گروه جهان: آمریکا در اقدامی یک بمب افکن B-52 را برفراز کره‌جنوبی در ارتفاع پایین به پرواز درآورد تا پس از آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، قدرت خود برای رویارویی با پیونگ‌یانگ را نشان دهد. به گزارش الجزیره، بمب‌افکن B-52 که توسط دو جنگنده F-16 اسکورت می‌شد از پایگاه اندرسن در گوآم به پرواز درآمد و در جریان پروازش بر فراز پایگاه هوایی «اوسان» کره‌جنوبی توسط جنگنده‌های F-15 این کشور اسکورت شد و سپس به گوآم بازگشت. بمب افکن استراتژیک دوربرد B-52 قادر به حمل انواع بمب و تسلیحات نظامی سنگین است و شناخته شده‌ترین هواپیمای آمریکا برای حمل بمب‌های هسته‌ای محسوب می‌شود. اوسان در جنوب سئول و در 100 کیلومتری مرز کره‌شمالی واقع است. ارتش آمریکا می‌گوید: «این پرواز در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز اخیر از سوی کره‌شمالی صورت گرفته است.» به گزارش الجزیره، چهارمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی باعث خشم پکن و واشنگتن شد هرچند مقام‌های آمریکایی و متخصصان تسلیحاتی این کشور معتقدند که نسبت به ادعای آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره‌شمالی تردید دارند. ارتش آمریکا می‌گوید: «ماموریت‌های B-52 ضامن تعهد آمریکا به امنیت متحدانمان و شرکایمان است و یکی از بی‌شمار ظرفیت‌هایمان را نشان می‌دهد که برای دفاع از جمهوری کره در دسترس است.» ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در کره‌جنوبی نیز گفت: «این پرواز نشان‌دهنده توانایی و قدرت ائتلاف است.» آدمیرال هری هریس از فرماندهی پاسیفیک آمریکا در توییتر خود نوشت: «آمریکا تعهد سفت و سخت خود به متحدان منطقه‌ای همچون کره‌جنوبی و ژاپن و آمادگی‌اش برای دفاع از سرزمین آمریکا را نشان داده است.»

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که پرواز هواپیماهای آمریکایی بیش از آنکه نشان از قدرت‌نمایی آمریکا در برابر کشوری فقرزده مانند کره‌شمالی باشد، اقدامی روانی برای تضمین امنیت متحدان آمریکا در منطقه بود. به گزارش الجزیره، پیونگ‌یانگ مدعی است که ساخت سلاح اتمی به منظور حفاظت در برابر مداخله آمریکا در امور داخلی کره‌شمالی است. با این حال، راشا تودی می‌نویسد: اگرچه پیونگ‌یانگ مدعی است که یک بمب هیدروژنی جدید را آزمایش کرده اما کارشناسان معتقدند که این وسیله آزمایش شده یک بمب اتمی همانند بمب‌هایی است که در سه آزمایش اتمی پیشین استفاده شده است. «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی اعلام کرد این آزمایش اقدامی در راستای دفاع از خود و گامی در برابر تهدید آمریکا برای جلوگیری از سرنگونی دولت پیونگ‌یانگ یا تهدید هسته‌ای آمریکاست.


احتمال خلع سلاح اتمی کره‌شمالی

آزمایش هیدروژنی کره‌شمالی موجی از نگرانی را در شرق آسیا برانگیخته است. اقدام کره‌شمالی از یکسو می‌تواند توازن قوا در شبه‌جزیره کره را بر هم بزند و از سوی دیگر می‌تواند باعث حضور بیشتر آمریکا در منطقه شود. همچنین اقدامات بی‌باکانه در این منطقه بیش از همه به ضرر اقتصاد چین خواهد بود؛ چرا که هرگونه ناآرامی یا در بدترین حالت، وقوع جنگ می‌تواند باعث کند شدن رشد اقتصادی چین شود. با این حال، به گزارش نیویورک‌تایمز، برخی کارشناسان معتقدند که چین نقش مهمی در راستای مهار جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی دارد.

