در نگاه اول می‌شود دریافت که شاخص کانی‌های غیر فلزی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با رشد ۸۷۰ درصدی همراه بوده است و بعد از آن طی چند سال تا ۴۶ درصد از اوج قیمتی خود اصلاح کرده است. اما در دوره اخیر ۹۷ تا ۹۹ شاخص مذکور ۳۵۶۰ درصد رشد کرده و از اوج قیمتی خود در تابستان ۹۹ تاکنون تنها ۳۰ درصد اصلاح داشته است. اگر از نمایی نزدیک‌تر به اتفاقات ۲ سال اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که شاخص در ادامه مسیر اصلاحی خود به حمایت هندسی خود در ۵۱ هزار واحد رسیده است. پس حفظ این محدوده برای سهم بسیار ضروری است اما مهم‌تر از آن میانگین‌های متحرک ۲۰ و ۴۰ روزه سهم هستند که هنوز بالاتر از قیمت قرار دارند و نقش مقاومت را برای آن ایفا می‌کنند. اگرچه حفظ حمایت هندسی روی شاخص ۵۱ هزار واحد مهم است، اما تا زمانی که نشانه‌هایی از شکست خط روند نزولی یا میانگین‌های چند روزه و حتی یکی از سقف‌های اخیر در روند نزولی دیده نشود نمی‌توان از پایان روند اصلاح و شروع روند صعودی جدید به‌صورت جدی سخن گفت.

شرکت شیشه رازی با نماد کرازی

کرازی بعد از اصلاح مناسبی که از اوج قیمتی خود در ۳۵۰۰ تومان داشت در محدوده ۱۳۰۰ تومان با توجه به واگرایی مثبتی که بین نمودار قیمت و اندیکاتور RSI شکل گرفته بود با تقاضای خوبی همراه شد و توانست بعد از شکست خط روند نزولی هم در نمودار قیمت و هم در اندیکاتور RSI وارد روند صعودی جدیدی حداقل در کوتاه‌مدت شود.

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با نماد کفرا

دیگر سهم موجود در شاخص کانی‌های غیر فلزی، کفرا بعد از یک اصلاح چند ماهه به خط روند میان مدتی خود در حوالی ۴هزار تومان واکنش مثبت نشان داد به‌طوری که بعد از آن با رشدی ۴۰‌درصدی همراه شد و دوباره بعد از آن متعادل شد. فعلا سهم در کوتاه مدت میان مثلث شکل گرفته از خط روند صعودی و خط روند نزولی خود حبس شده است و باید به انتظار نشست و دید که آیا قیمت با شکست خط روند نزولی به رشد خود در میان مدت ادامه می‌دهد یا برعکس با از دست دادن خط روند صعودی اصلاح ادامه پیدا می‌کند.