فلزات اساسی در صف خرید؛ دارویی‌ها در صف فروش

Untitled-3 copy

صف‌های خرید و فروش: در نمودار به بررسی نماد‌های حاضر در بورس و فرابورس پرداخته شده است و تعداد نمادهایی که در پایان روز معاملاتی هفته گذشته در صنایع مختلف در صف خرید یا فروش قرار داشته‌اند به تفکیک صنعت مشخص شده است. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اقبال بازار به صنایع مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. در آخرین روز داد و ستد‌های بازار گروه مواد و محصولات دارویی با 36 نماد و 88 درصد از تعداد سهام موجود در صنعت بیشترین تعداد سهام در صف فروش را داشتند. در بازار روز چهار شنبه فضای کلی حاکم بر بازار موجب شد که از میان 544 نماد معامله‌شده در 46 صنعت مختلف، 372 نماد با صف فروش بسته شوند و تنها 18 نماد در صف خرید باقی بمانند. گروه  فلزات اساسی با سه نماد و هشت درصد از تعداد سهام معامله شده در صنعت بیشترین صف‌های خرید را به خود اختصاص داد.

سهام پرنوسان: در نمودار نمادهای با نوسان کامل در روز معاملاتی مورد بررسی قرار گرفته است. نوسان در طول روز معاملاتی را می‌توان به دو نوع مثبت (+) و منفی (-) تقسیم کرد. منظور از نوسان (+) این است که نمادهای قرار گرفته در این گروه از کمترین قیمت مجاز تا بیشترین قیمت مجاز نوسان داشته‌اند. به نوعی می‌توان گفت تقاضا در آنها نسبت به عرضه پیشی گرفته است و در گروه نوسان (-) برخلاف گروه قبل عرضه در آنها بیشتر از تقاضا بوده است.

به‌عنوان مثال در آخرین روز از داد و ستد‌های بازار، نماد «گشان» کمترین قیمت در کل زمان بازار را در صف فروش به ثبت رسانده است. در ادامه داد‌ و ستد‌ها این نماد بیشترین قیمت خود را در صف خرید به ثبت رسانده است و در نهایت «گشان» با صف خرید کار خود را به پایان رسانده است.

 افزایش حجم ناگهانی: روز چهارشنبه نماد‌هایی معامله شدند که حجم معاملات آنها رشدی چشمگیر داشته است. بر این اساس حجم معاملات 16 سهم بیش از پنج برابر نسبت به میانگین ماهانه رشد داشته است. همچنین در میان این نماد‌ها، «شبندر» با حدود 86 میلیون سهم و 185 میلیارد تومان ارزش روز معاملات بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رسانده است.