گروه جهان: اولین مناظره دموکرات‌ها پیش از رای‌گیری در ایالت آیووا و نیوهمپشایر در سال جدید میلادی برگزار شد. در این مناظره دموکرات‌ها در مورد مسائل اساسی از جمله توافق با ایران، قانون اسلحه و مهاجرت صحبت کردند و هر یک به ارائه دیدگاه خود پرداختند. به گزارش سی‌ان‌ان، برنی سندرز در مناظره روز یکشنبه قصد داشت تا هیلاری کلینتون را یک فرد مخالف سیاست‌های سوسیالیستی نشان دهد اما وی با حمایت کامل از سیاست‌های باراک اوباما خود را موافق سیاست‌های سوسیالیستی معرفی کرد. کلینتون می‌گوید: «من از اینکه اوباما، وال‌استریت را سر جایش نشاند دفاع می‌کنم، از اینکه امور مالی صنایع را سامان بخشید دفاع می‌کنم، زیرا اوباما توانسته در این خصوص نتیجه بگیرد. با این حال برنی سندرز در این مناظره سعی داشت کلینتون را یک چهره‌ غیر سوسیالیستی معرفی کند و در مورد وی گفت: «من از بانک‌های بزرگ پول نمی‌گیرم، من برای صحبت کردن از سازمان‌هایی مانند گلدن‌ساکس وجه دریافت نمی‌کنم.»

درگیری مستقیم این دو از زمان مناظره پیشین شروع شد. به‌عکس جمهوری‌خواهان که در مناظره‌های خود به دموکرات‌ها نقد بسیار وارد می‌کنند، هیلاری کلینتون و برنی سندرز در مناظره‌ها مدام همدیگر را به چالش می‌کشند. مناظره روز یکشنبه هم به این جهت اهمیت داشت که پیروزی در این مناظره می‌توانست بر رای‌گیری مقدماتی دموکرات‌ها در آیووا و نیوهمپشایر تاثیر بگذارد. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه خبری «NBC»، هیلاری کلینتون با ۵۹ درصد پیشتاز نظرسنجی‌ها است و برنی سندرز نامزد طیف سوسیالیست‌ها با ۳۴ درصد در پی اوست. مارتین اومالی دیگر نامزد دموکرات تنها از حمایت دو درصدی برخوردار است و در عمل شانسی برای وی نمی‌توان متصور شد.


مناظره تحت تاثیر توافق

به‌عکس جمهوری‌خواهان که عمدتا به دنبال ابطال توافق ایران با کشورهای غربی هستند، دموکرات‌ها از روند به‌وجود آمده حمایت کردند. در این راستا برنی سندرز از رئیس‌جمهوری آمریکا به‌خاطر نحوه مدیریت مذاکرات و اجرای توافق اتمی با ایران تقدیر کرد. هیلاری کلینتون هم گفت که این توافق مایه افتخار اوست و نقش خود را در مذاکرات به‌عنوان وزیر خارجه پررنگ کرد. او در چهار سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما، وزیر خارجه بود. با این حال کلینتون مدعی شد که پیش از گرم شدن روابط با ایران باید به دقت مراقب رفتار ایران بود. هیلاری کلینتون در بیشتر مناظره‌ها سعی کرده است از خود چهره ضدایرانی نشان دهد و حتی یکبار ایرانی‌ها را دشمن خود توصیف کرد. این در حالی است که سناتور سندرز در این مناظره گفت که او مایل به بهبود بیشتر روابط با ایران است اما آماده نیست که همین فردا سفارتخانه آمریکا را باز کند. سندرز گفت: «فکر می‌کنم کاری که باید بکنیم این است که با حداکثر شدت در جهت عادی‌سازی روابط با ایران حرکت کنیم. البته یادمان هست که از بسیاری جهات رفتار ایران را قبول نداریم.» کلینتون اما همچنان به اظهارات ضدایرانی خود ادامه داد و مدعی شد که ایران در سوریه و عراق حضور دارد.


