شرکت BAT دو هفته پیش واحد تولید سیگار خود در اشتهارد را به بهره‌برداری رساند تا بعد از این به طور مستقل و خارج از مجموعه شرکت دخانیات ایران به تولید سیگار بپردازد.


به گزارش اقتصادنیوز، این شرکت که سه سیگار مونتانا، پالمال و کنت را با مشارکت دخانیات به تولید می رساند و به ازای خط تولید و کارگرانی که شرکت دخانیات در اختیارش قرار داده بود، ۳۰ تا ۵۰ دلار حق ساخت می پرداخت اما با توجه به قطع همکاری خود با دخانیات از پرداخت این مبلغ معاف می شود.

شرکت‌ JTI نیز که وینستون و مگنا را به تولید می‌رساند، سال گذشته با خرید واحد توتون ابهر، عملا خود را از زیر سایه شرکت دخانیات جدا کرد تا این شرکت، سال جدید را با تولید سه سیگار بهمن، تیر و هما آغاز کند.

JTI با خرید واحد ابهر، تولید سیگارهایG۱، ساتر و اونیکس را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

بر اساس اظهارات یک منبع آگاه با جدا شدن این دو شرکت سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت دخانیات کم شده و حدود ۷۰۰ کارگر در واحدهای تولید سیگار تهران و گیلان در بلاتکلیفی به سر خواهند برد.

شرکت KT&G به عنوان سومین شریک دخانیات نیز که تولید سیگارهای کره ای ESSE و پاین را به صورت محدود با مشارکت دخانیات به تولید می‌رساند، فعالیت خود را در ایران کمتر از گذشته کرده است.

تولید انواع سیگار در شرکت دخانیات تا پیش از واگذاری به صندوق فولاد سالانه ۲۴ میلیارد نخ بود که در پایان سال گذشته به ۹ میلیارد نخ رسید. به نظر می‌رسد شرکت دخانیات ایران در چنین وضعیتی قادر نخواهد بود که تولید سیگارهای خود را تا پایان امسال به بالای ۱۰ میلیارد نخ برساند چرا که بدون شرکای تجاری خود حجم بالایی از تولیدش کاسته خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.