گروه جهان: باراک اوباما در سال آخر ریاست‌جمهوری خود نتوانست از تله داعش فرار کند و کشور او هم از سوی این گروه تروریستی زخمی شد. در حالی که سخنگوی کاخ سفید روز جمعه حادثه سن برناردینو را یک حادثه غیرتروریستی نامیده بود، روز گذشته «اف‌بی‌آی» اعلام کرد که حادثه مذکور تروریستی و همسر عامل کشتار سن برناردینو به گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرده بوده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در روزی که فاروق رضوان و همسرش تشفین مالک در سن برناردینو 14 نفر را کشته و 21 نفر دیگر را زخمی کرده‌اند، همسر فاروق رضوان یادداشتی در فیس‌بوک گذاشته بود و طی آن اعلام کرده بود که عضو گروه داعش است. حالا با بررسی‌های بیشتر اف‌بی‌آی مشخص شده که حادثه مذکور یک عمل تروریستی بوده و حمله انتقام‌گیرانه و شخصی منتفی است. «جیمز.بی. کومی» رئیس اف‌بی‌آی در یک کنفرانس خبری درباره حمله تروریستی به سن برناردینو گفت: «در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده دو عامل حمله تروریستی تحت‌تاثیر عقاید افراطی بوده و با الهام از سازمان‌های تروریستی بالقوه خارجی این حمله را ترتیب داده‌اند.» البته او تاکید کرد که هنوز مدرک قابل‌توجهی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد آنها در یک سازمان عریض و طویل تروریستی عضو بوده باشند و این احتمال وجود دارد حمله مذکور تحت تاثیر القائات گروه‌های تروریستی صورت گرفته است. جیمز کومی بر این باور است که این زوج عضو شبکه‌های تروریستی نبوده اما حرکت آنها یک عمل تروریستی بوده است. این در حالی است که سخنگوی فیس‌بوک می‌گوید تشفین مالک روز چهارشنبه پیش از حمله در یادداشتی در فیس‌بوک به گروه داعش اعلام وفاداری کرده بود اما این یادداشت توسط گروه بررسی فیس‌بوک نامناسب تشخیص داده و از صفحه وی حذف شده بود.


«دیوید بودیچ» معاون مدیر اف‌بی‌آی در لس‌آنجلس می‌گوید: «زمانی که قطعات پازل حمله به سن برناردینو را کنار هم می‌گذارید، این مدارک نشان می‌دهند که این حمله، تروریستی بوده است.» پس از حمله نیز داعش مسوولیت حمله در سن برناردینوی کالیفرنیا را به عهده گرفت و تهدید کرد که آمریکا بیش از پیش در معرض این حملات قرار خواهد گرفت. کارشناسان می‌گویند پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر این یکی از مرگبارترین حملات صورت گرفته به خاک آمریکا با الهام از حملات تروریستی داعش بوده است. به گفته این دسته از کارشناسان، داعش در حال تبدیل شدن به یک تهدید جهانی است که پای خود را از مرزهای عراق و سوریه بیرون گذاشته و حتی از سلف خود یعنی القاعده پیشی گرفته است.


روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: حادثه تروریستی سن برناردینو پس از حملات یازده سپتامبر سال 2001، مرگبارترین حمله صورت گرفته محسوب می‌شود و در سه سال گذشته هم، پس از حادثه تیراندازی در مدرسه ابتدایی در نیوتاون، خشن‌ترین حمله در یک مکان عمومی بوده است. از ابتدای سال جاری گروه داعش برنامه کاری خود را عوض کرد. این گروه که پیش از این درخواست می‌کرد تا افراد افراطی از کشورهای غربی به سوریه آمده و سلاح به دست گیرند، حالا در یک تغییر تاکتیکی از آنها می‌خواهد تا در دل کشورهای غربی سلاح به دست گیرند و حملات تروریستی خود را در آن کشورها پیاده کنند. در این راستا نیز فاروق رضوان که اصالتا اهل عربستان سعودی است و تشفین مالک که اهل پاکستان است با الهام از دستورات داعش دست به یک حمله خونین در خاک آمریکا زده‌اند.


