موضوعی که امروز به آن خواهیم پرداخت خطوط حمایت و مقاومت مورب یا داینامیک هستند.

در روزهای اخیر وقتی از خطوط حمایت و مقاومت می‌گفتیم، صحبت از خطوطی افقی بود، خطوطی که نماینده یک قیمت خاص بودند.

اما در واقعیت و در اقتصاد تورمی، خطوط حمایت و مقاومت به شکل افقی و در یک قیمت خاص کمتر ظاهر می‌شوند و بیشتر به شکل مورب دیده می‌شوند. در بررسی نمودار یک سهم، گاهی دیده می‌شود که قیمت سهم به یک خط مورب فرضی بارها واکنش نشان داده است. چطور می‌توانیم این خطوط را پیدا کنیم؟

در یک روند اکیدا صعودی دره‌ها (کف) را به هم وصل کنید. وصل دو نقطه کف برای شروع کافی است. این خط مورب بالقوه یک خط حمایت برای قیمت سهم محسوب می‌شود.

در یک روند اکیدا نزولی، قله‌ها را به هم وصل کنید. اینجا نیز دو قله برای شروع مناسب است. این خط به‌صورت بالقوه یک مقاومت برای قیمت سهم است. با ذکر این نکته که خطوط حمایت و مقاومت مورب نیز قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. به محض اینکه قیمت سهم موفق به شکستن یک خط مقاومت می‌شود. همان خط تبدیل به خط حمایت می‌شود و بالعکس.

چرا به این خطوط، اصطلاحا خطوط حمایت و مقاومت داینامیک گفته می‌شود؟ در خطوط افقی، هر خط نماینده یک قیمت خاص است. شما می‌توانید با اشاره به قیمت این خط را تعریف کنید با ادامه روند نیز همان خط همچنان نماینده همان قیمت خاص است و ممکن است پس از گذشت چند ماه یا چند سال اعتبار خود را از دست بدهند. اما خطوط مورب با ادامه روند قیمت سهم، قیمت‌های جدیدی تعریف می‌کنند و امکان دارد با گذشت ماه‌ها و سال‌ها همچنان معتبر باشند.