اینجا صدای خلافت است!
گروه جهان: خلافت خودخوانده، همچون درختی که ریشه‌های خود را به عمق خاک فرو می‌برد، در حال ریشه دواندن در نقاط مختلف دنیاست. این گروه رسما وارد سرزمینی شده که پیشتر اقامتگاه رهبران طالبان و القاعده بود. حاملان بیرق سیاه خلافت اولین ایستگاه رادیویی خود با عنوان «صدای خلافت» را در افغانستان تاسیس کردند تا از این طریق بتوانند صدای خود را به گوش افغان‌ها برسانند. آنها در راستای جذب نیرو، دامن زدن به احساسات ضد دولتی، رقابت با طالبان و ورود به قفقاز برنامه‌ای یک ساعته به زبان پشتون از رادیو صدای خلافت پخش می‌کنند. این رادیو از سوی وفاداران به داعش در افغانستان اداره می‌شود. به گزارش الجزیره، هنوز معلوم نیست این رادیو چه زمانی آغاز به کار می‌کند؛ اما مقام‌های افغان می‌گویند این ایستگاه را یک هفته قبل کشف کرده‌اند.

حاجی قلیب، فرماندار منطقه اچین در ننگرهار، به الجزیره می‌گوید: «شبه نظامیان داعش در افغانستان روزبه‌روز در حال قوی‌تر شدن هستند و این کانال رادیویی به آنها کمک می‌کند که مبارزان بیشتری را به خدمت بگیرند.» او می‌گوید: «هدف آنها شست و شوی مغزی مردم از طریق این رادیوست اما ما تلاش داریم مانع فعالیت آن شده و این شبکه را تعطیل کنیم.» محمد یاسین صمیم، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به الجزیره می‌گوید: فناوری استفاده شده در این شبکه موقعیت‌یابی و تعیین محل یا منبع پخش خبر را دشوار کرده است. صمیم می‌افزاید: «آنچه تعطیلی این ایستگاه را دشوار می‌سازد، این است که آنها از فرستنده‌های قابل حمل استفاده می‌کنند که قابل نصب در یک محل خاص نیست.» برخی روزنامه‌های افغانستان مانند روزنامه طلوع با انتشار اخباری به نقل از داعش اعلام کرده‌اند که «پرچم سیاه داعش به زودی بر فراز کاخ ریاست جمهوری افغانستان به اهتزاز درخواهد آمد.» این رادیو پیش از آنکه فعالیتش گسترده شود، از همین ابتدا مخاطبان خود را یافته است. یکی از ساکنان جلال‌آباد به الجزیره می‌گوید: «شنوندگان هر روز در حال افزایش هستند.


من یکی از آنها هستم. آنها می‌گویند دولت فعلی در افغانستان غیراسلامی است.» با این حال، هستند شهروندانی که نگاه مثبتی به «صدای خلافت» ندارند. آنها می‌گویند این کانال رادیویی «در حال مسموم کردن جوانان افغانستان است» و از دولت می‌خواهند فورا آن را تعطیل کند. حمیدالله دولت‌زای، یک شهروند می‌گوید: «بسیاری از مردمی که به رادیو گوش می‌دهند، به این دلیل است که دسترسی به تلویزیون ندارند. من به این رادیو گوش کرده‌ام. می‌توانم بگویم داعش فقط در حال انتقال و پخش نفرت است. جوانان ساده به راحتی گول می‌خورند.»


ننگرهار، پایگاه جدید داعش

داعش با ریشه دواندن در افغانستان، پاکستان را هم هدف گرفته است. «شهید الله شهید» سومین مقام ارشد داعش در افغانستان در حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد؛اما به گزارش الجزیره، او عضو سابق طالبانِ پاکستان بود که به داعش پیوست و افغانستان را به پایگاه عملیاتی خود تبدیل کرد. مقام‌های افغانستان می‌گویند: «او می‌خواست عملیات داعش را در افغانستان توسعه دهد اما مرگ او می‌تواند احتمالا فرآیند توسعه داعش در افغانستان و پاکستان را کند سازد.» مبارزان داعش به تازگی توانستند منطقه اچین در شرق افغانستان و در استان ننگرهار را که هم مرز با پاکستان است؛ از طالبان بازپس بگیرند. طالبان از اینکه پایگاه خود (ننگرهار) را به داعش واگذار کرده، بسیار عصبانی است. وقتی داعش «صدای خلافت» را به راه انداخت، طالبان در عمل رو دست خورد و در واکنش اعلام کرد که «تاسیس رادیو راهی ناکارآمد برای دسترسی به مردم است.» ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به الجزیره می‌گوید: «این رادیو به زودی عمرش به پایان خواهد رسید. دوام نخواهد داشت. این رادیو مخاطبان اندکی خواهد داشت و رادیویی یک ساعته نمی‌تواند باعث جذب مردم به این گروه شود.»


