دولت رفاه 18 تریلیون دلاری سندرز

حسین موسوی: یکی از غیرمتعارف‌ترین کمپین‌های انتخاباتی را در ایالات‌متحده برنی سندرز داشته است. نامزد دموکرات‌ها که مایل است وی را یک سوسیالیست تمام‌عیار قلمداد کنند، دوشنبه صبح در دانشگاه «لیبرتی» حضور پیدا کرد و به تشریح مواضع خود پرداخت. به نوشته نیوزویک، صبح دوشنبه سندرز در بین دانشجویان حاضر شد تا به تشریح مواضع خود درخصوص فقر و نابرابری درآمدها صحبت کند، اما داستان آن‌گونه که می‌خواست پیش نرفت. او در نخستین قدم مجبور شد در مورد سقط جنین، موضوعی حساس در ایالات‌متحده که طرفداران و مخالفان سرسختی دارد، صحبت کند.

او در این خصوص می‌گوید: «من به اینکه هر زنی می‌تواند بر بدن خود کنترل داشته باشد اعتقاد دارم. من به ازدواج دگرباش‌ها اعتقاد دارم و اینها موضوعاتی نبودند که من کتمان کرده باشم و به شکل یک راز باقی مانده باشد.»

او سپس به دانشجویان لیبرتی می‌گوید: «البته من به اینجا آمده‌ام تا با کسانی که متفاوت از ما می‌اندیشند گفت‌وگو داشته باشیم، ما می‌خواهیم در باب موضوعات مختلف یک گفت‌وگوی متمدنانه داشته باشیم.» سناتور ورمونت که هیچ‌گاه عقاید سوسیالیستی خود را پنهان نکرده است، برای فرار از موضوعاتی با رنگ و بوی مذهبی، سریعا کارت برنده خود را رو کرد و به صحبت در مورد انباشت ثروت در جامعه آمریکا و نابرابری درآمد پرداخت. او در این باب به دانشجویان لیبرتی گفت: تمرکز ما باید روی دست‌های اندکی باشد که ثروت را در میان سرپنجه‌های خود نگه داشته‌اند.

سندرز معتقد است باید در آمریکا با رویه‌های مختلفی مبارزه کرد تا عدالت به این کشور بازگردد. او در سخنان خود به مبارزه‌اش با نابرابری و بی‌عدالتی اشاره کرد و متعهد شد برای کودکان فقیر اقدامات سازنده‌ای انجام دهد. سندرز همچنین از مدیرانی انتقاد کرد که زنان تازه فارغ شده را چند هفته پس از زایمان مجبور به بازگشت به محل کارشان می‌کنند، زیرا در صورت عدم برگشت با خطر اخراج مواجه می‌شوند. او می‌گوید: «من یک خداشناس نیستم، من تخصصی در مورد کتاب مقدس ندارم، حتی کاتولیک هم نیستم، من فقط یک سناتور آمریکایی از ایالت کوچک ورمونت هستم که به بحران مالی موجود اهمیت می‌دهد و قصد دارد برای حل بحران انسانی فراگیری که در ایالات‌متحده به وجود آمده است، تلاش کند.»

با اینکه سندرز سعی داشت تا اذهان ۱۲هزار نفری را که در دانشگاه لیبرتی گرد هم آمده بودند، به سمت مسائل اقتصادی منحرف کند، اما میزبانان «خیلی مذهبی» این دانشگاه اعلام کردند که از پاسخ سندرز در مورد سقط جنین مجاب نشده‌اند. «آنتونی زورشر»، خبرنگار بی‌بی‌سی معتقد است که سندرز از «منطقه امن» خارج شده است. این دانشگاه را که می‌شود از آن صخره صعب‌العبور اوانجلیکاهای مسیحی یاد کرد، نخستین قدم دشوار سندرز بوده است. این دانشگاه از سایر نامزدهای دموکرات برای سخنرانی دعوت کرده بود، اما تاکنون تنها کسی که حاضر شده در این دانشگاه رو در روی دانشجویان فوفق‌العاده مذهبی‌اش قرار بگیرد، برنی سندرز بوده است. از میان جمهوری‌خواهان نیز تد کروز، بن کارسون و اسکات واکر نیز دعوت شده‌اند‌ که هر سه به این دانشگاه پاسخ مثبت داده‌اند.