به گزارش بلومبرگ، اگرچه مقام‌های چینی و کره‌جنوبی خواستار افزایش تلاش‌ها برای هموار کردن مذاکرات تسلیحات هسته‌ای با کره‌شمالی شدند و سخن از خلع سلاح اتمی این کشور به میان آورده‌اند اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع در این مسیر کارشکنی چشم بادامی‌های چینی باشد. چین بزرگترین شریک تجاری کره‌شمالی است که بیشترین حجم کمک‌های غذایی و سوختی را به این کشور ارائه می‌دهد. اسکات اشنایدر، محقق شورای روابط خارجی در امور کره می‌گوید تشدید تنش‌ها با کره‌شمالی می‌تواند احتمال باز شدن جعبه پاندورای مشکلات ژئوپلیتیک، بشری و احتمالا چالش‌های نظامی را باز کند. آیا چین اجازه خلع سلاح این همسایه سرکش را خواهد داد؟ به گزارش نیویورک‌تایمز، وجود پیونگ یانگ ابزار چانه‌زنی مهمی برای پکن است و این کشور می‌تواند در محیط امنیتی خود با پیونگ‌یانگ علیه غرب بازی کند. این دیدگاه وجود دارد که پکن در آسیا و در شرق قاره کهن دارای متحدان ژئوپلیتیک کمی است. این متحدان پاکستان و کره‌شمالی
هستند. چینی‌ها تلاش می‌کنند از یکسو در مواقع بحران، کره‌شمالی را علیه غرب برانگیزند و در موقعیتی دیگر از شدت و زهر قطعنامه‌های سازمان ملل علیه این کشور بکاهند. بازی با کارت پیونگ‌یانگ مزیت دیگری هم برای پکن دارد: از یکسو نقش پکن در حل معضلات منطقه‌ای را برجسته می‌کند و از سوی دیگر، اگر پیش‌تر توجهات بر مهار چین متمرکز بود؛ اما اکنون پیونگ‌یانگ به نقطه ثقل بحران تبدیل شده است. به تعبیر دیگر، اگر پیش‌تر سیاست آمریکا معطوف به مهار ابرقدرت شرق بود؛ اما اکنون کره‌شمالی در سیبل اهداف آمریکا قرار گرفته و چین به‌عنوان کشوری تلقی می‌شود که نقش مهمی در مهار بحران و حفظ امنیت بین‌المللی ایفا می‌کند. به این ترتیب، پکن حاضر به از دست دادن کره‌شمالی نیست چرا که وجود این کشور تهدیدی برای چین به حساب نمی‌آید بلکه از آن به‌عنوان کارت چانه‌زنی استفاده می‌شود.

دیدگاه دیگری هم وجود دارد که معتقد است کشورهای بزرگ تهدیدات پیونگ‌یانگ را بیشتر «لفاظی» و «بلوف» می‌دانند و اگرچه هشدارهایی از سوی «اون» به سفارتخانه‌های خارجی مستقر در این کشور داده شده اما کشورهایی مانند روسیه، چین، کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن چندان این تهدیدات را جدی نمی‌گیرند اما در مهار بلندپروازی این کشور هم تلاش می‌کنند تا وقاحت این کشور به مرحله بحران نینجامد. در صورت تشدید بحران و فروپاشی پیونگ‌یانگ، چالش‌های امنیتی آن گریبان کل منطقه را خواهد گرفت. بنابراین ترس از فروپاشی باعث می‌شود کشورها به هر وسیله‌ای متوسل شوند تا این کشور را در چارچوب مرزهای خود حفظ کنند.


اولین واکنش «اون» به آزمایش هسته‌ای

رهبر کره‌شمالی آزمایش بمب هیدروژنی توسط پیونگ‌یانگ را اقدامی برای دفاع از خود در برابر تهدید جنگ اتمی آمریکا خواند و گفت: کره به‌عنوان یک کشور مستقل حق دارد تا این اقدام را بدون آنکه از سوی دیگر کشورها مورد انتقاد قرار گیرد، انجام دهد. به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA)، کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی گفت: «آزمایش بمب هیدروژنی برای دفاع از خود و دفاع مطمئن از صلح شبه‌جزیره کره و امنیت منطقه در برابر خطر جنگ اتمی امپریالیست‌ها به رهبری آمریکا است.» این نخستین واکنش رهبر کره‌شمالی از زمان آزمایش این بمب هیدروژنی است.

آمریکا اعلام کرده که هیچ تسلیحات اتمی در کره‌جنوبی مستقر نکرده اما با سئول درباره استقرار تسلیحات استراتژیک در شبه‌جزیره کره به دنبال آزمایش اخیر کره‌شمالی مذاکره می‌کند. رسانه‌ها می‌گویند «تسلیحات استراتژیک» مورد نظر آمریکا ممکن است شامل استقرار زیردریایی مجهز به تسلیحات اتمی و بمب افکن‌های B-2 (معروف به شبح رادارگریز) و B-52 باشد که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند.