گروه جهان: آخرین دور از مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا باز هم بی‌نتیجه ماند. شاهدان عینی در اجلاس روز پنج‌شنبه در لوکزامبورگ می‌گویند فضای موجود در جلسه حکایت از بی‌اعتمادی طرفین داشت. پس از جلسه نیز سخنان حاضران جلسه چیزی جز کنایه زدن به یکدیگر نبود. رئیس صندوق بین‌المللی پول با کنایه به سیاستمداران یونانی، آنها را «کودک» خواند و گفت: «به نظر من کلید اضطراری این است که با بزرگ‌ترها در اتاقی بنشینیم و گفت‌وگو کنیم.»

البته یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان و گفت‌وگوکننده اصلی دولت این کشور با اتحادیه اروپا نیز دست و پابسته در برابر این کنایه نماند و از بی‌اعتمادی صندوق‌ها و موسسات مالی گله کرد و گفت: «ما امروز پیشنهادی را روی میز گذاشتیم که به شکل خودکار سبب می‌شد از ورشکستگی ناگهانی یونان جلوگیری شود. این پیشنهاد نیاز به تصویب در مجلس یونان هم نداشت و سازوکاری بود که سبب می‌شد در نخستین ماه‌های پیش رو تنظیمات بودجه یونان به مرحله پیش از ورشکستگی اول برسد.» یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه می‌گوید که این کنایه‌گویی‌ها و گله‌مندی‌ها از ابتدا تا پایان جلسه نیز بین دو طرف موج می‌زد. این خبرنگار می‌گوید: «بحث‌ها فقط یک ساعت طول کشید و فضای سنگینی حاکم شده بود. دلیلش این بود که هیچ‌یک از وزرای منطقه یورو نمی‌خواستند در مورد پیشنهادهای وزیر دارایی یونان نظر بدهند. اکنون همه امیدها به تصمیم نهایی منطقه پولی اروپا در روز دوشنبه مربوط می‌شود، همچنان که مراحل نوشتن سناریوی کنترل سرمایه در یونان به اوج خود می‌رسد.» در حالی که چند نشست اتحادیه اروپا با مقامات یونانی بی‌نتیجه مانده است، صدای اعتراض‌ها در داخل یونان بالا رفته است.

دولت تازه‌تاسیس چپگرای یونان هنوز نتوانسته افکار عمومی را برای یک راه‌حل جامع قانع کند و احتمال داده می‌شود یونان از این اتحادیه کنار گذاشته شود یا اینکه خود در اقدامی خودخواسته از اتحادیه اروپا بیرون برود. این در حالی است که بخشی از مردم یونان حاضر نیستند از ناحیه یورو خارج شوند و از این رو روز پنج‌شنبه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در میدان مرکزی آتن دور هم گرد آمدند. مردم یونان نگران این هستند که با خروج از ناحیه یورو مزیت‌های اقتصادی این اتحادیه را از دست بدهند و واحد پولی این کشور نیز به پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا باز گردد. یکی از معترضان می‌گوید: «من اصلا نمی‌خواهم در مورد خروج یونان از ناحیه یورو فکر کنم. این فاجعه خواهد بود، نه فقط برای نسل من بلکه برای همه آیندگان ناخوشایند است.» یک روز پیش از گردهمایی این گروه‌، گروهی دیگر در یونان از دولت این کشور خواسته بودند به زورگویی‌های صندوق‌های مالی و اتحادیه اروپا «نه» بگویند.

برخی ناظران سیاسی می‌گویند: زمان گفتن «نه بزرگ» در حال فرا رسیدن است. آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای یونان پیش‌تر گفته بود اگر لازم باشد «نه بزرگ» را به اتحادیه اروپا خواهد گفت. او گفته بود: «اگر به مصالحه و توافقی آبرومند دست پیدا کنیم، من و وزرای من و دولتی که مردم یونان برگزیده‌اند، مسوولیت تحقق و اجرای آن را بر عهده خواهیم گرفت؛ اما اگر مصالحه و راه‌حل مالی قابل اجرا و شرافتمندانه نباشد، باز هم این دولت یونان و ما خواهیم بود که دوباره مسوولیت را به گردن گرفته و بر ضدسیاست ویرانگر علیه یونان، «نه بزرگ» خواهیم گفت.» «یرون دیسلبلوم»، رئیس «یوروگروپ»، متشکل از وزرای دارایی کشورهای عضو حوزه پولی یورو گفت: «بدهی‌های یونان بخشیده نخواهد شد، رسیدن به توافقی نهایی با یونان ممکن است اما پیشنهادهای آتن باید شفاف باشد.» گروهی از آتنی‌ها روز چهارشنبه در اعتراض علیه سیاست‌های وام‌دهندگان و اتحادیه اروپا پلاکاردی را از بالکنی در روبه‌روی دفتر کمیسیون این اتحادیه در آتن آویختند با این مضمون: «مردم تهدید نمی‌پذیرند. یونان‌فروشی نیست.» برخی می‌گویند مردم یونان در عمل به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای که خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند و عده‌ای که خواهان خروج سریع از آن هستند. آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان نیز در شعارهای انتخاباتی خود گفته بود که اگر لازم باشد از این اتحادیه بیرون خواهند رفت و او با شعار خروج از اتحادیه اروپا توانست اکثریت پارلمان را به دست بگیرد و تشکیل دولت بدهد. روزنامه گاردین می‌نویسد: پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات یونان و ناحیه یورو در روز پنج‌شنبه، یونان هم یک قدم به ورشکستگی مطلق نزدیک شد و هم در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار گرفت. این روزنامه می‌نویسد که چشم‌انداز خروج یونان از ناحیه یورو بیش از پیش تقویت شده است.