وضعیت فوق‌العاده اقتصادی در ونزوئلا
گروه جهان: دولت ونزوئلا به دلیل تورم «فاجعه بار» وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام کرد. بر اساس یک فرمان دولتی، نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور 60 روز با اختیارات فوق‌العاده 60 روزه می‌تواند در امور شرکت‌ها مداخله کرده و دسترسی به ارز را محدود کند. او در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره ونزوئلا اعلام کرد: «ما با یک توفان مواجه هستیم.» به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سخنرانی خود گفت: «این توفان مادورو نیست، چنانکه برخی می‌گویند، بلکه وضعیتی در سراسر کشور است که بر تمام خانواده‌های ونزوئلایی تاثیر می‌گذارد.» اپوزیسیون این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که از قدرت تصویب یا رد این فرمان برخوردار است.

به گزارش آسوشیتدپرس، هنری راموس، ‌رهبر حزب اپوزیسیون «کنگره» ونزوئلا در اقدامی بی‌سابقه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را هدف انتقادهای مستقیم خود قرار داد. سخنان تلویزیونی وی در سراسر این کشور آمریکای جنوبی پخش شد. این اولین بار است که رهبر یک حزب اپوزیسیون این‌گونه به رسانه دسترسی پیدا می‌کند. اپوزیسیون دولت ونزوئلا برای اولین بار پس از ۱۷ سال توانست در انتخابات مجلس ملی این کشور پیروز شده و دولت سوسیالیست مادورو را به چالش بکشد. ساعاتی پیش از سخنرانی انری راموس، بانک مرکزی ونزوئلا اطلاعات اقتصادی مهمی را منتشر کرد که نشان می‌داد نرخ تورم سه رقمی شده است. رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در سخنرانی خود، مادورو را مسوول این فاجعه اقتصادی دانست. با این حال، مادورو به جای پذیرش واقعیت و یافتن راه حل برای بحران، اعلام کرد که «حمله‌ای بزرگ» به اقتصاد کشورش از سوی صاحبان صنایع و سایر دشمنان این دولت چپگرا صورت گرفته است.

به گزارش الجزیره، این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت اولین داده اقتصادی طی یک سال را اعلام کرد. این داده‌ها نشان از وسعت رکود می‌دهد که دلیل آن کاهش عظیم درآمدهای نفتی است. پیش از این، بانک مرکزی ونزوئلا به دلیل پنهان کردن آمار اقتصادی مورد حمله اپوزیسیون قرار گرفته بود. رشد اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی عضو اوپک در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۵ به کمتر از ۵/ ۴ درصد رسید. در همین بازه زمانی هم نرخ تورم سالانه به ۵/ ۱۴۱ درصد رسید. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد وابسته به نفت این کشور در سال ۲۰۱۶ هم با روندی نزولی مواجه شود و اقتصاد آسیب‌پذیر این کشور را در معرض شکنندگی و فروپاشی قرار دهد. به گزارش الجزیره، مادورو کنترل مجلس ملی را در انتخابات ماه دسامبر از دست داد و این به دلیل بحران اقتصادی بود که باعث شد اپوزیسیون دست برتر یافته و به سیاست‌های اقتصادی این وارث چاوز حمله کند. با این حال، مادورو اعلام کرد بدهی خارجی کشور را با وجود کاهش ذخایر بین‌المللی پرداخت خواهد کرد. رئیس‌جمهور ونزوئلا اصرار دارد که «زمان آن رسیده» که قیمت یارانه سوخت افزایش یابد. اقتصاددانان می‌گویند انجام این کار برای تقویت ذخایر خارجی حیاتی است، اما به لحاظ سیاسی یک حرکت پرهزینه است که مادورو با وجود وعده‌های مکرر از انجام آن سر باز زده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مادورو در سخنان خود لحن سازش‌طلبانه‌ای گرفته و خواستار مذاکره شده بود، اما با این حال به اپوزیسیون کشورش هشدار داد که ممکن است آنها به سرعت اعتماد مردم را از دست داده و در انتخابات آتی شکست بخورند. راموس هم سخنرانی ۴۰ دقیقه‌ای ایراد کرد و پاسخ شدیدی به مادورو و سیاست‌های اقتصادی او داد. مادورو، راننده سابق اتوبوس و وزیر خارجه‌ای که در سال ۲۰۱۳ جایگزین هوگو چاوز شد، به سیاست‌های مبتنی بر کنترل ارزی و قیمتی سفت و سخت مشاوران خود روی آورده است. اکنون در ونزوئلا مردم در برابر مغازه‌ها صف‌های طولانی کشیده و در مقابل، کمبود نیز از شیر گرفته تا دارو فراوان است. اینها باعث فشار شدیدی بر دولت او شده و اپوزیسیون خواستار تغییر آن چیزی شده‌اند که آن را «الگوی شکست خورده» می‌نامند. ۹۶ درصد از درآمدهای ارزی ونزوئلا متکی به نفت است. قیمت متوسط برای هر بشکه نفت و تولیدات پالایشی این هفته به کمتر از ۳۸/ ۲۴ دلار رسید که کمترین میزان طی ۱۲ سال گذشته است. کارشناسان می‌گویند بزرگ‌ترین بازنده آمریکای لاتین در افول قیمت نفت ونزوئلا است. سنگین ترین پرداخت برای لایحه بدهی خارجی تقریبا ۱۰ میلیارد دلاری ونزوئلا برای سال ۲۰۱۶ در ماه‌های اکتبر و نوامبر خواهد بود. دولت مقصر اصلی بحران را دشمنانی می‌داند که در بازار نفت سناریوهایی برای ضربه زدن به این کشور طراحی کرده‌اند. دولت مادورو این بحران را نتیجه «خرابکاری اقتصادی از سوی دشمنان» می‌نامد. مخالفان اما نظر دیگری دارند. آنها بی‌کفایتی دولت در اجرای سیاست اقتصادی را مقصر بحران می‌دانند.