بوش علیه بوش
حسین موسوی: برای ماه‌ها جب بوش با این پرسش که آیا میراث‌خوار ریاست‌جمهوری خانواده خود خواهد بود، مورد حمله قرار گرفته است و برای همین مدت‌ها طول کشیده تا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده اعلام آمادگی کند. او اما روز دوشنبه به‌طور رسمی ورود خود را به این رقابت‌ها اعلام کرد. با حضور نامزدهای فعلی در حزب جمهوری‌خواهان و همچنین حضور هیلاری کلینتون، به‌عنوان رقیب احتمالی‌اش در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، وی از حاشیه امنیت خوبی برخوردار خواهد شد. زیرا اگر هیلاری کلینتون رقیب نهایی وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد او می‌تواند از زیر بار این پرسش که وی میراث‌خوار خانواده خود است، فرار کند. هیلاری کلینتون نیز در شرایط مشابهی قرار دارد و این موضوع موجب می‌شود که هر دو از موقعیت برابر برخوردار باشند.

هیلاری کلینتون هم تاریخچه سیاسی مخصوص به خود را دارد و او نیز در شرایط مساوی با بوش قرار دارد. او در دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده بوده و همسرش نیز برای ۸ سال رئیس‌جمهوری این کشور بوده است. با حضور هیلاری کلینتون در دور نهایی، خط آتش مخالفان جب بوش متوقف خواهد شد زیرا در دو سوی میدان شرایط برابری برقرار شده است.

«مک استپانوویچ»، مشاور جورج بوش دوم در فلوریدا در این‌باره می‌گوید: «اگر او (هیلاری) از حقه کهنه بخواهد استفاده کند و جب بوش را به‌عنوان میراث‌خوار خانواده بوش‌ها معرفی کند، چنین قبایی نیز به تن او پوشیده شده است و او نیز به بیل (کلینتون) و اوباما متصل خواهد شد.» در این سناریو دیگر هیلاری کلینتون برتر از جب بوش نخواهد بود و رای‌دهندگان مجبور خواهند شد یکی از این دو را به‌عنوان نامزد خود انتخاب کنند. البته گفته می‌شود مشاوران ارشد فرماندار سابق فلوریدا، به وی گوشزد کرده‌اند که هنوز با هیلاری کلینتون شاخ به شاخ نشود و وارد فاز رقابت‌ مستقیم انتخاباتی با وی نشود.

بوش ابتدا باید برای رقابت‌های درون انتخاباتی بسیار با احتیاط عمل کند. زیرا ممکن است رقبایش از غفلت وی استفاده کنند و خود را به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان ببینند.


امداد خانوادگی

زمانی نام بوش‌ها با استاندارد طلایی جمهوری‌خواهان گره خورده بود؛ اما از زمانی که جب بوش نامش به‌عنوان نامزد مطرح شده، وی متهم است که از پشتیبانی خانوادگی برخوردار است. پدر و برادر وی که زمانی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را بر عهده داشتند، هم‌اینک به کمک عضو خاندان خودشان شتافته‌اند. این امر موجب شده تا سایر نامزدها به نابرابری رقابت درون-گروهی اشاره و مخالفت خود را با نامزدی بوش اعلام کنند.

اما برخی از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه می‌کنند. منتقدان داخلی بوش می‌گویند که کمک برادر وی برای ریاست‌جمهوری جب بوش در نهایت به ضرر وی تمام خواهد شد. از نگاه استاندارد طلایی و محافظه‌کارانه، جورج بوش دوم به‌عنوان یک الگوی میانه‌رو مطرح است اما از نگاه لیبرالی جورج بوش کسی است که دو جنگ پر هزینه را به آمریکا تحمیل کرد. در این سناریو اگر برادر پشت برادر بایستد، در نهایت این جمهوری‌خواهان هستند که جب بوش را به‌عنوان نامزد نهایی معرفی کرده‌اند و باید گزینه شکست احتمالی را در برابر هیلاری کلینتون (اگر نامزد نهایی دموکرات‌ها باشد) پذیرا شوند.

