حمله اوباما به نظام آمریکا

دنیای اقتصاد: باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا هشتمین و آخرین نطق سالانه خود را در کنگره بیان کرد. اوباما در این نطق به انتقاد از نظام سیاسی ایالات‌متحده پرداخت. او تاکید کرد: ما باید نفوذ و تاثیر پول در سیاست آمریکا را کم کنیم تا منافع مردم و خانواده‌ها در انتخابات از قلم نیفتد. اوباما تاکید کرد: پول‌هایی که خرج می‌شود و قدرتی که به‌دست می‌آید، به تصمیماتی می‌انجامد که سربازان جوان را به جنگ می‌فرستد یا به بحران اقتصادی دیگری منتهی می‌شود یا به پسرفت در تحقق حقوقی منجر می‌شود که آمریکایی‌ها برای آن جنگیده و کشته شده‌اند.

گروه جهان: باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور آمریکا هشتمین و آخرین نطق سالانه خود را در کنگره بیان کرد. اوباما در آخرین نطق خود در کسوت رئیس‌جمهور به مسائل و مواردی اشاره کرد که در جای خود اهمیت دارد. تردیدی نیست که داعش دشمن شماره یک «بشریت» است و در سخنان رئیس‌جمهور آمریکا بحث مبارزه با داعش جایگاه مهمی داشت.

در جنگ با تروریسم مصمم هستیم

از آنجا که سیاست خارجی آمریکا طی دوسال اخیر با چالشی مهم به نام «داعش» مواجه بود بی‌جهت نیست که بخش مهمی از آخرین نطق اوباما بر داعش متمرکز باشد. وی تصریح کرد اولویت شماره یک ما محافظت از مردم آمریکا و از میان بردن شبکه‌های تروریستی است. القاعده واکنون داعش هر دو برای مردم ما تهدیدی مستقیم هستند؛ زیرا در جهان امروز تروریست‌هایی که ارزشی برای جان آدمی قائل نیستند، می‌توانند آسیب بسیاری به بار آورند. اوباما درباره موضع کشورش در قبال داعش گفت: ما بر از میان بردن این گروه تروریستی متمرکز شده‌ایم و این در حالی است که برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که جنگ جهانی سوم به دست این گروه شروع شده است. شمار بسیاری از اعضای گروه‌های تروریستی پشت خودروها مستقر می‌شوند و بر آنند که خطرات بسیاری برای غیرنظامیان ایجاد کنند. جلوی این افراد باید گرفته شود اما آنها موجودیت ملی ما را تهدید نمی‌کنند. ساکن کاخ سفید افزود: داعش موضوعی است که باید به آن بپردازیم و آن را از میان ببریم. سیاست خارجی ما باید بر تهدیدهای ناشی از القاعده و داعش متمرکز باشد اما نباید تنها به این موضوع محدود شود. حتی بدون داعش هم بی‌ثباتی در بسیاری از کشورهای جهان برای دهه‌های آینده ادامه خواهد داشت. برخی از این کشورها مکان امنی برای شبکه‌های تروریستی هستند و برخی دیگر قربانی قحطی، مناقشات قومی و هجوم پناهجویان می‌شوند. جهان برای حل این مشکلات به ما چشم دوخته و پاسخ ما باید بیش از طرح درخواست برای تقویت بمباران غیرنظامیان باشد. به گزارش الجزیره، اوباما با رد اینکه داعش تهدیدی بر موجودیت آمریکا است، افزود: این داستانی است که داعش روایت می‌کند و پیامی است که برای استفاده در تبلیغاتش برای گرفتن اعضای بیشتر به‌کار می‌گیرد. او افزود: «این مبارزان بر پشت وانت‌ها و کامیون‌ها و در آپارتمان‌ها و گاراژها در حال توطئه هستند. آنها خطری برای غیرنظامیان هستند و باید متوقف شوند. اما آنها تهدیدی بر موجودیت ملی ما نیستند.» رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: داعش نماینده اسلام نیست. چنین سخنی دروغ است و نوعی لفاظی است که باعث شده از متحدانی که به وجودشان در جنگ با تروریسم نیاز داریم، بی‌بهره شویم.