کارشناسان می‌گویند سندرز روز دوشنبه در سنگر مذهبی‌ها روز سختی را پشت سر گذاشت، تا جایی که وی در پایان سخنرانی‌اش مجبور شد اعتراف کند با کسانی سر و کار دارد که نسبت به وی نگاه متفاوتی به دنیا دارند. او زمانی که نتوانست در مورد حق ازدواج دگرباش‌ها و سقط جنین دانشجویان را مجاب کند با سر و صدای فراوان آنها مواجه شد، از اینرو مجبور شد به آنها بگوید: «درک می‌کنم مباحثی همچون حق ازدواج برای دگرباش‌ها و سقط جنین برای شما اهمیت فراوانی دارد، اما باید بگویم سر این موضوع ما با هم تفاهم نداریم.» او ادامه می‌دهد: «اجازه بدهید در اینجا در مورد مسائلی صحبت کنیم که پیامدهای بزرگ‌تری برای کشور ما و حتی کل دنیا داشته است. شاید در این مورد زیاد تفاوت عقیده‌ای نداشته باشیم و شاید فقط بتوانیم با هم کار کنیم تا این مشکلات مرتفع شود.»

«آنتونی زورشر» می‌گوید: برنی سندرز در این سخنرانی سعی کرد تا عدالت را از دیدگاه خود تعریف کند. او این‌گونه عدالت را تعریف می‌کند: زمانی که در مورد اخلاقیات صحبت می‌کنیم، زمانی که در مورد عدالت صحبت می‌کنیم، در حال حاضر از دید من عدالتی وجود ندارد، چرا که بیشتر ثروت دست عده اندکی است.

رویای 18 تریلیون دلاری

سندرز برای مبارزات انتخاباتی خود روی طبقه متوسط متمرکز شده است. او با شعارهای سوسیالیستی سعی دارد رای این قشر از جامعه را به سود خود جذب کند. گفته می‌شود او برای خدمات اجتماعی یک بودجه ۱۸ تریلیون دلاری در نظر دارد. این رقم حتی موجب شده دموکرات‌های سوسیالیست هم کمی با شک و تردید به آن نگاه کنند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، اگر وی بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند، قول داده است که این مقدار بودجه را برای دولت رفاه خود در نظر بگیرد. در برنامه کاری او تنها ۱۵ میلیون دلار برای برنامه‌های مراقبتی و بهداشتی در نظر گرفته شده است که تقریبا تمامی آمریکایی‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. همچنین وی در نظر دارد باقی بودجه را برای احداث جاده‌ها، پل‌ها مسائل امنیت اجتماعی و شهریه دانشجویان قرار دهد.

سندرز هر چند در مورد برنامه‌های مالیاتی خود توضیح بیشتری نداده است، اما باید گفت وی قصد دارد تا مالیات طبقه مرفه را افزایش دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند هزینه‌برترین برنامه کاری برنی سندرز مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است که بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. «اوستان گولسبی»، مشاور سابق اقتصادی باراک اوباما معتقد است: طرح‌های برنی سندرز بسیار با واقعیت فاصله دارد. او می‌گوید حتی اگر وی بتواند برای تامین این بودجه هنگفت به منابع مالی خوبی هم دست پیدا کند اما در پیچ کنگره مطمئنا گیر خواهد کرد.» به اعتقاد برخی کارشناسان وزنه‌هایی که برنی سندرز قصد دارد از روی زمین بردارد، ممکن است وی را زمین‌گیر کند. در حال حاضر برنی سندرز در نظرسنجی‌ها توانسته است آرای خود را از هیلاری کلینتون بیشتر و خود را به‌عنوان یک نامزد جدی مطرح کند.

اوبامای جمهوری‌خواهان به ترامپ نزدیک شد

سقوط آزاد جب بوش در نظرسنجی‌ها

نیویورک تایمز: در نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز و سی.بی.اس بن کارسون جراح و متخصص اعصاب، معروف به اوبامای جمهوری‌خواهان به دونالد ترامپ نزدیک شده است. بر اساس این نظرسنجی، آرای کارسون جمهوری‌خواه از ۶ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است. ترامپ هم از ۲۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است. در این نظرسنجی آرای جب بوش از ۱۳ درصد به ۶ درصد کاهش و اسکات واکر هم از ۲ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. این نظرسنجی از ۹ تا ۱۳ سپتامبر انجام شده است و ضریب خطای اندکی دارد. در این نظرسنجی ۳۷ درصد از رای دهندگان جمهوری‌خواه می گویند در حال تصمیم‌گیری هستند که کدام نامزد را انتخاب کنند؛ در حالی که ۶۳ درصد دیگر اعلام کرده‌اند که هنوز زود است که در این باره تصمیم بگیرند.