وضعیت جنگی در  منطقه کردنشین ترکیه

گروه جهان: جنوب شرق ترکیه دوباره نا‌آرام شده است. نزدیک به یک هفته است که صدای گلوله‌ها قطع نمی‌شود. مردم چند شهر کردنشین در ترکیه مجبور به خانه‌نشینی شده‌ و نمی‌توانند پای خود را از خانه‌هایشان بیرون بگذارند.


روزنامه «حریت‌» گزارش می‌دهد که در پی عملیات ارتش ترکیه، 110 نفر از نیروهای پ‌ک‌ک کشته شده‌اند. این منبع اضافه می‌کند که در رد و بدل آتش بین نیروهای پ‌ک‌ک و ارتش نیز یک نفر از ارتش ترکیه کشته شده است. خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی هم گزارش می‌دهد که تنها 78 نفر از کشته‌شدگان در شهر «چیزره» بوده‌اند. 16 نفر دیگر هم در شهر «سور» کشته شده‌اند. خبرگزاری آناتولی همچنین گزارش می‌دهد که در پی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در 19 دسامبر، 6 تن از نیروهای پ‌ک‌ک در «سیلوپی» واقع در استان شیرناک ترکیه کشته شده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری‌های کرد می‌گویند: در زد و خورد بین نیروهای کرد و ترک، 23 تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند. حال برخی از این زخمی‌ها، وخیم اعلام شده است. روزنامه حریت گزارش می‌دهد که 2 تن از فرماندهان نظامی ارشد کردها در بین کشته‌شده‌های شهر چیزره دیده شده است.


منابع محلی می‌گویند: ترکیه در دور جدید اقدامات نظامی خود علیه گروه تروریستی پ‌ک‌ک در حدود ۱۰ هزار نیروی خود را در این مناطق مستقر کرده است. شهرها حالت نظامی گرفته‌اند و به جای رفت و آمد خودروهای معمولی تانک‌ها در این شهرها تردد می‌کنند. همچنین در راستای عملیات تکمیلی، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در روز ۱۹ دسامبر نیروی هوایی این کشور با حمله به مواضع گروه پ‌ک‌ک در شمال عراق، مقادیر قابل‌توجهی از تسلیحات این گروه را منهدم کرده است. روزنامه « زمان» در مورد اوضاع شهرهای جنوب شرق ترکیه چنین می‌نویسد: صدای تیر در شهر چیزره، در تمامی شب شنیده می‌شد. منابع محلی می‌گویند: بیشتر تیراندازی‌ها در شهر چیزره و سیلوپی بوده است. این دو شهر به مرزهای سوریه و عراق نزدیک هستند و نزدیک به یک هفته است که صدای تیراندازی در این ۲ شهر قطع نمی‌شود. گفته می‌شود بیشتر شهرهای کردنشین محل عملیات نیروهای ترکیه هستند. در این راستا ۲ شهر «نوسی‌بین» و «دارعی‌چیت» در استان ماردین محل نزاع چریک‌های کرد و نیروهای ارتش ترکیه بوده است.


این بزرگ‌ترین عملیات نیروهای ترکیه در شهرهای کردنشین، پس از نقض آتش‌بس بوده است. گزارش‌نویس روزنامه زمان گزارش می‌دهد که شهرها دورتا دور شهر چیزره حضور دارند و این شهر را محاصره کرده‌اند. نزدیک 30 وسیله نقلیه نظامی ارتش ترکیه نیز وارد شهر شده و نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده است. شاهدان عینی می‌گویند شهر چیزره تبدیل به یک مخروبه شده است. 300 خانه به‌طور کامل منهدم شده است. از یکی از مدارس این شهر نیز دود بلندی به آسمان برخاسته و حدس زده می‌شود که مورد حمله نیروهای ترکیه قرار گرفته شده باشد. فعالان کرد می‌گویند که اوضاع در این مناطق روز‌به روز در حال وخیم‌تر شدن است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر بازگشت آرامش در آینده‌ای نزدیک دیده نمی‌شود.


قربانیان غیرنظامی

در حالی که جنگ بین نیروهای پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه ادامه دارد، گفته می‌شود غیرنظامیان کرد نیز از بزرگ‌ترین قربانیان این درگیری‌ها هستند. روز یکشنبه خبر رسید که یک زن باردار هفت ماهه از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. پزشکان می‌گویند جنین وی مرده از شکم مادر بیرون کشیده شده است. ارتش ترکیه می‌گوید: به عکس شیوه مبارزاتی گروه پ‌ک‌ک که جنگ را به بیرون شهرها می‌کشانده، این‌بار این گروه جنگ را به دل شهرها آورده است.


