سرجوخه تی پارتی

گروه جهان: مرد شماره دوی جمهوری‌خواهان یک دو رگه آمریکایی- کوبایی است که در کانادا به دنیا آمده است. در آمریکا اختلاط نژادی بسیاری دیده می‌شود اما نامزد نهایی جمهوری‌خواهان معمولا سفیدپوست با ریشه‌های اروپایی است. شاید به همین دلیل است که با اوج گرفتن تد کروز در نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ از سوی وی احساس خطر کرده و رگ و ریشه کوبایی وی را به مردم آمریکا، به‌ویژه جمهوری‌خواهان گوشزد می‌کند. او به مردم آمریکا می‌گوید: تا آنجایی که سواد من قد می‌دهد اوانجلیکاهای زیادی از کوبا بیرون نمی‌آیند. او در آیووا با صدای بلند دو مرتبه این جمله را می‌گوید و در آخر نیز به همان شیوه تاکید می‌کند: «این موضوع را به‌خاطر بسپارید. حتما این موضوع را به‌خاطر بسپارید. در هنگام رای دادن فراموش نکنید که قرار است چه کار بزرگی انجام دهید.» برگ مذهب، یک عامل تاثیرگذار برای جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید اما تد کروز نشان داده که راه استفاده از این برگ برنده را بلد است و برای همین محبوبیت وی در بین اعضای تی‌پارتی بیش از غول املاک و مستغلات ایالات‌متحده است.

تد کروز به همین سیاق نشان داده راه و رسم دلربایی را در بین جمهوری‌خواهان فراگرفته است. او با شیوه خاص خود در مناظره‌ها شرکت می‌کند، تن صدای خود را به موقع بالا می‌برد و به موقع نیز لحن خود را ملایم می‌کند. تد با این روش توانسته است خود را در نظرسنجی‌ها بالا بکشد. هر چند هنوز با دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان فاصله اساسی دارد اما وی توانسته از جایگاه هفتم و بعضا هشتم خود را بالا بکشد. شیوه کاری او زمانی اهمیت پیدا می‌کند که متوجه می‌شویم وی در بین سلبریتی‌های جمهوری‌خواهان مانند جب بوش، رند پال که خانواده‌هایی اساسا سیاسی هستند، خود را بالا کشیده است. وی برای پیروزی یک راه ساده دارد. او به‌عکس جب بوش که مدام خود را با دونالد ترامپ درگیر می‌کند، از درگیری با او پرهیز می‌کند و مانند یک آمریکایی در مناظره‌ها شرکت می‌کند. برای همین «دیوید مایلنه»، در فارن پالیسی در مورد وی می‌نویسد: یک غیرآمریکایی با استراتژی آمریکایی. وی در مناظره آخری که داشت با همین تکنیک‌های به ظاهر ساده و با گرایش‌های اوانجلیکایی که می‌توان وی را کاتولیک‌تر از پاپ دانست، توانست در نظرسنجی‌ها بالا برود و هم‌اینک با ۱۷ درصد آرا در رده دوم است. ارزش کار وی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که وی در ایالت آیووا نسبت به ترامپ محبوبیت بیشتری دارد. ایالت آیووا و نیوهمپشایر دو ایالت تاثیرگذار در انتخابات نهایی درون حزبی هستند.


تد و تی‌پارتی

تد کروز برای پیروزی در انتخابات درون گروهی توانسته دل سخت اوانجلیکاها و رهبران تندروی مسیحی را نرم کند. او در هفته اول ژانویه در سال نوی میلادی قرار است با 300 تن از رهبران مسیحی در تگزاس دیدار کند. دیداری حساس که گفته می‌شود به کمک‌های مالی هنگفتی منجر خواهد شد. در آمریکا یکی از رموز موفقیت هر نامزدی جذب کمک‌های مالی بیشتر است. اگر قرار باشد در آمریکا سرنخی از نامزد نهایی پیدا کنیم، چندین نشانه وجود دارد. یکی پیروزی نامزد مذکور در ایالت‌های نیوهمپشایر و آیووا و دیگری جذب کمک‌های مالی برای کمپین‌های تبلیغاتی. بر این اساس قرار است در هفته اول ماه ژانویه 300 تن از رهبران مسیحی اوانجلیکاها که نفوذ فراوانی هم در تی‌پارتی دارند، به دیدار او بیایند.

