کارلی فیورینا، نامزد زن جمهوری‌خواهان توانسته است رشد بی‌سابقه‌ای در نظرسنجی‌ها داشته باشد و به رتبه دوم صعود کند. او که در اوایل سپتامبر با 3 درصد رای، جزو نامزدهای رده پایین به حساب می‌آمد، حالا توانسته است پس از مناظره شب دوم در سی‌ان‌ان، خودی نشان دهد و خود را به‌عنوان یک نامزد قابل اتکا مطرح کند.


حالا برخی از او به‌عنوان موشک جمهوری‌خواهان یاد می‌کنند که در آسمان اوج گرفته است. این نظرسنجی در حالی از بینندگان سی‌ان‌ان انجام شد که این شبکه خبری توانسته بود با تعداد تماشاگر 23 میلیونی، یک رکورد تاریخی برای خود به جا بگذارد. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است دونالد ترامپ با کاهش آرای بالایی روبه‌رو شده است. در حالی که در آغاز ماه میلادی جاری وی با 32 درصد رای فاصله خود را از سایر رقبایش بیشتر کرده بود اما پس از مناظره دوم، با کاهش 8 درصدی روبه‌رو شده و آرای وی به 24 درصد رسیده است. به رغم این کاهش 8 درصدی، مرد 7 میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان هنوز در صدر نظرسنجی‌ها است. حالا با جابه‌جایی‌های انجام شده، فیورینا به مقام دوم رسیده و بن کارسون، جراح بازنشسته مغز و اعصاب هم به رتبه سوم تنزل پیدا کرده است. بن کارسون، تنها نامزد سیاه‌پوست این حزب با 14 درصد از آرای نظرسنجی‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که 31 درصد از جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند ترامپ بازنده و 52 درصد از آنها معتقدند کارلی فیورینا برنده مناظره بوده است. در مناظره دوم، کارلی فیورینا در مباحثی مانند نحوه رفتار و گفتار ترامپ، موضوع سقط جنین، سابقه تجاری‌اش، از وی یک مغلوب تمام عیار ساخته بود. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایلی که ترامپ با کاهش آرا مواجه بوده به «نداشتن فعالیت سیاسی» وی مربوط می‌شده است. البته در این نظرسنجی‌ها می‌توان شگفتی‌های دیگری نیز مشاهده کرد. مارکو روبیو، به‌عنوان یکی از سیاستمداران موثر در جمهوری‌خواهان در شب دوم رشد خوبی در نظرسنجی‌ها داشته و با رشد 11 درصدی از 3 درصد به 14 درصد رسیده است. مارکو روبیو با رقمی که توانسته در این نظرسنجی‌ها به دست بیاورد، به رتبه چهارم رسیده است. اما در این نظرسنجی جب بوش با 9درصد آرا به مقام پنجم رسیده و پس از آن تد کروز، سناتور اهل تگزاس و مایک هاکبی هر دو با 6 درصد آرا مشترکا در رتبه ششم قرار گرفته‌اند و رند پال، سناتور کنتاکی نیز با 4 درصد آرا در رتبه هفتم قرار گرفته است. پس از این افراد به ترتیب کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی با 3 درصد، جان کسیچ، فرماندار اوهایو با 2درصد و ریک سنتوروم، فرماندار سابق پنسیلوانیا با یک درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون 15 نامزد از جمهوری‌خواهان اعلام آمادگی کرده و2 دور نیز مناظره بین این افراد برگزار شده است. در نظرسنجی‌ها 5 نامزد دیگر به زیر یک درصد رای آورده‌اند. افرادی مانند جیم گلیمور، فرماندار سابق ویرجینیا و لیندسی گراهام، سناتور اهل کارولینای جنوبی در این دسته قرار می‌گیرند.


یک گاف دیگر از ترامپ

دونالد ترامپ تعداد گاف‌های خود را افزایش داده و هم‌اینک به دستاوردی رسیده که به «گاف هفتگانه» موسوم شده است. وی در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود، این‌بار درباره مسلمان‌ها گاف داده و باعث شده انتقادات فراوانی از وی شود. در این راستا گفته می‌شود یک افراطی به ترامپ گفته است بزرگ‌ترین مشکل آمریکا مسلمانان هستند و باراک اوباما نیز در یک کشور مسلمان به دنیا آمده و رشد کرده است. او در این پرسش از ترامپ خواسته است در صورت ورود به کاخ سفید یک بازه زمانی برای اخراج آنها مشخص کند. برخی ناظران می‌گویند نه تنها ترامپ سخنان تند وی را اصلاح نکرد، بلکه به نوعی با این سخنان همراهی و همدلی کرده است. البته وی چند روز بعد سخنان خود را اصلاح می‌کند و مسلمانان را مشکل ایالات‌متحده نمی‌داند و سعی می‌کند به نوعی از مسلمانان جامعه آمریکا دلجویی کند. او در این رابطه گفته است که دوستان مسلمان زیادی دارد و منظور وی از مشکل، «افراطیون» بوده است. اما بن‌کارسون دیگر نامزد جمهوری‌خواهان در برنامه «گفت‌وگو با رسانه‌ها» در شبکه ان‌بی‌سی به صراحت تاکید می‌کند آمریکا نباید یک رئیس‌جمهور مسلمان را انتخاب کند و وی به شدت با این موضوع مخالف است. البته او می‌گوید با ورود مسلمانان به کنگره موافق است، زیرا وی کنگره را یک موضوع جداگانه می‌داند. این‌گونه اظهارنظرها در مورد جامعه مسلمانان آمریکا موجب شده است که بخشی از آرای اقلیت‌های دینی در آمریکا از سبد آرای جمهوری‌خواهان کاسته شود.


هیلاری همچنان پیشتاز است

در حالی که در اردوگاه دموکرات‌ها، آرای برنی سندرز در حال افزایش است اما هیلاری کلینتون همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. براساس یک نظرسنجی که توسط سی‌ان‌ان صورت گرفته است در سطح ملی، هنوز 42 درصد از دموکرات‌ها از هیلاری کلینتون، 24 درصد از برنی سندرز و 22 درصد از جوبایدن حمایت می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد به‌رغم اینکه آرای برنی سندرز در میان نظرسنجی‌های غیرحزبی نیز افزایش داشته، اما هنوز هیلاری کلینتون پیشتاز این رقابت درون حزبی است. همچنین در این نظرسنجی‌ مشخص شده که آمار کلی هیلاری کلینتون نسبت به برنی سندرز 37 به 27 درصد بوده و هنوز یک فاصله 10 امتیازی بین این دو برقرار است. پس از این دو نیز جو بایدن با 20 درصد آرا در مقام سوم قرار گرفته است.