گروه جهان: رهبران جهان در نشستی در رم به جناح‌های مختلف در لیبی هشدار دادند که سلاح را زمین گذاشته و از دولت وحدت ملی براساس برنامه صلح سازمان ملل که روز چهارشنبه امضا می‌شود، حمایت کنند. در این نشست ۱۷ کشور و نهاد بین‌المللی حضور یافته و خواهان توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و تشکیل دولت وحدت ملی برای پایان دادن به تنش‌ها در این کشور شدند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در زمره یکی از مقام‌های ۱۷ کشوری بود که در این نشست حضور یافته بود. نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب هم حضور داشتند که همگی خواستار توقف جنگ در لیبی بودند.


به گزارش الجزیره، از سال 2011 و سقوط معمر قذافی و بر باد رفتن استراتژی مشت آهنین او در اداره کشور، لیبی به هرج و مرجی در غلتید که اکنون به بهشتی برای نیروهای داعش تبدیل شده است. دیکتاتور لیبی نه تنها سقوط خود را پیش‌بینی نمی‌کرد بلکه تصور حضور نیرویی به نام داعش را در کشور خود نمی‌کرد. با این حال، اکنون شرایط لیبی به‌گونه‌ای است که می‌رود این کشور را به پایتخت دوم خلافت خودخوانده داعش تبدیل کند. کشورهای حاضر در بیانیه‌ مشترکی که در پایان این نشست صادر شد، اعلام کردند که تشکیل دولت وحدت ملی که مقر آن در طرابلس (پایتخت) باشد، مساله ضروری برای مقابله با چالش‌های انسانی، اقتصادی و امنیتی در لیبی است. در این بیانیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های لیبیایی می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر به درگیری‌ها در مناطق مختلف لیبی پایان دهند. این کشورها علاوه بر اینکه بار دیگر بر پایبندی خود به ارائه کمک‌های انسانی به طرف‌های لیبیایی تاکید کردند، در بخش پایانی بیانیه اعلام کردند که کشورهای غربی از دولت وحدت ملی در لیبی حمایت سیاسی، اقتصادی و امنیتی به عمل خواهند آورد. نمایندگان پارلمان طبرق، کنگره منحل شده لیبی و برخی شخصیت‌های لیبیایی در این نشست حضور یافتند.


به گزارش الجزیره، اکنون در لیبی دو دولت و دو پارلمان وجود دارد که هر یک از سوی جناح رقیب اداره می‌شود. داعش با علم به وضعیت هرج و مرج در لیبی توانست «سرت» را به تصرف خود در بیاورد. این گروه همچنین به یک هتل و یک زندان در تریپولی، حوزه‌های نفتی و ایست و بازرسی‌های نظامی حمله کرد و ۲۱ مصری را کنار ساحل لیبی سر برید. نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: بخشی از نیروهای داعش اکنون در عراق و سوریه می‌جنگند؛ اما بخشی از رهبران ارشد داعش در پناه جنگ در سوریه و عراق، خود را به لیبی رسانده‌اند و می‌کوشند آنجا را «داعشیزه» کرده و به پایتخت دوم خود تبدیل کنند. الجزیره می‌افزاید: قدرت‌های جهانی اکنون نگران هستند که حضور روزافزون داعش در لیبی نه تنها تهدیدی برثبات و امنیت این کشور است؛ بلکه به این گروه دروازه‌ای برای حضور در اروپا می‌دهد و قاره سبز هم به‌طور مستقیم در تیررس تهدیدات این گروه قرار می‌گیرد. چنین بود که جان کری در نشست رم تاکید کرد که «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت موجود ادامه یابد. این هم برای ثبات لیبی خطرناک است و هم برای اروپا چرا که داعش در حال پر کردن خلأ قدرت در لیبی است. داعش در حال مهاجرت به لیبی است و این برای همه خطرناک است.» به نظر می‌رسد اجماع جهانی برای مبارزه با داعش در لیبی هم شکل گرفته است.


الجزیره می‌افزاید: «براساس طرحی که در نشست رم تصویب شد، دولت لیبی که مورد قبول جامعه بین‌المللی است می‌تواند درخواست کمک نظامی بین‌المللی برای مبارزه با گروه‌های مسلح کند. جهان اجماع دارد تا مانع تبدیل لیبی به پایگاه دیگری برای داعش شود.» برخی رسانه‌های عرب زبان از جمله الرای‌الیوم اعلام کردند که تونس 17 و 18 دسامبر جاری میزبان دومین دیدار کارشناسان همکاری و توسعه لیبی با مشارکت چند نهاد بین‌المللی از جمله هیات سازمان ملل در لیبی و کمیته اقتصادی و اجتماعی وابسته به سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و بانک بین‌المللی و چند نهاد دیگر خواهد بود. در کنفرانس بازسازی لیبی تعدادی از کارشناسان بین‌المللی و لیبیایی و تجار لیبی شرکت خواهند داشت که مسوول حمایت از طرح‌های بازسازی نهادها و شهرهای ویران شده مثل بن‌غازی خواهند بود. در صورتی که توافق‌نامه صلح در لیبی اجرایی شود افق‌های سیاسی جدیدی در این کشور گشوده می‌شود و روند سیاسی در این کشور هم به حالت باثبات‌تری خواهد رسید.