گروه جهان: با افزایش تعداد نیروهای داعش در افغانستان، معادلات سیاسی در این کشور هم در حال تغییر است. دشمنان سابق در کسوت دوست درآمده‌اند تا به یاری یکدیگر از تهدیدات داعش بکاهند. بر همین اساس، روسیه در حال نزدیک شدن به دشمن دیرینه خود یعنی طالبان است. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که تماس میان مسکو و طالبان افغانستان برقرار شده و این دو با تبادل اطلاعاتی به دنبال زمینگیر کردن داعش در افغانستان بوده تا هم طالبان از شر رقیب جدید خلاص شود و هم امنیت قفقاز و به تبع آن امنیت روسیه حفظ شود. استدلال روس‌ها این است که باید در خارج از مرزهای این کشور داعش را بر زمین زد تا این گروه نتواند تهدیدی بر امنیت روسیه در داخل این کشور یا مرزهای «خارج نزدیک» مسکو به وجود آورد.

به گزارش سی‌ان‌ان، چرا پوتین خطر تعامل اطلاعاتی با طالبان را به جان خریده است؟ «برایان تاد» تحلیلگر سی‌ان‌ان معتقد است این اقدام روسیه به معنای «اتحاد با دشمنِ دشمنِ خویش است.» یکی از فرماندهان نظامی آمریکا به کنگره این کشور گفته داعش با استقرار 3 هزار نیرو در افغانستان به دنبال کسب نفوذ و جای پایی در این کشور است. تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌افزاید پوتین نگران رسوخ مبارزان داعش به منطقه قفقاز و آسیای مرکزی است و برای مبارزه با آنها از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند. این گزارش می‌افزاید: روس‌ها تلاش دارند تا مبارزان داعش را در همان افغانستان زمینگیر کنند تا با آنها در مرزهای نزدیک به خود وارد نبرد نشوند.

«اولگا اولیکر» از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن می‌گوید: «پیوندهای میان داعش و شورشیان منطقه قفقاز- با عنایت به اینکه تعدادی از مبارزان داعش از این منطقه هستند- ممکن است آن گونه که روس‌ها مدعی‌اند، نباشد اما تعداد کمی هم نیستند؛ چرا که برخی از آنها نقش رهبری در منطقه دارند. این به آن معنا است که روسیه، داعش و متحدان این گروه در منطقه را تهدیدی برای خود می‌داند در حالی که به نظر می‌رسد با وجود تهدید داعش، نام طالبان از فهرست تهدیدات روسیه فعلا پاک شده باشد. بنابراین، مسکو اکنون تصور می‌کند که طالبان شیاطینی در دسترس تر بوده که تهدید آنها در قیاس با داعش بسیار کمتر است.»

سپهبد مارک هارتلینگ، تحلیلگر نظامی می‌گوید با مروری بر نقشه وضعیت روشن می‌شود افغانستان اکنون هم مرز با جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز از جمله ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان بوده و قزاقستان هم میان آن کشورها با روسیه قرار گرفته است. این مقام نظامی می‌گوید: «روسیه و پوتین در مورد عبور این تروریست‌ها، شورشیان و تندروها در میان مرزها بسیار نگرانند.» تعامل با طالبان برای پوتین خطراتی در بر دارد اما او اکنون «پیه» درگیری را در مناطقی مانند سوریه، اوکراین و کره شمالی به تن خود مالیده است. برخی تحلیلگران می‌گویند پوتین به دنبال نمایش قدرت است و وضعیت این منطقه، فرصت را برای او فراهم آورده است.

ماتیو روجانسکی، از مرکز وودرو ویلسون می‌گوید: «تزار کرملین می‌خواهد به دهه 70 بازگردد آنگاه که اتحاد شوروی و آمریکا به‌عنوان رقبای جنگ سرد وزنی برابر با یکدیگر در ژئوپلیتیک جهانی داشتند اما گرد یک میز نشستند و معامله کردند.» اکنون پوتین می‌کوشد روابط خود را با این جمهوری‌ها تقویت کند و بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبا بکشد. سی‌ان‌ان می‌افزاید: «آنچه اکنون پوتین در حال انجام است این است که می‌خواهد به آن دولت‌ها بگوید من با طالبان برای جمع‌آوری اطلاعات علیه داعش همکاری خواهم کرد تا قبل از اینکه این گروه به مرز نزدیک شود بتوانم کاری انجام دهم.» تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌نویسد: «پوتین معتقد است وقتی اطلاعات را جمع‌آوری کردم آن را به شما هم خواهم داد. این به نوعی بازگرداندن اعتماد به آن کشورها و رقابت با آمریکا تلقی می‌شود.»

به هر حال، حضور داعش در افغانستان نگرانی مهمی برای روسیه و آمریکا است. یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به شرط فاش نشدن نام به سی‌ان‌ان می‌گوید: «روسیه و سایر بازیگران منطقه‌ای نفع مشترکی در حمایت از امنیت و ثبات افغانستان دارند. آنها نمی‌خواهند شاهد درگیری سخت دیگری مانند دهه 90 یا ظهور گروهی بدتر از القاعده در این کشور باشند. ما امیدواریم که بتوانیم راه‌هایی برای تعامل با روس‌ها برای ارتقای امنیت و ثبات در افغانستان بیابیم.» زاخارووا می‌گوید: هرگونه سلاحی به دولت افغانستان و نه طالبان داده خواهد شد چرا که طالبان هنوز تحت تحریم است. این مقام روس می‌گوید: با وجود تبادل اطلاعاتی اما به شدت از تحریم‌ها علیه طالبان حمایت می‌کنیم.