تد با همین شیوه توانست فرماندار سابق و جان سخت این ایالت را که برای سالیان سال در سنا جلوس کرده بود، به زیر بکشد. وی توانست در سال 2012 با جلب حمایت اوانجلیکاها از تگزاس به سنا راه پیدا کند. به نظر می‌رسد تد کروز پس از گذشت 4 سال و این‌بار با هدفی بزرگ‌تر قصد دارد به همین سیاق راه خود را برای ورود به کاخ سفید هموار کند. سایت نیوزدی می‌نویسد: کروز از همین مدل قصد دارد در سطح ملی استفاده کند، البته او نباید از سایر رقبای خود غافل شود، زیرا آنها هم به دنبال کسب حمایت این گروه هستند. سایت پولیتیکو در این‌باره گزارشی تهیه کرده که حکایت از این دارد تد کروز تاکنون توانسته حمایت 36 درصد از اعضای تی‌پارتی را به‌دست آورد. وی در حال حاضر در بین نامزدهای جمهوری‌خواهان محبوب‌ترین نامزد تی‌پارتی به‌حساب می‌آید.

نتایج یک نظرسنجی هم نشان می‌دهد با حمایت اعضای تی‌پارتی و رهبران اوانجلیکا از تد کروز وی بخت اول کسب پیروزی در انتخابات اول فوریه در ایالت آیووا است. در این نظرسنجی که توسط دانشگاه «مانماث» صورت گرفته، بیش از 24 درصد از رای‌دهندگان حزبی در اول فوریه به تد کروز رای خواهند داد. در این ایالت، پس از تد کروز، دونالد ترامپ مرد هفت میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان قرار دارد و از آرای 19 درصدی برخوردار است. این در حالی است که در ماه نوامبر در یک نظرسنجی مشابه که توسط دانشگاه «Quinnipiac » صورت گرفت، دونالد ترامپ با اختلاف اندکی نسبت به تد کروز در صدر تمایل رای‌دهندگان قرار گرفته بود. وی در نظرسنجی میانه‌های ماه نوامبر 25درصد از آرا را به‌دست آورده بود. پس از او تد کروز قرار داشت که با 23 درصد در تعقیب او بود. بن کارسون دیگر نامزد محبوب تی‌پارتی با 18 درصد آرا در رده سوم قرار گرفت اما پس از این نظرسنجی روند نزولی بن کارسون، نامزد سیاه‌پوست جمهوری‌خواهان آغاز شد.


جنگ دو کوبایی

تد کروز یک رقیب جدی دارد. رقیب او در نظرسنجی‌ها در رده سوم قرار دارد و با ۵/ ۱۱ درصد مقبولیت پس از تد کروز قرار دارد. این دو از جهاتی شبیه هم هستند. وی کوبایی‌الاصل است و رای تندروهای مسیحی را پشت‌سر خود دارد. اختلاف این دو اما از زمانی آغاز می‌شود که وارد مباحث سیاست خارجی می‌شوند. هرچقدر مارکو روبیو از اشغال‌گری و تغییر رژیم دفاع می‌کند، تد کروز با آن مخالفت می‌کند. برای همین بسیاری از رسانه‌های آمریکایی در روز پس از مناظره ۱۵ دسامبر نوشتند که مناظره تحت‌تاثیر گفت‌وگوهای تند این دو قرار گرفته بود.

