مهم‌ترین اتفاق در چند روز گذشته شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت شماره یک بود که باعث شد امید کوچکی به سرمایه‌گذاران این صنعت بدهد. از نظر برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر هنوز امید به افزایش قیمت‌ها در نمادهای سرمایه‌گذاری وجود دارد که حضور شاخص در بالای سه میانگین متحرک ۱۵۰، ۲۰۰ و ۱۲۰ روزه یکی از دلایل آنها است. این سطوح می‌توانند به‌عنوان حمایت‌های بسیار قدرتمندی از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کنند. در حال حاضر شاخص با میانگین متحرک ۹۰‌روزه درگیر است و حضور در این منطقه می‌تواند نیروی لازم برای شکستن خط روند نزولی میان‌مدت شماره دو را ذخیره کند.

میانگین متحرک با دوره‌های زمانی مختلف، به‌عنوان یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تکنیکال، پایه و اساس بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال است. به بیان ساده می‌توان گفت این اندیکاتور میانگینی از داده‌های اصلی روزانه‌(معمولا قیمت آخرین معامله) است. میانگین‌های متحرک در دوره‌های زمانی متفاوت، یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند، چون این اندیکاتور دنباله‌روی اطلاعات است. بنابراین باید این موضوع را همیشه در ذهن داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان از میانگین‌های متحرک برای پیش‌بینی آینده بازار استفاده کرد. بیشترین کاربرد میانگین‌های متحرک استفاده از آنها به‌عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی است.

با تایید شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت شماره یک به سمت بالا در چند روز گذشته، می‌توان انتظار داشت در مرحله اول از سناریوی افزایشی، شاخص سرمایه‌گذاری‌ها به سمت شکستن محدوده خط روند نزولی میان‌مدت شماره دو حرکت کند. عبور کامل از پرده اول افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نیست و در صورت شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت به سمت بالا دوباره امیدها به این صنعت باز می‌گردد، در فاز دوم سناریوی افزایش قیمت‌ها، افراد ریسک‌پذیر و حتی بعضی از افراد با ریسک متعادل نیز وارد بازار خواهند شد. هدف این مرحله محدوده ۳۴ هزار و ۸۰۰ واحد است که مقاومت قدرتمندی مثل سطح ۳۳ هزار واحد، می‌تواند مانع رسیدن شاخص به هدف قیمتی این پرده شود. در پرده سوم، شاخص صنعت سرمایه‌گذاری با گذشتن از مقاومت ۳۶ هزار و ۷۵۰ واحد به دنبال هدف ۳۹ هزار و ۷۰۰ واحد است که رسیدن به این محدوده در کوتاه‌مدت دور از ذهن نیست ولی شرایط کلی بازار را نیز باید در نظر گرفت. در فاز بعدی افزایش، شاخص به دنبال رسیدن به سقف تاریخی خود یعنی منطقه ۴۹ هزار واحد است. در این مسیر دو مقاومت قدرتمند وجود دارد که در صورت گذر از آنها رسیدن و حتی عبور از سقف تاریخی بعید نخواهد بود. محدوده ۴۲ هزار و ۶۰۰ واحد و منطقه ۴۵ هزار و ۶۰۰ واحد می‌توانند مانع رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها به قله تاریخی شوند. مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی یا افزایش قیمت‌ها باشند.

هنوز روند میان‌مدت شماره ۲ به سمت بالا شکسته نشده است و بعد از شکسته شدن خط روند نزولی میان‌مدت شماره یک، شاخص حرکتی خنثی و گنگ را در پیش گرفته است. همان‌طور که گفته شد شاخص برای صعود، باید از مقاومت‌های بسیاری عبور کند. ضمن اینکه معاملات کسل‌کننده این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران را خسته کرده است، بنابراین واکنش منفی به یکی از سطوح مقاومتی می‌تواند آغازگر مرحله اول سناریوی کاهش قیمت‌ها باشد. همچنین سناریوی کاهشی می‌تواند حتی بعد از فاز اول افزایش قیمت‌ها و برخورد به روند نزولی میان‌مدت شماره ۲ اتفاق بیفتد. هدف پرده اول از سناریوی ریزش قیمت‌ها، محدوده ۲۶ هزار و ۴۰۰ واحد است که البته مناطق ۲۹ هزار و ۶۰۰ واحد و ۲۸هزار و ۵۰۰ واحد به‌عنوان سطوح حمایتی می‌توانند مانع کامل شدن این پرده از کاهش قیمت‌ها شود. در این مرحله میانگین‌های متحرک  ۱۲۰و۱۵۰ روزه نیز می‌توانند نقش حمایتی خوبی بازی کنند. اگر عرضه‌ها در منطقه ۲۶ هزار و ۴۰۰واحد افزایش داشته باشد حرکت به سمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد دور از ذهن نخواهد بود. در این مرحله از ریزش قیمت‌ها سطح ۲۳ هزار و ۵۵۵ واحد، به‌عنوان منطقه حمایتی بسیار مهم، می‌تواند مانع ریزش قیمت‌ها شود. مهم‌ترین سطح حمایتی در این پرده از سناریوی کاهش قیمت‌ها، محدوده میانگین متحرک ۲۰۰ روزه است که در صورت شکسته شدن به سمت پایین بسیاری از افراد ریسک‌پذیر نیز به دنبال صنعتی دیگر برای سرمایه‌گذاری می‌گردند. مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی یا کاهش قیمت‌ها باشند.