وقایع‌اتفاقیه» بیان کرده است، با سخنانش در جلسه شورای شهر متفاوت است. در جلسه روز ۶ مهر ۹۵ شورای شهر تهران، تذکرات پیاپی اصلاح‌طلبان درباره رسانه‌ها که بخشی از آن به بازداشت یاشار سلطانی ربط داشت، موجب شد رضا تقی‌پور، عضو اصول‌گرای شورای شهر وقت، تذکر بگیرد. در میانه حرف‌های او ابوالفضل قناعتی، سخنان دیگری گفت که اکنون جنجالی شده است.

تقی‌پور با صدای بلند در صحن علنی شورای شهر خطاب به اصلاح‌طلبان همکار خود گفت: تعجب می‌کنم برخی همکارانمان در کار قوه‌قضائیه دخالت می‌کنند. الان این حرف را می‌زنند و بعد هم لابد می‌خواهند بگویند قوه‌قضائیه قاتل، دزد و قاچاقچی را آزاد کند؟ فردی آمده و هر چه دروغ خواسته به شورای شهر گفته و تهمت زده و فضای جامعه را متشنج کرده است، از آقایان می‌خواهم غیرت داشته باشند، آبروی اعضای شورا رفته، پس غیرت آقایان چه شده است؟ او در ادامه سخنانش گفت: چرا باید این شکایت پس گرفته شود؟ علاوه‌بر ایشان چند عضو شورا هم با او همدست بودند و آشش را بیرون شورا پختند و در شورا آوردند!

در بین سخنان او، ابوالفضل قناعتی، از اعضای هیأت‌رئیسه شورای شهر، وارد شد و گفت: آمده‌اند به یک آزاده و یک اسطوره تهمت زده‌اند. می‌دانید آزادگی چیست؟ کسی که این حرف‌ها را منتشر کرده یک هفته خواهرش دست داعش باشد تا بفهمد. اینها آمده‌اند آبروی همه را برده‌اند، چه کسی چیزی داده؟ اگر چیزی به کسی داده‌اند به یک اسطوره و یک آزاده داده‌اند. پس از این سخن قناعتی، تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر، در ادامه تذکر خود گفت: به همه تذکر می‌دهم اگر قرار است آبرو ببرند، برای هیچ‌کس آبرویی نمی‌ماند! این تهمت‌ها جنایتی بود که در حق شورای شهر اتفاق افتاد و در تاریخ بی‌سابقه بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.