تد کروز در این مناظره از سیاست خارجی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت و با انتقاد از سیاست جورج بوش دوم گفت: ما باید از تاریخ یاد بگیریم. اگر ما اسد را ساقط کنیم، نتیجه این می‌شود که داعش کل سوریه را می‌بلعد و خطر آن برای امنیت ملی آمریکا به مراتب بیشتر از حضور اسد در قدرت است. به جای اینکه از دموکراسی «وودروو ویلسون» (بیست و هشتمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده) استفاده کنیم و به بسط دموکراسی فکر کنیم، باید به شکار دشمنان ایالات‌متحده مشغول شویم نه اینکه فرصتی فراهم کنیم تا داعش کنترل دیگر کشورها را هم در دست بگیرد. به نوشته فارن پالیسی، برخی می‌گویند چنین سخنانی می‌تواند فرصت را در اختیار تندروهای جمهوری‌خواه قرار دهد تا اصالت حزب را با سیاست خارجی تغییر رژیم حفظ کنند اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد همیشه این مورد نمی‌تواند صادق باشد. تد کروز همواره در سخنرانی‌های خود گفته است نخستین راهبرد وی در سیاست خارجی به همین منوالی است که در مناظره به تشریح آن پرداخت.

او در سخنرانی ۱۰ دسامبر خود در بنیاد «هریتیج» نیز به این مساله به‌طور کامل پرداخت. مایلنه در فارن پالیسی می‌نویسد: در نگاه نخست، برداشتی که می‌توان از راهبرد سیاست خارجی تد کروز داشت، وفاداری او به جریان‌های اصلی سنت‌گرا است اما باید گفت او به مکتب «ژانه کرک‌پاتریک» وفادار است و سیاست خارجی خود را با الهام از او پیگیری می‌کند. کرک‌پاتریک جزو هیاتی بود که در دهه ۷۰ مامور شده بود راهکاری برای تضعیف اتحاد جماهیر شوروی پیدا کند. استاد پیشین جورج تاون در دوران ریگان نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل شد. اما سمت‌های مهم وی باعث نشده که تد کروز به وی علاقه‌مند شود. ژانه کرک‌‌پاتریک در سال ۱۹۷۹ یادداشتی با عنوان «دیکتاتوری و استانداردهای دو گانه» نوشت و از سیاست‌های جیمی کارتر انتقاد کرد. وی در این مقاله نوشته بود: آمریکا به جای اینکه به این فکر کند چه چیز خوب است و چه چیز بد، باید سیاست خارجی خود را روی متحدان قابل اتکا استوار کند. روی سخن وی به کارتر بازمی‌گشت و از کارتر خواسته بود تا از محمدرضا شاه پهلوی از ایران و آناستاسیو سوموزا گارسیا از نیکاراگوئه بیشتر حمایت کند زیرا این دو با وجود دیکتاتور بودن‌شان، متحد قابل اتکایی برای ایالات‌متحده به حساب می‌آمدند.

وی که اساسا یک تئوریسین ضدکمونیسم به حساب می‌آمد بر این باور بود که دیکتاتوری‌هایی مانند گارسیا در آمریکای لاتین و مرکزی مانع نفوذ کمونیسم پشت مرزهای آمریکا خواهد شد. در این میان سه دلیل وجود دارد که تد کروز دنباله‌رو ژانه کرک‌پاتریک است: اول اینکه کرک‌پاتریک متنفذترین مشاور سیاست خارجی رونالد ریگان به حساب می‌‌آمده و حامی دیکتاتورهای ضدکمونیسم آمریکای لاتین بوده است. دوره‌ای که جمهوری‌خواهان آمریکایی هنوز به آن افتخار می‌کنند. دوم اینکه وی منتقد کارتر دموکرات بوده است و همواره باراک اوباما در سیاست خارجی با کارتر مقایسه شده است. پس از این طریق وی می‌تواند خود را منتقد سیاست خارجی باراک اوباما نشان دهد. سوم اینکه، تد اعتقاد دارد ژانه کرک‌پاتریک یک واقع‌گراست و او بود که توانست در بحبوحه جنگ سرد آمریکا را از مهلکه خطرهای گوناگونی که بر سر راهش بود دور کند. او به دنبال ارائه چنین تصویری از خود است: «من با سواد هستم، وارث سرسخت رونالد ریگان و جهان را از این زاویه می‌بینم.»