فیلترنویسی

حامد مددی کارشناس بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شرایط بازار باعث شد از روزهای منفی بازار بهتر استفاده کنیم. او ادامه می‌دهد: باید با نوشتن فیلترهای ساده و کاربردی آغاز کنیم. فیلترهایی که بتوانند حجم‌های مشکوک یا سهامی که نوسان مثبت داشته‌اند یا حقیقی و حقوقی تحرکات مشکوک روی آن داشتند را غربال کنیم. یکی از بهترین ابزارها فیلتر حجم مشکوک است. اگر در حالت ریزشی بازار سهمی در مقایسه با روزهای گذشته خود حجم معاملات به‌شدت بالاتری را ثبت کرده باشد می‌تواند موردتوجه قرار گیرد. صد البته که در این بین توجه صرف به خروجی فیلترها صحیح نیست و خروجی‌ها بعد از این مرحله تازه باید وارد فرآیند تحلیل تکنیکال یا بنیادی شوند.

رتبه‌بندی سهام

این معامله‌گر بازار با تشریح شیوه‌های معامله می‌گوید: اما پس از اعمال فیلترها احتمالا چندین سهم خروجی داشته باشیم. ترجیحا تمام سهامی که به‌عنوان خروجی نمایش داده می‌شوند را مورد تجزیه و تحلیل و کنکاش قرار دهید و در این مرحله چیزی را سانسور نکنید.

او ادامه می‌دهد: پس از اتمام تجزیه و تحلیل در این مرحله سهام استخراج شده را بر اساس خروجی تحلیل‌تان رتبه‌بندی کنید. در رتبه‌بندی می‌توانید عوامل مهمی مثل نقدشوندگی، سهامداران عمده و تحرکات حقیقی و حقوقی روی سهم را دخیل کرده و سپس به‌صورت جامع‌تری نسبت به رتبه‌بندی سهامی که خروجی فیلتر بودند اقدام کنید. پس از رتبه‌بندی نهایی نوبت به انتخاب می‌رسد. ترجیحا تنها یک سهم را انتخاب نکنید و ۲ یا ۳ سهم اول لیست را برای خرید انتخاب کنید. در روز بعد منتظر تایید باشید و اگر روی هرکدام از آن سه سهم مجددا تحرکات مشکوکی مشاهده کردید برای خرید اقدام کنید.