برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن شما نیاز خواهید داشت که در بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید! اما آیا می‌شود با سرمایه کم در تمام این بازار‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟ در واقع در پاسخ به این پرسش باید گفت شما در بورس علاوه بر معاملات سهام می‌توانید بازار‌های دیگر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم پوشش دهید و سبدی از انواع دارایی تشکیل دهید.

به‌عنوان مثال شما در بازار سرمایه می‌توانید با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله طلا از بازدهی طلا برخوردار شوید یا می‌توانید با خرید سکه در بورس از بازدهی سکه برخوردار شوید. در مورد سکه این نکته وجود دارد که علاوه بر خرید و فروش سکه به‌صورت آنلاین در بورس امکان تحویل فیزیکی آن نیز وجود دارد.

اما آیا در بورس امکان خرید دلار نیز وجود دارد؟ در واقع باید گفت که امکان خرید مستقیم دلار در بورس وجود ندارد؛ اما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در صنایع صادرات محور مانند پتروشیمی‌ها،‌ فلزات و... بازدهی دلار را به‌صورت غیرمستقیم پوشش دهیم. همچنین شما با خریداری سکه در بورس نیز می‌توانید بازدهی دلار را پوشش دهید؛ زیرا در فرمول محاسباتی قیمت سکه، قیمت دلار نیز نهفته است و با تغییرات قیمت دلار معمولا قیمت سکه نیز دستخوش تغییر می‌شود. درمورد پوشش بازار مسکن در بورس نیز در اخبار شنیده شده است که به زودی شاهد تاسیس بورس مسکن و خرید متری مسکن نیز خواهیم بود.

یکی دیگر از ابزار‌های قابل معامله در بورس صندوق‌های درآمد ثابت هستند که عمده دارایی این صندوق‌ها اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی و امثال آنها است که شما با خرید واحد‌های این صندوق‌ها می‌توانید در بازار سرمایه به یک سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین و بازدهی تقریبا ثابتی دست پیدا کنید.

یکی دیگر از اصولی که در هنگام تشکیل سبد دارایی در بورس باید به آن دقت شود، سرمایه‌گذاری در صنایع و سهام مختلف و جلوگیری از خرید یک سهم با کل دارایی است. با تشخیص صنایع پیشرو در بازار و سرمایه‌گذاری در سهام مختلف و صنایع گوناگون می‌توانید تا حد زیادی ریسک سرمایه‌گذاری خود را کم کنید.