گروه ترجمه: اجرای بزرگ‌ترین پروژه توسعه‌ اقتصادی و ساخت و ساز در تاریخ جهان با نام «جاده ابریشم جدید» در دستور کار دولت چین قرار گرفته است. هدف این پروژه ایجاد دگرگونی اساسی در نقشه اقتصاد جهان است. برخی تحلیلگران این پروژه را به‌عنوان نخستین تیر از چله رها شده در نبرد بین شرق و غرب بر سر سلطه بر اوراسیا می‌دانند.

چین قصد دارد جاده ابریشم کهن را به یک کریدور مدرن ترانزیتی، تجاری و اقتصادی تبدیل کند که از شانگهای به برلین کشیده می‌شود. این جاده از چین، مغولستان، روسیه، بلاروس، لهستان و آلمان خواهد گذشت و با بیش از ۸هزار مایل طول، یک منطقه اقتصادی ایجاد می‌کند که یک سوم مساحت کره زمین را در بر می‌گیرد. جاده ابریشم جدید شامل خطوط ریلی قطار پرسرعت، جاده و بزرگراه، شبکه‌های انتقال و توزیع انرژی و شبکه‌های فیبرنوری خواهد بود. در شهرها و بنادری که در مسیر جاده ابریشم جدید قرار خواهند گرفت، توسعه اقتصادی در دستور کار قرار می‌گیرد. بخش اساسی از این پروژه نیز به «جاده ابریشم دریایی» اختصاص خواهد یافت که اهمیت آن اگر از بخش جاده ابریشم زمینی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. در این بخش از این پروژه عظیم، چین از طریق آسیای مرکزی و اقیانوس هند به خلیج فارس و دریای مدیترانه متصل خواهد شد.

با تکمیل این جاده به مانند جاده ابریشم کهن، سه قاره به هم متصل خواهند شد: آسیا، اروپا و آفریقا. زنجیره‌ای از پروژه‌های زیرساختی موجب خلق بزرگ‌ترین‌ کریدور اقتصادی جهان خواهد شد که ۴/ ۴ میلیارد نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و ۲۱ تریلیون دلار به تولید ناخالص جهانی اضافه می‌کند. دولت چین از منابع و محافل بین‌المللی برای ایفای نقشی اساسی در این پروژه به‌عنوان شریک خود دعوت به همکاری کرده است.

پیش‌بینی می‌شود علاوه بر بودجه‌هایی که اعضای شریک در این پروژه ارائه می‌کنند، از دولت‌ها و صندوق‌های بین‌المللی نیز استفاده شود که از جمله آنها می‌توان به بانک جهانی، سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی و بودجه دولت‌های محلی اشاره کرد. تا‌کنون ۵۸ کشور به‌عنوان اعضای بانک صاحب امتیاز پروژه، قرارداد امضا کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اغلب کشورهای اروپای غربی و بسیاری از کشورهای آسیایی و حوزه جاده ابریشم کهن اشاره کرد. ۱۲ کشور عضو ناتو شامل انگلستان، فرانسه، هلند، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، دانمارک، ایسلند، اسپانیا، پرتغال، لهستان و نروژ و سه متحد آسیایی آمریکا یعنی استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند در این پروژه همکاری خواهند کرد.

جاده ابریشم کهن یادآور سفرهای جهانگرد مشهور مارکوپولو است که از اوراسیا به چین سفر کرده بود. امروز بار دیگر شهرهای باستانی سمرقند، باکو، تاشکند و بخارا توجه جهان را به خود جلب خواهند کرد.