گروه اقتصاد بین‌الملل: یک موسسه تحقیقاتی به نام « New World Wealth» در جدیدترین تحقیقات خود در زمینه ثروتمندان آفریقا نشان داده است که 163000 میلیونر در سراسر قاره آفریقا زندگی می‌کنند.


براساس تعریف این موسسه، میلیونر به کسی گفته می‌شود که حداقل ثروتی معادل یک میلیون دلار داشته باشد. تحقیقات این موسسه حاکی از آن است که این طبقه میلیونر دارای ثروتی در مجموع 670 میلیارد دلار هستند. این ثروت بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی کنیا و نیجریه، دو اقتصاد بزرگ آفریقا، است. اما این ثروتمندان درکجا زندگی می‌کنند؟ به نظر می‌رسد بیشتر آنها در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.


کلین گریو، نماینده ارشد بانک AfrAsia و یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش گفت رشد سریع شهر‌های آفریقایی به جذب و حمایت از کارآفرینانی کمک می‌کندکه بخش بزرگی از این ثروت را تولید می‌کنند. انتظار می‌رود که درآینده تعداد افراد ثروتمند بیشتر هم شود. پیش‌بینی می‌شود که دردهه‌های بعدی، در دو شهر آکرا و نایروبی تعداد افراد با دارایی بیش از یک میلیون دلار و بیشتر، دو برابر شود و این نشان می‌دهد که رشد آفریقا به تولید ثروت می‌انجامد.


بررسی واقعیت

اما پرسش این است که آیا این ثروت نوظهور به رهایی مردم از فقر کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که این ثروت تنها به عده کمی محدود می‌شود. برای مثال پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی امسال آفریقا 4/ 4 درصد بود. اما مطابق آمار بانک جهانی سرانه رشد فقط 7/ 1 درصد بود. در حال حاضر، تقریبا از هر دو آفریقایی، یکی در فقر زندگی می‌کند. بانک جهانی رسما اعلام کرده است که تعداد افراد ساکن این قاره که درآمدشان کمتر از یک دلار و بیست و پنج سنت بود؛ از ۳۷۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به 413 میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است.


آندرو آمویلز، رئیس موسسه تحقیقاتی مذکور به سایت خبری کوارتز گفت: به‌طور کل باید گفت که قشر متوسط جامعه در حال میلیونر شدن هستند. نظر به اینکه امکانات تحصیلی و مراقبت‌های بهداشتی بیشتر در اختیار ثروتمندان است، ثروتمند شدن برای فقرا سخت است. حتی افرادی که خود را به جایگاه ثروتمندان ارتقا می‌دهند، ارتباطات اجتماعی‌شان به روابط با افراد بانفوذ کشور محدود است. اکثر کسانی که در آفریقا میلیونر می‌شوند تمایل دارند به‌عنوان چهره‌های سیاسی مطرح شوند به همان اندازه هم افراد زیادی از سیاست به کسب وکار روی آورده‌اند. اما بنا به دلایلی می‌توان خوشبین بود؛ بانک جهانی اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ میزان فقر ۱۶ درصد تا ۳۰ درصد کم می‌شود. با این وجود، همین گزارش نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، اکثر فقرای جهان در آفریقا زندگی‌می‌کنند. باوجود اینکه افزایش طبقه میلیونر دلگرم‌کننده است، این واقعیت که اکثر مردم این قاره هنوز در فقر فرو رفته‌اند، یک یادآوری هوشمندانه است که هنوز خیلی زود است رشد اقتصادی آفریقا را جشن بگیریم.

افزایش طبقه میلیونر در قاره سیاه

افزایش طبقه میلیونر در قاره سیاه