گروه جهان: روسیه قدرت دریایی خود را در دریای مدیترانه به رخ می‌کشد. گویی این دریا در زمره دریاهای سرزمینی مسکو است که در آن به یکه تازی مشغول است. ناو روسی کروز با دعوت از خبرنگاران و حضور روی عرصه این ناو، صحنه‌هایی را ترسیم کرد که یادآور دوران حضور اتحاد جماهیر شوروی است. به گزارش گاردین، ارتش روسیه در حال نشان دادن حضور جهانی خود است و به همین دلیل، روزنامه‌نگاران روسی را سوار بر ناوشکن «آدمیرال کولاکوف» کرده و به گشت‌زنی دریایی پرداختند. روس‌ها با حضور در دریای مدیترانه چنین می‌نمایند که قابلیت دوران اتحاد شوروی را احیا کرده و روسیه به‌عنوان میراث‌دار تزارها قدرت دریایی خود را فراتر از مرزهای خود به نمایش در آورده است. گاردین می‌افزاید: «این ناوها - که با قایق‌های پشتیبانی همراهی می‌شدند- در سواحل سوریه به گردش در آمده بودند که یادآور دورانی بود که ارتش شوروی با حضور دریایی قوی خود حضوری دائمی در دریای مدیترانه داشت.»

اما اینکه چرا روس‌ها به نمایش قدرت دریایی خود در سواحل سوریه روی آورده‌اند دلایلی دارد. در کنار ناو «کولاکوف»، ناو دیگری هم حضور دارد که «واریاگ» نام دارد. این ناو از بندری در اقیانوس آرام راه پیموده و به سوریه رسیده است. این ناو حامل موشک‌های دوربرد ضد کشتی و سیستم دفاع هوایی قدرتمندی است که برای حمایت از پایگاه هوایی روسیه و جنگنده‌هایی که از آن به پرواز در می‌آیند، به‌کار گرفته می‌شود. این ناو در نوع خود دارای پیشرفته ترین موشک‌ها، سیستم‌های رهگیری و موشک‌های تهاجمی است که قابلیت شکار زیردریایی‌های دشمن را هم دارد. کاپیتان یکم استانیسلاو واریک، فرمانده این ناو می‌گوید: «در مدت حضورمان در شرق مدیترانه توانسته‌ایم چند زیردریایی را رصد و کلاس آن را شناسایی کنیم.» گاردین می‌افزاید: «ناو جنگی واریاگ جایگزین ناو موسکوا شده است.» تجهیزات دریایی روسیه در بندر طرطوس از دوران شوروی پایگاهی مهم برای حمایت از مواضع روسیه بوده است. اکنون این بندر تنها در خارج از اتحاد شوروی سابق است که برای روس‌ها باقی مانده است. اما دلیل مانور قدرت دریایی روس‌ها چیست؟ آیا آنها خطری را متوجه منافع خود در سوریه دیده‌اند. نیویورک‌تایمز معتقد است گسترش نقش نظامی مسکو در سوریه تقویت کردهای این کشور به‌عنوان اهرم فشاری بر آنکارا است. این روزنامه می‌افزاید: «ارتش روسیه در کنار مانور قدرت دریایی خود، به دنبال انجام یک عملیات در فرودگاهی در شمال شرق سوریه، عمدتا استان کردنشین این کشور، در امتداد پایگاه ساحلی خود است. در استان مجاور، مردم محلی می‌گویند ایالات‌متحده در حال گسترش کمک‌های خود به شبه‌نظامیان کرد است اما مقام‌های پنتاگون این را رد می‌کنند. برخی مبارزان سوری می‌گویند که روسیه به دنبال برقراری تعامل با قبایل سنی و ارائه کمک به آنها در مبارزه با داعش است. زیرا اقدامات مشابه از سوی آمریکا با شکست مواجه شده است.» به نظر می‌رسد ترکش‌های سقوط جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه باعث شده که روس‌ها به این راحتی گریبان ترک‌ها را رها نکنند.


روسیه حامی تازه کردها

نزدیک شدن مسکو به کردها باعث شده ترکیه گریبان چاک کند. در همین راستا، آنکارا سیاست «کُرد‌کُشی» در داخل و تقویت ترکمان‌ها در خارج (در سوریه) را راه انداخته تا به مسکو نشان دهد هیچ گونه جدایی طلبی در راستای تقویت «دولت کردها» در کنار مرزهای خود را بر نمی‌تابد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه مقامات ترکیه را به توقف «سیاست کشتار کردها» فرا خواند. زاخاروا نسبت به سیاست آگاهانه تغییر محل سکونت کردها اعتراض کرده و لغو ساعات منع آمد و شد را خواستار شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان عفو بین‌الملل نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی دولت ترکیه را به اعمال مجازات گروهی و بی‌هدف علیه بخش‌هایی از مردم کرد در این کشور متهم کرد. در این گزارش آمده است: عملیات نظامی ترکیه در جنوب شرقی این کشور یعنی درگیری با اعضای گروه پ ک ک در مناطق کردنشین ترکیه، شامل برقراری حکومت نظامی شدید و جدی، مقررات منع آمد و شد در مناطق مسکونی و منع دسترسی به آب شرب و خدمات پزشکی، به اعمال مجازات گروهی نزدیک است. در گزارش این سازمان آمده است: بررسی مناطق کردنشین در ترکیه که البته ورود به آنها برای ناظران نیز سخت است نشان داد حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین جان حدود 200 هزار نفر را به خطر انداخته است. این اقدامات شبیه به مجازات گروهی است. دراین گزارش همچنین تاکید شده است که نیروهای دولتی ترکیه در مناطق درگیری از سلاح سنگین و تک تیرانداز استفاده و بسیاری از ناظران را از ورود به مناطق درگیری منع می‌کنند. اکنون روس‌ها زمان را برای ضرب شست نشان دادن به آنکارا مناسب دیده‌اند. آنها با حمایت از کردهای سوری و مسلح کردن آنها به سلاح سنگین دست آنها را در دست مبارزان قبایل گذاشته‌اند تا در مبارزه با داعش دست برتر داشته باشند. حضور نظامی روس‌ها در نزدیک مرزهای ترکیه و مسلح کردن کردها باعث خشم آنکارا شده به‌گونه‌ای که مقام‌های حزب عدالت که توان پاسخگویی به اقدامات روس‌ها در مسلح کردن کردهای سوری را ندارند به مقابله با کردهای داخل کشور برخاسته و با سرکوب آنها می‌خواهند خشم خود از اقدامات کرملین را نشان دهند. اکنون رقابت روسیه و ترکیه وارد فاز جدیدی شده است و کردهای سوری نقش مهمی در معادله قدرت میان آنکارا- مسکو ایفا می‌کنند.