گفته می‌شود یکی از نگرانی‌های لیبرال‌ها و مردم آمریکا بازگشت دوباره سربازها به عراق هستند. در سال 2003، جورج بوش با فرستادن هزاران سرباز به عراق، دست به اشغال این کشور زد. این پرسش هم‌اینک مطرح شده که آیا جب بوش نیز همچون برادر خود سربازها را به عراق بازخواهد گرداند؟ او پیشتر خاطرنشان کرده بود که حتی اگر می‌دانست گزارش نیروهای اطلاعاتی در مورد عراق اشتباه است بازهم اجازه حمله به این کشور را صادر می‌کرد. چندی بعد او در مقام اصلاح سخنان تند خود برآمد و گفت اگر اطلاعاتی که الان دارد، در سال 2003 داشت، او نیز با اشغال عراق مخالفت می‌کرد. کارشناسان می‌گویند نبود یک رقیب قدرتمند در داخل حزب شاید به سود او تمام شود اما جب بوش باید مدام خود را جدا از خانواده‌اش نشان دهد و ثابت کند که در عالم سیاست دارای امضای مخصوص به خود است و میراث‌‌دار خانواده خود نخواهد بود. اگر هیلاری کلینتون نامزد نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات سال 2016 شود، نمی‌تواند از این حربه علیه جب بوش استفاده کند و او را متهم به حمایت از به راه انداختن جنگ کند زیرا او خود در زمانی که سناتور بوده است به طرح حمله به عراق رای مثبت داده است. اگرچه هیلاری کلینتون بعدها اعتراف کرد که در تایید حمله به عراق اشتباه کرده است. «تام راث»، دوست بوش و یکی از نیروهای متنفذ و قدرتمند جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر می‌گوید: «هیلاری برای حمله به عراق رای مثبت داد. او زمانی هم وزیرامور خارجه این کشور بوده و مستقیما با این موضوع سر و کار داشته است.»

همچنین «اَری فلیشر»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در زمان جورج بوش اعتقاد دارد که هیلاری کلینتون نمی‌تواند بگوید که جب مانند برادرش است زیرا هیلاری خود در پرونده کاری‌اش رای مثبت به جنگ عراق داده است.

استپانوویچ نیز می‌گوید: حضور هیلاری کلینتون می‌تواند مانع حملات دموکرات‌ها علیه جب بوش شود، زیرا وی نیز پرونده‌ای مشابه پرونده جب بوش دارد. از سوی دیگر هیلاری کلینتون نمی‌تواند در مورد ثروت خاندان بوش اشکا‌ل‌تراشی کند و آن را دستاویزی برای مناظرات انتخاباتی کند. خود خاندان کلینتون‌ها نیز از ثروت فراوانی برخوردارند و در این زمینه نیز هیلاری کلینتون خلع سلاح خواهد شد. افزون بر این بخشی از ثروت کلینتون‌ها با شبهاتی مواجه شده است. برخی می‌گویند که هیلاری کلینتون در زمانی که وزیر امورخارجه این کشور بوده با سوءاستفاده از موقعیت خود موجب سرریز شدن کمک‌های خارجی به بنیاد هیلاری کلینتون شده است. در این شرایط حتی جب بوش دست برتر را در مناظرات انتخاباتی خواهد داشت.

حالا هیچ‌کدام از دو طرف نمی‌توانند طبقه خود را به‌عنوان اهرم فشار در برابر دیگری قرار دهند. در انتخابات سال 2012، باراک اوباما از این اهرم استفاده کرد و رای طبقه‌متوسط آمریکا را از دست میت رامنی خارج کرد.


بوش: نامزد نهایی من خواهم بود

جب بوش در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که حضور رسمی‌اش موقعیت بهتری در داخل حزب ایجاد خواهد کرد. جب بوش می‌گوید وی می‌تواند سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان را کنار بزند و خود نامزد نهایی این حزب شود. در این حزب، نفراتی همچون مارکو روبیو، رند پال، روبیو کروز به‌عنوان جدی‌ترین رقبای وی مطرح شده‌اند. جب بوش به سی‌ان‌ان گفت: «حضور رسمی موجب خواهد شد تا من بتوانم از مهارت‌های رهبری‌ام که طی سال‌ها اندوخته‌ام استفاده و خود را به‌عنوان نامزد نهایی مطرح کنم.»

بوش در مصاحبه با دانا، خبرنگار این شبکه خبری گفته است قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند اعضای جمهوری‌خواهان را متقاعد کند وی بهترین گزینه نهایی حزب‌شان خواهد بود. او همچنین در این مصاحبه با پرسش تکراری مواجه و از او پرسیده می‌شود که آیا او همانند برادرش خواهد بود. او در این مصاحبه تاکید کرده است که نه تنها مانند برادرش نخواهد بود،بلکه سعی خواهد کرد استانداردهایی متفاوت از سایرجمهوری‌خواهان داشته باشد. بوش که روز دوشنبه در میامی در میان طرفداران خود به‌طور رسمی اعلام نامزدی کرد گفت: آمریکا به روز بدی افتاده است. از خود پرسیدم چه باید کرد؟ و الان می‌گویم که تصمیم گرفتم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوم.»

بوش علیه بوش