وضعیت جنگی در شبه‌جزیره کره
گروه جهان: دو کره قدم به قدم به جنگ نزدیک می‌شوند. «جی جائه ریونگ»، سفیر این کشور در چین به خبرنگاران می‌گوید: «موقعیت کره‌شمالی در حال حاضر جنگی است و پیونگ‌یانگ حالت فوق‌العاده در کشورش برقرار کرده است.» او کره‌جنوبی را مسوول این وضعیت می‌داند. به گزارش سی‌ان‌ان، این حالت پس از آن به وجود آمد که پیونگ‌یانگ با خمپاره، بلندگوهای استقرار یافته در لب مرز این کشور را مورد هدف قرار داد.

چندی پیش چند جوان اهل کره‌جنوبی تصمیم گرفتند با نصب کردن چند بلندگو در لب مرز دو کشور به انتقاد از کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی بپردازند. پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرده بود در صورت نصب این بلندگوها آن را با خمپاره مورد هدف قرار خواهد داد.


پس از حمله خمپاره‌ای کره‌شمالی، کره‌جنوبی نیز دست به تلافی زد و این کشور را با خمپاره مورد هدف قرار داد. کیم جونگ‌اون، ساعاتی پس از تبادل آتش میان دو کره، با شورای نظامی حزب کارگران، حزب حاکم بر آن کشور، دیدار کرده است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی می‌گوید: در این دیدار رهبر کره‌شمالی از فرماندهان نیروهای مسلح خواسته تا به سوی نیروهای واقع در خط مقدم رفته و برای یک عملیات نظامی در آماده‌باش قرار گیرند. در واکنش ستاد کل نیروهای مسلح کره‌جنوبی به کره‌شمالی هشدار داده است که در صورت هرگونه انجام «تحریکات بیشتر» شمال، آن کشور به شدت واکنش نشان خواهد داد.


کره‌شمالی در پی تنش‌هایی که از اوایل ماه میلادی اوت میان دو کشور شدت گرفته است و با هدف آنچه پایان دادن به «تبلیغات» بلندگوهای مرزی در کره‌جنوبی علیه خود می‌نامد، روز پنج‌شنبه اقدام به گلوله باران نقاطی در مناطق مرزی کرد. پیش از این دو سرباز کره‌جنوبی در پی انفجار مین در منطقه حائل غیرنظامی میان دو کشور، به شدت زخمی شده بودند. سئول، پیونگ‌یانگ را به مین‌گذاری منطقه متهم کرده است. در پی آتش‌باری کره‌شمالی، ارتش کره‌جنوبی اقدام به واکنش کرد و گفت منطقه‌ای را که در آن آتش‌باری شده بود، هدف قرار داده است. همزمان با تازه‌ترین دور از تنش‌ها، سئول روز گذشته اعلام کرد در جدیت پیونگ‌یانگ به انجام مذاکرات میان دو کشور تردید دارد. کره‌شمالی روز گذشته در عین حال که خواستار پایان دادن به تبلیغات بلندگوهای مرزی شد، همزمان نیز گفت قصد دارد برای باز کردن کانالی که به بهبودی روابط بینجامد، تلاش کند. وزارت اتحاد کره‌جنوبی، وزارتی که هدف از آن اتحاد شبه‌جزیره کره است، می‌گوید: چنین اظهاراتی، زمانی که پیونگ‌یانگ دستور به آماده‌باش نظامی می‌دهد، قابل باور نیست. بر خلاف کره‌جنوبی، کره‌شمالی از ادوات و تجهیزات نظامی فوق‌پیشرفته‌ای برخوردار نیست، اما مسلح به سلاح اتمی و موشک‌های بالستیک است. دو کشور در پی جنگ داخلی در پنج دهه گذشته میلادی، با صف‌بندی غرب و شرق از هم جدا شدند. دو کره در عمل در آماده‌باش جنگی قرار دارند، چرا که صلح بینشان منعقد نشده و فقط در وضعیت ترک مخاصمه به سر می‌برند.


یکی از مقامات سئول می‌گوید: در منطقه‌ای که کره‌شمالی آن را هدف قرار داده مجبور به تخلیه منطقه شده بود، اما در حال حاضر برخی از مردم این منطقه به خانه و کاشانه‌هایشان بازگشته‌اند. درگیری‌های بین دو کره از زمانی بالا گرفت که کره‌جنوبی و ایالات‌متحده یک مانور نظامی مشترک برگزار کردند.


پرسشی که هم‌اینک مطرح است آیا وضعیت موجود تبدیل به یک وضعیت وخیم‌تر خواهد شد یا به همان وضعیت سابق خود باز می‌گردد.


کره‌شمالی پیشتر از همین شیوه و ادبیات خود استفاده کرده بود. در سال ۲۰۱۳ نیز این کشور وارد وضعیت «کشور جنگی» شده بود. در همان زمان وضعیت اعلام شده به جنگ عملی تبدیل نشد، البته در آن زمان کره‌جنوبی مجبور به بستن منطقه صنعتی در منطقه مشترک دو کشور شد.


از آن زمان کره‌شمالی ادبیات پرخاشگرانه خود را نسبت به سئول، واشنگتن و شرکای غربی کره‌جنوبی حفظ کرده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این وضعیت ممکن است در همین حد باقی بماند. «جیمی متزل»، یک کارشناس در شورای آتلانتیک می‌گوید: «بعید است که این تنش‌ها افزایش پیدا کند.»


او ادامه می‌دهد: «کره‌شمالی از یک شوی ترسناک بیشتر از یک جنگ واقعی سود می‌برد زیرا می‌داند زیربنای ضعیف این کشور در عرض چند ساعت نابود خواهد شد.» این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند وضعیت فعلی ممکن است تنش‌زاتر از گذشته دنبال شود. «مایکل گرین»، یک کارشناس حوزه آسیایی در مرکز مطالعات استراتژیک ایالات‌متحده می‌گوید: «سبک زمامداری کیم جونگ اون به گونه‌ای است که می‌تواند شعله اختلافات را بیشتر کند. حالا اینکه می‌تواند این افزایش تنش‌ها را کنترل کند یا نه، بحث دیگری است.»