گروه جهان: ملاعمر، رهبر طالبان دیروز در پیام سالانه خود در آستانه عید فطر اعلام کرد که مذاکرات با هدف برقراری صلح در افغانستان «مشروع» است. رهبر طالبان گفت: هدف از مذاکرات پایان اشغالگری در افغانستان است. مذاکراتی که اخیرا به میانجی‌گری دولت پاکستان در نزدیکی اسلام آباد برگزار شد پس از پایان ماه رمضان دنبال می‌شود و طرفین برای برقراری آتش‌بس در افغانستان تلاش می‌کنند. فارغ از صحت و سقم خبر زنده بودن یا نبودن ملاعمر اما آنچه مهم است تلاش طالبان برای مذاکره و یافتن جای پایی در آینده افغانستان است. چنین به نظر می‌رسد که معادلات منطقه‌ای در حال جابه‌جا شدن است. بر همین اساس، بسیاری از بازیگران رسمی (کشورها) و غیردولتی (گروه‌های شبه‌نظامی) می‌کوشند در فضای جدید منطقه‌ای، امتیازات بیشتری کسب کنند. اکنون طالبان افغانستان هم با پی بردن به این مساله و مواجهه با رقیبی قدرتمندتر از خود در افغانستان اهمیت مذاکره و کسب امتیازات بیشتر را دریافته است.


«روزنامه افغانستان» در گزارشی می‌نویسد: طالبان با یک تیر چند نشان می‌زند؛ از یکسو همچنان می‌خواهد با توسل به سیاست چماق و هویج یعنی «درگیری نظامی» و «مذاکره» امتیاز بیشتری از دولت مرکزی بگیرد، از سوی دیگر، تلاش دارد تا به دولت نزدیک‌تر شود و با سفرهای منطقه‌ای و مذاکره با همسایگان دست برتر خود را به دولت نشان دهد و در پایان می‌کوشد تا از قامت یک جنبش خارج شده و به نیرویی تاثیرگذار در آینده افغانستان تبدیل شود. پس از آنکه گروهی از اعضای طالبان با رهبر داعش بیعت کردند زنگ خطر برای این گروه به صدا در آمده است. محمدرضا هویدا، مدیر مسوول روزنامه افغانستان در تحلیلی می‌نویسد دلیل مهمی که در پس فعالیت‌های اخیر طالبان و مذاکره این گروه با نمایندگان دولتی و طرف‌های خارجی وجود دارد از این واقعیت نشأت می‌گیرد که داعش این بار افغانستان را هدف گرفته است. او می‌نویسد در افغانستان زبان‌ها و قومیت‌های مختلف وجود دارد. او می‌افزاید: داعش به‌عنوان رقیب جدی طالبان که رویکردی بسیار خشن‌تر از طالبان دارد با دامن زدن به تنش‌های قومی و فرقه‌ای در افغانستان نه تنها باعث تشدید خشونت در این کشور شده بلکه می‌تواند زنجیره حیات، ثبات ملی و انسجام افغانستان را بگسلد و این کشور را از حیز انتفاع ساقط کند.


یکی از اهداف داعش دستیابی به معادن افغانستان در کنار معادن نفت عراق و سوریه است. علی قادری یکی از نویسندگان «روزنامه افغانستان» معتقد است داعش می‌کوشد: منابع مالی و درآمدی خود را متنوع سازد. بر همین اساس، به منابع ثروت در افغانستان (معادن زیرزمینی، مواد مخدر و ...) چشم دوخته است؛ منابعی که مدت‌ها است عواید آن به جیب طالبان می‌رود. به نظر می‌رسد دست و پا زدن‌های طالبان بی جهت نباشد. این گروه پس از سال‌ها جنگ فرسایشی اکنون با دشمنی مواجه است که از ائتلاف غرب در افغانستان قوی‌تر است و می‌تواند بنیاد هستی طالبان را زیر و رو کند. طالبان می‌کوشد بقای خود را به مذاکره با طرف‌های داخلی و منطقه‌ای و حضور در دولت گره بزند تا بتواند اندکی از خطر داعش بگریزد.