همکاری آمریکا و ارتش عراق علیه داعش

گروه جهان: دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که در حال آغاز عملیات نظامی مهمی برای بازپس‌گیری استان الانبار از داعش است؛ بیشتر مناطق این استان و شهرهای رمادی و فلوجه اکنون در دست داعش است. ژنرال «یحیی رسول عبدالله»، سخنگوی ارتش عراق، اعلام کرد این عملیات در ساعت ۵ بامداد روز دوشنبه (۲۲تیرماه) با شرکت نیروهای ارتش، شبه‌نظامیان شیعه (حشد شعبی)، نیروهای ویژه، پلیس و قبایل محلی برای آزادسازی انبار آغاز شده و این نیروها به‌سوی هدف‌های تعیین شده پیش می‌روند. به گزارش نیویورک‌تایمز، ۲۹ حمله هوایی از سوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در روز دوشنبه نزدیک رمادی نشان می‌دهد که ایالات‌متحده قویا از این عملیات حمایت می‌کند.


به گزارش الجزیره، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هم در پیام کوتاهی وعده داد که از «تبهکاران داعش در میدان جنگ» انتقام گرفته خواهد شد. این گزارش می‌افزاید پنج هزار نفر در این عملیات شرکت کرده‌اند. سرگرد راجر کابینس، یک سخنگوی پنتاگون اعلام کرد حملات هوایی نیروهای ائتلاف زمینه‌چینی برای عملیات ارتش عراق بود. او می‌گوید نیروهای ائتلاف با این حملات زمینه را برای نیروهای عراقی آماده‌تر کردند. کابیس گفت: «احتمالا شاهد افزایش حملات هوایی نیروهای ائتلاف خواهیم بود.»


به گزارش نیویورک‌تایمز، اگرچه نیروهای ائتلاف طی یک هفته گذشته ۳۹ حمله علیه مواضع داعش انجام داده‌اند؛ اما برخی مقام‌های عراقی و غربی با احتیاط می‌گویند که «این عملیات تازه آغاز شده و ما در آغاز یک راه طولانی هستیم». این گزارش به نقل از «برخی مقام‌ها» می‌افزاید حدود ۲ هزار نیروی داعش طی ۲ ماه گذشته دست به ساخت حصارهای دفاعی و سیمی و کارگذاشتن بمب در نقاط مختلف زده‌اند.


با این حال، پرسش مهمی که در محافل آمریکایی و عراقی مطرح شده این است که آیا این عملیات حمایت تمام بازیگران و گروه‌های سیاسی عراقی را به دنبال دارد یا ممکن است به سرنوشت برخی دیگر از عملیات‌های ناکام تبدیل شود؟ با این حال، برخی کارشناسان می‌گویند نباید تقصیر برخی عملیات‌های ناکام را به گردن عراقی‌ها انداخت چرا که غرب هم در مواقعی به نیروهای عراقی پشت کرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «گاهی - نه همیشه- نیروهای ائتلاف از ارائه تجهیزات نظامی به نیروهای عراقی که بعضا متحد ایران بودند، خودداری کرده‌اند» و این زمینه‌ساز فرار گاه و بیگاه نیروهای عراقی از برابر داعش شد.


به گزارش نیویورک‌تایمز، گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۴ استان انبار را اشغال کرد. این گزارش می‌افزاید نیروهای آمریکایی در انبار بیش از نقاط دیگر این کشور تلفات داده‌اند. به هر روی، سازمان ملل روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن گفته بود از دسامبر گذشته تا آوریل جاری بیش از ۳۳۰۰ شهروند عراقی کشته و ۷۴۰۰ شهروند دیگر زخمی شدند. این گزارش می‌افزاید: سال جاری ممکن است داعش مرتکب جنایات جنگی و احتمالا نسل‌کشی در مناطق اشغالی خود در عراق شود.


در همین حال، ساعاتی پس از این عملیات، وزارت دفاع عراق اعلام کرد چهار جنگنده اف-16 در پایگاه هوایی بلد واقع در شمال بغداد فرود آمده‌اند. عراق سفارش خرید ۳۶ فروند اف-16 را به آمریکا داده که بخشی از آن روز دوشنبه تحویل این کشور شد.


روزنامه مصری الیوم السابع هم گزارش داد که گروه داعش چهار تن از ائمه و خطیبان مساجد موصل را اعدام کرد. «عمر برکات»، «ناظم النعیمی»، «درید عبدالله السماک» و «محمد محسن الدباغ» به بهانه عدم اجرای اوامر داعش از جمله لغو نماز در مناسبت‌های دینی ربوده و در میدانی در مرکز شهر «القیاره» در جنوب موصل گلوله‌باران شدند. «محمود الشیخ»، خطیب مساجد موصل گفت: داعش از خانواده‌های این ائمه و خطیبان، خواسته تا پول گلوله‌هایی را که این افراد را با آن کشته‌اند بپردازند.