اف‌بی‌آی می‌گوید قصد دارد دوباره تمرکز خود را روی افرادی که افراطی به نظر می‌آیند، معطوف کند تا از تکرار حملات احتمالی پیشگیری کند. حتی پیش از حمله به پاریس، اف‌بی‌آی در تحقیقات خود نام ده‌ها نفر از افرادی که بیم آن می‌رود با داعش بیعت کرده باشند، در یک سند محرمانه منتشر کرده بود. یکی از مقامات اف‌بی‌آی می‌گوید هنوز انگیزه عاملان حمله در سن برناردینو برای آنها مشخص نشده است و این دو نیز هرگز در لیست افراد تحت نظر اف‌بی‌آی نبوده‌اند. برخی می‌گویند: اف‌بی‌آی قصد نداشته تا این موضوع آشکار شود که این حمله تحت تاثیر پروپاگاندای داعش صورت گرفته اما با ارائه مدارک مستدل و نوشته تشفین مالک در فیس‌بوک مجبور شده به‌طور رسمی اعلام کند این حمله، تروریستی بوده است. همچنین مشخص شده است که این دو نفر کارگاه آموزشی بمب‌سازی هم داشته‌اند و در خانه آنها ابزار مخصوص ساخت بمب پیدا شده است. این مدارک یافت شده نشان می‌دهد این دو نفر قصد داشته‌اند تا حملات بیشتری را در خاک آمریکا ترتیب دهند. این دو نفر با شلیگ گلوله پلیس کشته می‌شوند و معمای این زوج همچنان حل نشده باقی می‌ماند.


از عروس خوشبخت تا عروس قاتل

تشفین مالک از طریق سایت‌های دوست‌یابی با سید فاروق رضوان آشنا می‌شود و برای دیدار با او از پاکستان به عربستان سفر می‌کند و این دو در نهایت تصمیم می‌گیرند در آمریکا با هم ازدواج کنند. از این رو دو سال پیش این زوج در کالیفرنیا به عقد هم در می‌آیند و یک زندگی تازه را آغاز می‌کنند. تشفین مالک که اصالت پاکستانی دارد چند سالی بوده که تابعیت آمریکا را هم داشته و در دو کشور پاکستان و آمریکا زندگی می‌کرده است. او برای ازدواج به فاروق رضوان پیشنهاد می‌دهد که ازدواج خود را در آمریکا به ثبت برسانند و از این رو فاروق رضوان هم پس از ازدواج تبعه آمریکا می‌شود. آنها یک دختر 6 ماهه هم دارند که پیش از حمله نگه‌داری از آن کودک را به مادر تشفین مالک سپرده بودند. خانواده تشفین نیز ساکن ایالات‌متحده هستند. نسمیه نیلای 31 ساله که در مرکز اسلامی «ریور ساید» با تشفین مالک آشنا شده بود، می‌گوید: او یک زن زیبا بود. او تازه عروس بود. در شب پیش از حمله نیز بسیار شاد بود.» او درخصوص ویژگی‌های تشفین مالک هم می‌گوید: وی بسیار آرام و ساکت بود. او آن روز هم در بخش زنانه خیلی آرام و موقر روی صندلی نشسته بود و در پایان مراسم هم از همه تشکر کرد که به پرسش‌های وی با صبوری پاسخ می‌دهند.


نیلا اضافه می‌کند: پس از آن وی هرگز دیگر تشفین مالک را ندید و گفته می‌شود پست فیس‌بوک وی نیز در حول و حوش ساعتی بوده که وی مسجد را ترک کرده بود. البته برخی می‌گویند احتمال دارد پست فیس‌بوکی وی توسط فرد دیگری نوشته شده باشد. برخی از دوستان فاروق هم می‌گویند او به لحاظ اخلاقی شبیه تشفین مالک بوده است. او نیز بسیار سر به زیر و آرام بوده است. امیر عبدالجلیل ۵۰ ساله می‌گوید او شیرین‌ترین آدمی بوده که تا به حال دیده است. او ادامه می‌دهد: «وقتی خبر را شنیدم قلبم جریحه‌دار شد، باور نمی‌کنم که این عمل را مالک انجام داده باشد.» دوستان وی حتی می‌گویند وی شخصیتی خجالتی داشت و زیاد اهل پرخاشگری نبود. افرین رحمانی، ۴۴ ساله می‌گوید: وقتی حوادثی از این دست اتفاق می‌افتد، آمریکایی‌ها مانند مجرمان با جامعه آنها برخورد می‌کنند. او می‌گوید: «مردم مدام ما را مورد شماتت قرار می‌دهند اما باید بگویم این گلوله می‌توانست به من هم اصابت کند. ما هم از مواردی از این دست ترس داریم.»