راهپیمایی ضداسرائیلی در روز جعلی

گروه جهان: اسرائیلی‌ها روز هفدهم ماه می‌را «روز اورشلیم» می‌خوانند. اما فلسطینی‌ها روز یکشنبه در اعتراض به این روز به خیابان‌ها آمدند و علیه رژیم صهیونیستی شعار دادند و درگیری‌های پراکنده نیز گزارش شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز یکشنبه در شهر بیت‌المقدس، بیشتر یهودی‌ها پرچم رژیم صهیونیستی را از بالکن‌های خانه‌ها خود آویزان کرده بودند و بیشتر آنها نیز برای رژه رفتن به خیابان‌ها آمدند تا این روز را به اصطلاح جشن بگیرند. اما همین موضوع موجب درگیری‌های پراکنده‌ای بین نیروهای امنیتی این رژیم و مردم فلسطین شد.

در بیت‌المقدس شرقی حدود ۳۳۰ هزار فلسطینی زندگی می‌کنند که حدود یک سوم جمعیت این شهر است. اما به نظر می‌رسد این افراد بیش از آنکه شهروند باشند تنها در این شهر مقیم هستند. آنها برای شهروند شدن فرم‌های مخصوص را پر کرده‌اند اما به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی اجازه شهروند شدن را به آنها نمی‌دهد. زیرا اگر این اجازه به آنها داده شود، به اشغالگری اسرائیل در این شهر مشروعیت داده می‌شود و این موضوع موجب می‌شود فلسطینی‌ها بتوانند در مذاکرات صلح، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت برای دولت خود انتخاب کنند.

منابع حقوق بشری می‌گویند فلسطینی‌های مقیم این شهر از کمترین حقوق برخوردارند و ۷۵ درصد آنها نیز زیر خط فقر به سر می‌برند.

در بخش دیگر شهر که در اشغال رژیم صهیونیستی است اجازه ساخت‌وساز فراوان داده می‌شود اما در این سوی شهر فلسطینی‌ها از این حق محرومند. حتی گزارش شده نیروهای راست افراطی یهودی در بخشی که فلسطینی‌ها ساکن هستند به زور وارد این منطقه شده و خانه‌های آنها را اشغال کرده‌اند.

شهردار این شهر می‌گوید که وی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و او این موضوعات را در روزی که موسوم به «روز اورشلیم» است، بیان می‌کند. خالد توفاح یک فلسطینی ۴۵ ساله در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید: «در این شهر هر روز، روز بدی برای فسلطینی‌ها به حساب می‌آید اما این روز بدترین روز است.» ابوغربیه، یکی دیگر از شهروندان فلسطینی، در حالی که در مقابل مغازه‌ای نشسته و در حال قلیان کشیدن است، می‌گوید: «چگونه می‌شود کسی در اتاق نشیمن خانه‌ات جشن بگیرد و رژه برود، بدون آنکه از تو اجازه بگیرد.»

بسیاری از کسانی که در این مصاحبه میدانی شرکت کردند تنها به اسم کوچک خود اکتفا کردند، برخی دیگر حتی از گفتن اسم کوچک خود ابا داشتند و نام مستعار برای خود برگزیدند.

بیشتر فلسطینی‌ها از این موضوع ترس دارند که برای بازجویی و استنطاق به دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بیفتند.

یکی از زنانی که به همراه مادر خود در کنار پنجره‌ای مشغول دید زدن رژه یهودی‌ها است، می‌گوید: آنها مدام در حال توهین به اعراب هستند.

یک کودک ۱۱ ساله می‌گوید که خود را به جای یک کودک یهودی زده و از نزدیک رژه یهودی‌ها را دیده است. او می‌گوید به چشم خود دیده که یهودی‌ها در حال رقص هستند.

بیشتر مادران و پدران فلسطینی از ترس اینکه کودکان آنها مورد آزار و اذیت اسرائیلی‌ها قرار بگیرند، اجازه حضور در این مراسم را نمی‌دهند. افزون بر این، حضور فلسطینی‌ها هم در این مراسم ممنوع است. آنها حتی حق حضور در بالکن‌هایی که مشرف به این رژه‌ها باشد را ندارند.

سال گذشته در همین ماه‌ها بود که اسرائیلی‌ها یک کودک فلسطینی را ربوده و با شکنجه فراوان وی را به قتل رسانده بودند و متعاقب آن، یک جنگ خونین هم در غزه به راه افتاد.

در شامگاه روز هفدهم ماه می، خانواده فلسطینی برای خوردن شام آماده می‌شدند. کودک خانواده سعی کرد که خود را به بالکن خانه برساند که با فریاد مادر خود که می‌گفت «برگرد» به اتاق نشیمن بازگشت. مادر ترس این را دارد که اسرائیلی‌ها هنوز خیابان را ترک نکرده باشند و به فرزند او صدمه برسانند. در آخرهای شب این شهر را سکوت فرا گرفته بود.