قوی‌ترین اقتصاد جهان هستیم

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایالات‌متحده در حال حاضر قوی‌ترین و پایدارترین اقتصاد جهان را دارد، افزود: «ما در میانه بالاترین میزان ایجاد شغل در بخش خصوصی در تاریخ قرار داریم.» اوباما گفت: آنچه باعث نگرانی بسیاری از آمریکایی‌ها شده این است که در حال حاضر اقتصاد به‌طور کاملا اساسی در حال تغییر است. این تغییرات بسیار قبل‌تر از رکود اقتصادی (سال 2008) آغاز شد و از آن زمان ادامه داشته است. امروزه فناوری نه تنها در خطوط تولید جایگزین شغل‌ها می‌شود بلکه بیشتر مشاغل این ظرفیت را دارند که ماشینی شوند. او این ایده را که اقتصاد آمریکا در حال افول است، تخیلی خواند و در ادامه اقتصاد کشورش را قوی‌ترین اقتصاد جهان دانست و گفت: روحیه اکتشاف در DNA ماست. اوباما اظهار کرد: «قبلا نیز گفتم همه صحبت‌هایی که درباره افول اقتصادی آمریکا مطرح می‌شود، سیاسی است. بنابراین همه حرف‌هایی که درباره قوی‌تر بودن دشمنان ما مطرح می‌شود به همین ترتیب است.» او تاکید کرد: آمریکا در حال حاضر قوی‌ترین ملت روی زمین است. ما برای نیروی نظامی خود بیش از مجموع هشت کشور برتر در این حوزه هزینه می‌کنیم و نیروهای نظامی ما قدرتمندترین نیروهای نظامی در طول تاریخ جهان هستند. هیچ کشوری جرأت نمی‌کند به ما و همپیمانان ما حمله کند زیرا آنها می‌دانند که این مسیر ختم به زوال می‌شود.


خاورمیانه در حال گذار است

اوباما همچنین تصریح کرد: به‌عنوان فردی که هر روز خود را با جلسات اطلاعاتی آغاز می‌کنم بر این موضوع اشراف دارم که در دوران خطرناکی به سر می‌بریم اما این به این دلیل نیست که قدرت آمریکا کم شده است. در جهان امروزی ما بیشتر از سوی کشورهای در حال شکست تهدید می‌شویم، تا امپراتوری‌های شیطانی. خاورمیانه در حال حاضر در روند‌گذاری قرار گرفته که یک نسل ادامه خواهد داشت. وضعیت اقتصادی چین در حال تغییر است. سیستم بین‌المللی که ما پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کردیم اکنون می‌کوشد تا با واقعیت‌های جدید پایاپای حرکت کند و برعهده ماست که به بازسازی این سیستم کمک کنیم. این به این معنا است که ما باید اولویت‌هایی داشته باشیم.


درها را به روی کوبا گشودیم

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه چند سال انزوای کوبا به تحقق دموکراسی کمکی نکرد، افزود: به همین دلیل ما روابط دیپلماتیک خود را با این کشور ایجاد کرده و درها را برای تجارت و مسافرت باز کردیم تا خود را در جایگاهی قرار دهیم که وضعیت زندگی مردم کوبا را بهبود بخشیم. اگر خواهان انسجام رهبری و اعتبار آمریکا در قاره آمریکا باشیم باید به خاطر بسپاریم که جنگ سرد پایان یافته است. رهبری آمریکایی به این معنا است که قدرت نظامی به‌طور خردمندانه به کارگرفته شود. کمک‌های خارجی ما باید به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های ما در قالب امنیت ملی و نه فعالیت‌های خیرخواهانه قلمداد شود.


تغییرات آب و هوایی و امنیت آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت موضوع تغییرات آب و هوایی یکی از موضوعاتی است که امنیت ما و امنیت بقیه کشورهای جهان به آن بستگی دارد. او همچنین افزود: ما باید نفوذ و تاثیر پول در سیاست آمریکا را کم کنیم تا منافع پنهان و منافع خانواده‌ها در انتخابات از قلم نیفتد. تغییر در نظام سیاسی ما که به نحوه انتخاب افراد و نه خود افرادی که انتخاب می‌شوند، مربوط می‌شود زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم خواهان آن باشند. چیزی که من خواستار آن هستم دشوار است. پول‌هایی که خرج می‌شود و قدرتی که به دست می‌آید به تصمیماتی می‌انجامد که سربازان جوان را به جنگ می‌فرستد یا به بحران اقتصادی دیگری منتهی می‌شود یا به پسرفت در تحقق حقوقی منجر می‌شود که آمریکایی‌ها برای آن جنگیده و کشته شده‌اند. اوباما همچنین به جایگاه آمریکا در رهبری جهان بی‌آنکه پلیس جهان باشد، تاکید کرد.


انتقاد از جمهوری‌خواهان

اوباما در سخنان خود کنایه‌ای هم به رقبای جمهوری‌خواه خود زد. به گزارش الجزیره، اوباما با اشاره به مواضع نامزد پیشگام جمهوری‌خواهان در مورد مسلمانان گفت: توهین به مسلمانان به آمریکا ضربه زده و «خیانت» به هویت این کشور است. او با متلک به دونالد ترامپ که تشویق حضار را در پی داشت، گفت: «وقتی سیاستمداری به مسلمانان توهین می‌کند... این باعث امنیت ما نمی‌شود. این نه تنها اقدامی خطا است بلکه باعث تقلیل جایگاه ما نزد جهانیان می‌شود. این باعث می‌شود دستیابی به اهدافمان دشوارتر شود.» او آن دسته از جمهوری‌خواهانی را که خواستار اعلام جنگ آمریکا علیه آنچه «افراط‌گرایان تندروی مسلمان» می‌خوانند، شده بودند، تقبیح کرد.