بازدید فرماندهان ارتش از منطقه

اوضاع در این منطقه به‌قدری متشنج است که منابع ترک می‌گویند فرماندهان بلندپایه ارتش ترکیه چند بار از مناطق جنگ‌زده بازدید کرده‌اند. در میان فرماندهان بلندپایه ترکیه می‌توان به «هولوسی آکار»، فرمانده نیروهای مسلح و ژنرال صالح زکی چولاک، فرمانده نیروی دریایی ارتش این کشور اشاره کرد. این فرماندهان با حضور در بین نیروهای ترکیه، به تشریح عملیات‌ ارتش این کشور می‌پردازند. در این بین اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و احمد داووداغلو، نخست‌وزیر این کشور هم به رسانه‌ها قول داده‌اند تا پاکسازی کامل تروریست‌ها از این منطقه بیرون نخواهند آمد. اردوغان در گفت‌وگو با رسانه‌ها عصر شنبه تاکید کرد که تا تعیین تکلیف نهایی گروه پ‌ک‌ک در این منطقه جنگ ادامه خواهد داشت. او گفت: به دلیل حملات ارتش ترکیه به این مناطق گروه تروریستی پ‌ک‌ک در عمل زمین‌گیر شده است. اردوغان تصریح کرد تا زمانی که این گروه دست از اهداف خرابکارانه خود برندارد جنگ علیه تروریست‌ها بدون آتش‌بس ادامه خواهد داشت.


دمیرتاش تروریست است

در شرایطی که اردوغان می‌گوید تا پاکسازی کامل پ‌ک‌ک جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت، نخست‌وزیر این کشور هم مدعی است که صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیر کل حزب کردتبار دموکراتیک خلق‌ها حامی تروریسم و گروه پ‌ک‌ک است. این حزب که توانسته در انتخابات پارلمانی اول نوامبر ۸۰ کرسی به دست‌ آورد، بارها از سوی اردوغان و داووداغلو متهم به حمایت از تروریست‌ها شده است. این در حالی است که دمیرتاش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی دولت ترکیه را متهم کرد که جنگ را به داخل شهرها کشانده و جان مردم این منطقه را به خطر انداخته است. او می‌گوید: «تانک‌ها وارد شهر شده‌اند و شهرها در دست نیروهای مسلح است. چگونه می‌شود این روش را مبارزه با تروریسم دانست؟ یک جنگ واقعی در شهرها راه افتاده است. وقتی یک طرف از جنگ شکست می‌خورد، جنگ پایان می‌یابد. وقتی به این موقعیت نگاه می‌کنی، هیچ پیروزی جنگی به دست نیامده است، ارتش اصلا نیروهای پ‌ک‌ک را هدف قرار نمی‌دهد، آنها در واقع جامعه کرد را هدف قرار می‌دهند. مبارزه با تروریسم دستاویزی برای جنگی است که به راه انداخته‌اند. چرا باید ۱۰ هزار سرباز، ۶ ژنرال، ۳۶ سرهنگ در شهر چیزره ساکن شوند. نخست‌وزیر می‌گوید آنها در آنجا حضور دارند تا منطقه را خانه به خانه از وجود تروریست‌ها پاک کنند، اما بدانید در آن خانه‌ها شهروندان معمولی زندگی می‌کنند.»


برخی شاهدان عینی می‌گویند: در شهر چیزره مردم در خانه‌ها محبوس شده‌اند و برخی از مردم نیز اجساد کشته شده‌های خود را در داخل خانه‌هایشان نگه می‌دارند. مادر یک کودک 10 ساله می‌گوید دختر وی در نیمه‌های شب، زمانی که درگیری‌ها بالا می‌گیرد در داخل خانه مجروح می‌شود. وی ادامه می‌دهد: بخشی از سقف بر سر وی آوار می‌شود. وی تا مدتی نفس می‌کشید؛ اما نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم. در نهایت در گرگ و میش هوا جان می‌دهد و می‌میرد. البته این تمام داستان جمیله دختر10 ساله نیست که قربانی این جنگ شده است. پدر وی می‌گوید: مجبور شده است فرزند خود را به مدت سه روز در یخچال نگه دارد تا کمی سر و صدای تیرها آرام گیرد.


رمضان پدر این دختراضافه می‌کند: جمیله تنها فرزندی نیست که در درگیری بین کردها و نیروهای ترکیه از دست داده است. در سال ۹۲، او ۲ فرزند پسر خود را زمانی که سقف برسرشان خراب می‌شود، از دست می‌دهد. رمضان می‌گوید: ۲۳ سال پس از اینکه فرزندان پسرم را از دست دادم، جمیله هم به آنها اضافه شد. رمضان به خبرنگار روزنامه زمان می‌گوید: در این یک هفته ۲۲ غیرنظامی کشته شده‌اند. او بر این باور است که جنگ نمی‌تواند آتش اختلافات را کاهش دهد. رمضان مانند بسیاری از کردها می‌گوید تنها گفت‌وگو می‌تواند موضوع را حل و فصل کند، نه تیر و گلوله. شاهدان عینی می‌گویند: این تنها نمونه‌ای از مشکلات مردم جنوب شرق ترکیه است. از این شهرها خبر می‌رسد، مغازه‌ها تعطیل شده‌اند و رفت و آمدی در شهر دیده نمی‌شود. مردم در خانه‌هایشان محبوس شده و اوضاع کاملا امنیتی است.

وضعیت جنگی در منطقه کردنشین ترکیه