طالبان پیش‌تر توانسته بود برخی شعرای افغانستان را به خود جذب کند. از جمله آنها می‌توان به «فقیر محمد درویش» اشاره کرد که مطالبی در مورد «مبارزه برای آزادی و جهاد در افغانستان علیه مبارزان خارجی» نوشته بود. این شاعر افغان می‌گوید: «اشعارم به جوانان یادآور می‌شود که کشور ما چگونه مورد حمله نیروهای خارجی قرار گرفته و مبارزه با آنها چقدر مهم است. جهاد من تحریک جوانان از طریق شعرهایم برای پیوستن به ما در جهاد است.» درویش پس از مرگ ملاعمر با ملا اختر منصور بیعت کرد.


تهدیدی جدی تر از طالبان

شاید اگر قرار باشد دولت افغانستان میان طالبان و داعش مجبور به انتخاب شود، طالبان را انتخاب کند چرا که بخش‌هایی از این گروه تا حدودی بومی افغانستان است و مدتی است روند مذاکره با دولت را شروع کرده است اما داعش تابع هیچ مرز و حد و حدودی نیست. ژنرال جان کمبل که فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان است، می‌گوید: نیروهای خلافت خودخوانده از 6 ماه گذشته در ننگرهار و کونار خیمه زده‌اند و آنجا را به پایگاه خود تبدیل کرده‌اند. او می‌گوید چیزی حدود هزار تا 3هزار مبارز داعش در افغانستان پراکنده‌اند. حضور داعش هم تهدیدی بر جایگاه و پایگاه طالبان است و هم تهدیدی بر امنیت ملی افغانستان است. این ژنرال آمریکایی می‌گوید: طالبان منابع و نیروهای خود را از مبارزه با دولت به سوی مبارزه با داعش تغییر داده است. اشتون کارتر در سفری که به افغانستان داشت از «لانه‌های کوچک داعش» سخن به میان آورد که تهدیدی بر افغانستان خواهد بود. این نشان می‌دهد که داعش ابتدا به تشکیل هسته‌هایی پرداخته و به تدریج دامنه این هسته‌ها را افزایش داده و به‌صورت گروه‌های منسجم درمی‌آورد.


لانه‌های کوچک داعش در افغانستان

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در سفری که به تازگی به افغانستان داشت همراه با ژنرال کمبل به بازدید از پایگاه آمریکا در شرق افغانستان پرداخت. او اعلام کرد که داعش در حال ساخت لانه‌های کوچک در افغانستان است. پایگاه عملیاتی «Fenty» که ۶۰۰ آمریکایی را در خود جای داده است؛ یکی از پایگاه‌هایی است که آمریکایی‌ها بنا دارند پس از ۲۰۱۶ نیز آن را باز نگه دارند. این پایگاه نزدیک جلال آباد در استان ننگرهار است. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها همسایه داعش شده‌اند و احتمال درگیری با این گروه در شرق افغانستان دور از ذهن نیست.


به گزارش نیویورک‌تایمز، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این استان اکنون به «دروازه ورود» شبه نظامیان به کابل تبدیل شده است. این مقام آمریکایی اعلام کرد که دفاع از این منطقه برای دفاع از سایر نقاط افغانستان مهم است. اکنون افغانستان به صحنه ترکتازی گروه‌های شبه نظامی تبدیل شده؛ به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد مقدر شده که این کشور روی آسایش نبیند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: شبکه حقانی که در پاکستان مستقر است، بزرگ‌ترین تهدید برای کابل است در حالی که زیرشاخه‌های القاعده هم اردوگاهی آموزشی در قندهار تاسیس کرده‌اند. از سوی دیگر، فعال شدن داعش در افغانستان باعث شده گسل‌های امنیتی و قومی هم فعال شود و هر قومی بسته به نزدیکی فکری به یکی از این گروه‌ها، به عضویت آنها درآید. پنتاگون در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، می‌نویسد: «در نیمه دوم 2015، وضعیت کلی امنیتی در افغانستان بدتر شد و تعداد حملات گروه‌های شبه‌نظامی افزایش چشمگیری یافت.»


ورود خلافت خودخوانده به افغانستان نه تنها باعث پیچیدگی اوضاع شده بلکه وضعیت را از حالت توازن خارج کرده است. مقام‌های آمریکایی در ابتدا بر این تصور بودند که یک جناح جدا شده از طالبان خود را «دولت اسلامی» نامید تا میان خود و سایر گروه‌ها تمایز بگذارد اما در ماه‌های اخیر، هسته اصلی داعش که در عراق و سوریه اعلام خلافت کرده است، چند هزار دلار به مبارزان افغان داده و به آنها کمک کرده تا به جذب نیرو بپردازند. هدف این مبارزان ورود به شهر جلال‌آباد، توسعه منطقه و اتصال آن به استان کونار و در نهایت کنترل بر منطقه‌ای است که خراسان نامیده می‌شد. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: با توجه به قدرت گرفتن داعش در افغانستان، شایعاتی هست مبنی بر اینکه دولت افغانستان به حمایت از این گروه می‌پردازد. اگرچه این روزنامه شاهدی برای این ادعای خود ارائه نمی‌دهد؛ اما مقام‌های افغان چنین ایده‌ای را رد کرده و می‌گویند: به هر شکلی مانع فعال شدن این گروه در شرق کشورشان خواهند شد.