گروه جهان: در انتخابات کاتالونیای اسپانیا که یکشنبه ۵ مهر برگزار شد، احزاب هوادار استقلال در منطقه کاتالونیا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمانی را ازآن خود کنند. شمارش ۹۷ درصد از آرا نشان می‌دهد که دو حزب جدایی‌طلب در کاتالونیا توانسته‌اند ۷۲ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان را ازآن خود کنند.


به گزارش گاردین، ائتلاف جدایی‌طلب «پل سی» یا «با هم برای بله» ۶۲ کرسی و حزب چپگرای جدایی‌طلب «سی‌یوپی» ۱۰ کرسی (در مجموع ۷۲ کرسی) از مجموع ۱۳۵ کرسی پارلمان کاتالونیا را به دست آورده‌اند. به این ترتیب، این احزاب با ۸ / ۴۷ درصد، اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار گرفتند. به گزارش بی‌بی‌سی، احزاب جدایی‌طلب پیش از این گفته بودند در صورتی که در پارلمان به اکثریت دست یابند، ظرف ۱۸ماه، به‌طور یک‌جانبه از دولت مرکزی اسپانیا اعلام استقلال خواهند کرد. آرتور ماس، رئیس دولت کاتالونیا و رهبر ائتلاف جدایی‌طلب پیش از این گفته بود در صورت برنده شدن در انتخابات به رویای استقلال کاتالونیا تا سال ۲۰۱۷ تحقق خواهد بخشید. خبرگزاری آلمان می‌نویسد: میزان مشارکت واجدان شرایط رای در انتخابات کاتالونیا ۷۷ درصد بوده‌ که این میزان ۱۰ درصد بیشتر از میزان مشارکت در انتخابات دوره گذشته است. بسیاری از هواداران استقلال کاتالونیا در پی اعلام نتایج انتخابات به خیابان‌های بارسلون ریختند و با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های کاتالونیا جشن شادی بر پا کردند. گاردین می‌نویسد: آرتور ماس، رئیس دولت کاتالونیا و رهبر ائتلاف جدایی‌طلب، جنبش اسقلال‌طلبی را برنده انتخابات خواند و از «پیروزی بله» و «پیروزی دموکراسی» سخن گفت. این گزارش می‌افزاید نتایج این انتخابات می‌تواند اسپانیا را وارد عمیق‌ترین بحران سیاسی در سال‌های اخیر کند. آنتونیو بانوس، رهبر حزب تندروی «سی‌یوپی» پس از پیروزی جدایی‌طلبان، شهروندان کاتالونیا را به نافرمانی مدنی علیه دولت مرکزی اسپانیا فراخواند و گفت‌: «نتیجه انتخابات نمایانگر حاکمیت کاتالونیا است.» او افزود که «شهروندان کاتالونیا از فردا می‌توانند و باید به قوانین غیرعادلانه بی‌توجهی کنند.»


دولت مرکزی چه می‌گوید؟

اگرچه جدایی‌طلبان انتخابات را یک همه‌پرسی درباره استقلال کاتالونیا از اسپانیا تلقی می‌کنند و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس را تاییدی بر خواست‌های خود می‌دانند، اما دولت مرکزی اسپانیا معتقد است که ائتلاف جدایی‌خواهان تنها ۸ / ۴۷ درصد از مجموع آرا را به دست آورده و از این‌رو بیشتر از نیمی از رای‌دهندگان مخالف جدایی کاتالونیا از اسپانیا بوده‌اند. جدایی کاتالونیا از اسپانیا مخالفان زیادی نیز در خود این منطقه دارد. پدرو سانچز، رئیس حزب سوسیالیست‌های کاتالونیا که تنها ۱۶ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان را در انتخابات این دوره به دست آورده، گفت: «آنهایی که از لحاظ شمار کرسی‌ها پیروز شده‌اند، در واقع از لحاظ میزان رای نتوانستند اکثریت آرا را ازآن خود کنند.» سوسیالیست‌های کاتالونیا اگر چه خواهان خودمختاری بیشتر از دولت مرکزی اسپانیا هستند، اما با جدایی و استقلال کاتالونیا مخالفند. قرار است که امروز سه‌شنبه ۷ مهر قانونی جدید در پارلمان اسپانیا به تصویب برسد که طبق آن دیوان عالی قانون اساسی از اختیارات تحریمی برخوردار شود و بتواند در صورت پافشاری‌های جدایی‌طلبانه آرتور ماس، رئیس دولت کاتالونیا، او را برکنار کند. راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید: «قانون اساسی اسپانیا هیچ‌گونه خودمختاری منطقه‌ای یا محلی را به رسیمت نمی‌شناسد.» تحلیلگر سیاسی، جوزف راموند به گاردین می‌گوید نتیجه انتخابات می‌تواند جنبش جدایی‌طلبی را به سوی کسب مشروعیت در عرصه بین‌المللی سوق دهد. این اقدام می‌تواند باعث تنش در این کشور شود.


این تحلیلگر می‌گوید:«دولت کاتالونیا برنامه استقلال را به مثابه بیرق خود به دوش می‌کشد؛ اما این نتیجه باعث نمی‌شود که گام‌هایی غیرقابل تغییر بردارند. هیچ‌کس آنها و کارشان را به رسمیت نخواهد شناخت.» این نخستین بار نیست که دولت مرکزی اسپانیا از تلاش‌های استقلال‌طلبان کاتالونیا جلوگیری می‌کند. دولت کاتالونیا در آوریل سال گذشته میلادی با ارائه طرحی از پارلمان اسپانیا خواسته بود که اجازه برگزاری یک همه‌پرسی در این باره به ساکنان کاتالونیا داده شود. این درخواست با مخالفت ۵۳ درصد از نمایندگان پارلمان اسپانیا روبه‌رو شده بود. با این حال، حدود ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی خواهان جدایی این منطقه از اسپانیا شده بودند. اگرچه نتیجه این همه‌پرسی از نظر قانونی معتبر و لازم‌الاجرا نبود، اما نشانی بود از خواست و موضع مردم این منطقه در آن زمان در مورد جدایی کاتالونیا از دولت مرکزی. کاتالونیا یکی از بخش‌های خودمختار اسپانیا و از نظر اقتصادی قدرتمندترین بخش این کشور است. حدود یک‌ پنجم از کل کالاها و خدمات اسپانیا در سال به‌تنهایی در کاتالونیا تولید می‌شود و یک‌چهارم کل صادرات اسپانیا به خارج نیز از طریق این منطقه خودمختار تامین می‌شود. کاتالونیا هفت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و جدایی‌طلبان سیاست‌های دولت مرکزی اسپانیا در قبال خود را استثمارگرایانه می‌دانند. گاردین می‌افزاید ماریانو راخوی اعلام کرده از تمام قدرت قانونی خود و سیستم قضایی برای مسدود کردن تلاش‌ها برای استقلال استفاده خواهد کرد. این گزارش می‌افزاید: اگر این خواسته عملی شود، احتمال گسترش یافتن موج تجزیه از اسپانیا به ایتالیا و بریتانیا تقویت می‌شود و ممکن است در بلند‌مدت یکپارچگی اتحادیه اروپا هم زیر سوال رود.