قانون اسلحه

یکی از مهم‌ترین مباحث مناظره روز یکشنبه مربوط به قانون اسلحه در آمریکا بود. این مناظره تحت تاثیر تغییر قوانین اسلحه از سوی باراک اوباما قرار گرفته بود. در این خصوص رقبای دموکرات سعی می‌کردند که خود را موافق قوانین حمل اسلحه در آمریکا نشان دهند. در این راه قدم نخست را هم هیلاری کلینتون برداشت. هیلاری کلینتون گفت: من همکاری رقیب خود را با انجمن ملی اسلحه‌داران محکوم می‌کنم، بارها و بارها جناب سناتور با شرکت‌های اسلحه‌سازی دیدار داشته است. او همچنین با سایر نمایندگان کنگره از قوانین موافق با حمل اسلحه حمایت کرده است. این در حالی است که برنی سندرز سخنان هیلاری کلینتون را «مشتی اتهام» خواند و گفت هرگز قدمی برای تصویب حمل اسلحه برنداشته است. او ادامه داد: «فکر می‌کنم که خود خانم وزیر امور خارجه متوجه هستند که دو گانه سخن می‌گویند.»

قانون اسلحه از زمانی که یک سفیدپوست افراطی وارد کلیسای شهر چارلستون ‌شد و ۹ آمریکایی- آفریقایی را کشت، جزو مباحث اساسی مناظرات دموکرات‌ها شده است. دموکرات‌ها سعی دارند که خود را موافق با قانون اسلحه فعلی نشان ندهند. از این رو هیلاری کلینتون می‌داند اگر به سود کمپانی‌های تسلیحاتی سخن بگوید رای مردم سیاه‌پوست که از تبعیض نژادی‌های اخیر به ستوه آمده‌اند به وی تعلق نخواهد گرفت. اما برنی سندرز آگاهانه سعی دارد تا در مناظرات، کلینتون را یک چهره لیبرال و ضدمسائل سوسیالیستی نشان دهد. مهم‌ترین چالشی که هیلاری کلینتون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع قوانین دارویی در این کشور است که سندرز دیدگاهی نزدیک به اوباما دارد. اما هیلاری کلینتون می‌داند اگر موافق سیاست‌های اوباما خود را نشان دهد، در صورت انتخاب شدن از سوی دموکرات‌ها روزگار سختی را در برابر جمهوری‌خواهان خواهد داشت. بر این اساس برخی ناظران تحلیل می‌کنند که سندرز آغازگر بازی تازه‌ای شده است که یادآور روزهای تلخ هیلاری کلینتون است. تاکید سندرز روی مسائل سوسیالیستی و عقب‌نشینی هیلاری کلینتون در برابر این‌گونه مسائل موجب شده برخی گمانه‌زنی کنند برنی سندرز در پی تکرار تاریخ و حوادث سال ۲۰۰۸ است. سندرز می‌گوید: وقتی کمپین‌های تبلیغاتی شروع شد او ۵۰ درصد از کلینتون جلوتر بود اما هم‌اینک نظرسنجی‌ها به هم نزدیک شده است. در مقابل هیلاری کلینتون تلاش می‌کند تا خود را یک چهره قابل انتخاب از سوی مردم نشان دهد و بر تجارب خارجی خود تاکید می‌کند.


سیاست خارجی

از مهم‌ترین موضوعاتی که در باب سیاست خارجی مطرح شد موضوع توافق ایران با کشورهای غربی بود. اما پس از آن نحوه برخورد آمریکا با سوریه پرچالش‌ترین مبحث دموکرات‌ها بود. سندرز همواره تاکید کرده که مخالف اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه بوده، زیرا بر این باور است که سوریه به باتلاق آمریکا تبدیل خواهد شد. سناتور سندرز با یادآوری داستان تلخ آمریکا درخصوص حمله به عراق یادآور شد که هیلاری کلینتون یکی از کسانی بوده که در زمان سناتوری خود به جورج بوش پسر برای حمله با رای مثبت خود چراغ سبز نشان داده است. سندرز همچنین دوره 4 ساله وزارتخانه‌ای هیلاری کلینتون را به چالش کشید و سیاست‌های وی را درخصوص خاورمیانه یک مصیبت خواند. اما هیلاری کلینتون از دوره 4 ساله خود دفاع کرد و برقراری ارتباط با روسیه را یکی از دستاوردهای مهم خود خواند هرچند وی پوتین را یکی از افراد غیرقابل پیش‌بینی خواند که باید یک نفر در مقابل وی بایستد.دموکرات‌ها مناظره روز یکشنبه خود را به میزبانی «NBC» برگزار کردند.