گروه جهان: با وجود اعلام آتش‌بس در یمن اما بمباران این کشور از سوی ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد. میانجیگری‌های سازمان ملل هم تا کنون برای متوقف ساختن جنگ راه به جایی نبرده است. به گزارش واشنگتن‌پست آتش‌بس 5 روزه راه به جایی نبرد و جنگنده‌های سعودی بار دیگر مواضع شیعیان حوثی را هدف قرار دادند.

اوایل روز یکشنبه سیاستمداران یمنی و رهبران قبایلی در این کشور در کنفرانس ریاض حضور یافتند، اما هیچ نشانی از حضور حوثی‌ها نبود. حوثی‌ها این مذاکره سه روزه را رد کردند؛ مذاکراتی که هدفش بازگرداندن رئیس‌جمهوری فراری بود. حوثی‌ها درباره محل برگزاری مذاکرات که ریاض بود، انتقاد داشتند. واشنگتن‌پست می‌نویسد: غیبت حوثی‌ها در این گفت‌وگوهای ملی نمی‌تواند به خشونت‌ها پایان دهد. در واقع، غیبت آنها علامت سوال بزرگی در مورد کارآیی این کنفرانس ایجاد کرده است. در همین رابطه، احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن می‌گوید که این ائتلاف تا زمان تسلیم حوثی‌ها حملات خود را متوقف نخواهد کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز با بیان اینکه تمدید آتش‌بس اقدامی بیهوده بود، اعلام کرد که کشورهای ائتلاف به شدت نسبت به این امر تاسف می‌خورند که آتش‌بس اهداف انسانی خود را محقق نکرد. وی مدعی شد که کشورهای ائتلاف بر این باورند که ادامه تحرکات حوثی‌ها و هم‌پیمانانشان در داخل اراضی یمن و در مرزهای عربستان نقض آتش‌بس است. در همین حال جنگنده‌های ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان تجاوزات خود به دو شهر عدن و الضالع در جنوب یمن را از سرگرفتند. این دو شهر محل استقرار انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن است.

اولین آتش‌بس انسانی در یمن

از یمن خبر می‌رسد که اولین آتش‌بس داخلی در این کشور دیروز (سه‌شنبه) برای تسهیل فعالیت‌های امدادرسانی در تعز آغاز شد. به گزارش پایگاه اینترنتی یمن‌پرس، منابع یمنی از نشست مشترک گروه‌های یمنی در تعز با حضور کمیته امنیتی این استان و فرماندهی محلی با هدف بررسی آتش‌بس داخلی در یمن خبر دادند. منابع یمنی می‌گویند این نشست در شهر تعز در نوع خود بی‌سابقه است. در این نشست محمدالحاج، دبیرکل شورای محلی تعز بر لزوم پایبندی به اجرای آتش‌بس انسانی جدید در این استان تاکید کرد. در این نشست توافق شد که اجرای آتش‌بس انسانی از روز سه‌شنبه آغاز شود و حفاظت امنیتی مناسبی برای تامین امنیت خطوط امدادرسانی به این استان صورت بگیرد. همچنین توافق شد که درگیری‌ها متوقف شده و مکانیزم مناسبی برای عقب‌نشینی تمامی گروه‌های مسلح از این شهر و استقرار نیروهای امنیتی بی‌طرف به جای آنها انجام شود. در این نشست همچنین تصویب شد که کمیته مشترکی از سوی تمامی طرف‌ها برای نظارت بر میزان پایبندی به اجرای این توافق آتش‌بس تشکیل شود.

شکاف در دولتِ در تبعید

از سوی دیگر عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن با سفیر اتحادیه اروپا در یمن در مقر اقامتش در ریاض دیدار کرد. در این دیدار تحولات یمن و پیشبرد روند سیاسی براساس طرح شورای همکاری و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین آخرین تحولات یمن مورد بررسی قرار گرفت. عبدربه منصور هادی اظهار کرد که مشکلات یمن جز از طریق گفت‌وگوی هدفمند که مبتنی بر شراکت ملی واقعی باشد، حل نخواهد شد. این در حالی است که در درون دولت در تبعید یمن اختلافات جدی جریان دارد. دولت عبدربه به این امید از صنعا به ریاض نقل مکان کرد تا بتواند بر اوضاع یمن نظارت و صلح را در کشورش برقرار کند؛ اما بوی شکاف در ساختار قدرت به مشام می‌رسد. پایگاه اینترنتی «یمن ۲۴» با اعلام این خبر می‌نویسد اختلافات شدید میان رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و معاونش درباره سکانداری وزارت خارجه دولت در تبعید وجود دارد. بر همین اساس، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن اصرار دارد ریاض یاسین، وزیر سابق بهداشت را به رغم عملکرد ضعیفش و نیز ناتوانی در امور دیپلماتیک در سمت وزارت خارجه ابقا کند. درحالی که خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و معاون منصور هادی اصرار دارد که عبدالله الصایدی، وزیر خارجه یمن که از تجربیات دیپلماتیک برخوردار است و به تازگی به ریاض رفته به این سمت بازگردد که این مساله مخالفت هادی را به دنبال داشته است. درگیری‌ها در یمن تا کنون باعث کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ شهروند یمنی شده است که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند. به گزارش واشنگتن‌پست، این کشور ۲۵میلیونی از کمبود آب، غذا، دارو، برق، سوخت و بسیاری از مایحتاج اساسی رنج می‌برد.