براساس این گزارش، تحلیل‌های بنیادی کارشناسان نشان می‌دهد چنانچه نرخ دلار به رقم‌های بالاتری نیز برسد باز هم قیمت فعلی سهم بیش از ارزش دارایی‌های شرکت است و گران خوانده می‌شود و دلیل این است که بازار به موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از اندازه وزن داده است؛ زیرا رفتار خریداران و فروشندگان در شرایط کنونی به نوعی است که سهام با قیمت کمتر از ۵۰۰ تومان را بر نمی‌تابند.

طبق داده‌های مالی نسبت قیمت به درآمد (P/ E) حکشتی ۳/ ۴۳۱ است که در مقایسه با صنعت این آیتم (۹۱/ ۲۶۴ )بالاتراست. دلیل این تفاوت مدل کسب و کار و نحوه سود‌آوری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سایر شرکت‌های هم گروه ناهمگن و نامتجانس است. به عبارت دیگر حکشتی به نوعی یک شرکت سرمایه‌گذاری بوده که خود به تنهایی سودی ندارد و از تقسیم سود شرکت‌های زیرمجموعه خود سود شناسایی می‌کند. به‌عنوان مثال در برخی موارد این احتمال وجود داردکه زیرمجموعه‌ها سود خوبی شناسایی کنند؛ اما این سود را تقسیم نمی‌کنند که در نتیجه در صورت‌های مالی «حکشتی» دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل نسبت قیمت به درآمد این شرکت بالاتر از گروه است که در واقعیت این طور نیست.

همچنین آخرین تعدیل قیمت سهم در تاریخ یکم آبان ۱۳۹۸ و ۲۹ مهر ۱۳۹۷ بود که قیمت سهم به ترتیب ۵هزار و ۸۲۷ به ۵هزار و ۸۰۲ بوده و از قیمت ۴هزار و ۴۵۸ به ۴ هزار و ۳۵۸ تغییر پیدا کرد. آخرین برنامه افزایش سرمایه «حکشتی» نیز در تاریخ ۱۲ خرداد ماه سال جاری انجام شد که طی آن تعداد سهام شرکت از ۱۶ میلیارد و ۳۹۳ میلیون به ۲۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم رسید.