اون با اوباما مذاکره نمی‌کند

گروه جهان: کره‌شمالی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مانند ایران با ایالات‌متحده گفت‌وگو نخواهد کرد و برنامه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های غربی ندارد. پیونگ‌یانگ روز سه‌شنبه در این بیانیه اعلام کرد حاضر نیست توانایی‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد تا با آمریکا گفت‌وگو داشته باشد. این بیانیه تاکید می‌کند برای پیونگ‌یانگ برنامه‌ هسته‌ای‌اش اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا برای مقابله با سیاست‌های خارجی مداخله‌جویانه ایالات‌متحده «اهمیت بازدارندگی» دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی درخصوص محتوای این بیانیه و چرایی قبول نکردن گفت‌وگوی هسته‌ای با ایالات‌متحده می‌گوید: منطقی نیست که برنامه هسته‌ای ما با برنامه هسته‌ای ایران مقایسه شود، زیرا کشور ما همواره در معرض تهدیدات نظامی ایالات‌متحده بوده است و نشانه آن همین مانورهای نظامی مشترک است که این کشور در نزدیکی کره‌شمالی برگزار می‌کند و برنامه‌های هسته‌ای ما را تهدید می‌کند.


او می‌گوید: «ما هیچ علاقه‌ای برای تعطیل کردن برنامه هسته‌ای نداریم و با آمریکا نیز در این خصوص گفت‌وگو نخواهیم کرد.»

ایالات‌متحده و ۵ کشور بزرگ دنیا هفته گذشته با یک توافق تاریخی در قبال محدود کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های این کشور را لغو کردند.


در این توافق آمده است: در قبال محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و شورای امنیت لغو می‌شود و ایران نیز در مقابل، با بازرسی‌های بیشتر هسته‌ای و محدود کردن تعداد سانتریفیوژهایش موافقت خواهد کرد.


برای باراک اوباما توافق با ایران پیروزی بزرگ دیپلماتیک به حساب می‌آید، زیرا او از مدت‌ها پیش گفته بود با دشمن‌هایش قصد دارد به توافق‌ تاریخی برسد و کره‌شمالی نیز در دایره این دیپلماسی قرار می‌گیرد.


ایران در قبال محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای خود برای مدت طولانی توانسته است تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده، همچنین اتحادیه اروپا و شورای امنیت را لغو کند.


کره‌شمالی نیز از تحریم‌های شدید مالی رنج می‌برد و واشنگتن، کشورهای اروپایی و سازمان ملل این کشور را تحریم کرده‌اند. عمده این تحریم‌ها به‌خاطر برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور وضع شده است. کره‌شمالی می‌گوید: «ما جزو قدرت‌های هسته‌ای به شمار می‌رویم و قدرت‌های هسته‌ای نیز منافع مخصوص به خود را دارند.»


کره‌شمالی پیش‌تر در دهه 90 با کشورهای غربی و ایالات‌متحده در حال رایزنی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بود؛ اما این کشور با ترک میز مذاکره به سمت هسته‌ای شدن پیش رفت و در نهایت نیز توانست به بمب اتم دست یابد. از آن پس تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای اروپایی و آمریکایی علیه این کشور شدت گرفت و هم‌اینک این کشور یکی از نابسامان‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد.


این کشور برای گرداندن اقتصاد خود وابسته به کمک‌های خارجی است و چین مهمترین کمک‌کننده به پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید.

این کشور سوای اقتصاد نابسامان خود، در سال جاری میلادی با خشکسالی و قحطی شدیدی هم دست و پنجه نرم می‌کند، به‌گونه‌ای که این کشور شاهد از بین رفتن ۷۰ درصد از شالیزارهای خود بوده است.


برنج یکی از محصولات اساسی این کشور به حساب می‌آید و کره‌جنوبی و چین قصد دارند تا نیاز برنج این کشور را برای جلوگیری از یک بحران انسانی در این کشور تامین کنند.