گروه جهان: شورش‌های بالتیمور به مقررات منع آمد و شد ختم شد. مقرراتی که می‌گوید ساکنان این شهر از ۱۰ شب تا ۵ صبح حق حضور در خیابان‌ها را ندارند. با وجود اعلام این قانون شب سه‌شنبه مردم این شهر به خانه‌هایشان بازنگشتند و معترضان تا صبح در خیابان‌ها باقی ماندند. گزارش‌هایی که از این شهر در این شب مخابره شده حاکی از این است یک آتش‌سوزی بزرگ در نزدیکی کتابخانه مرکزی این شهر برپا شده بود که نیروهای آتش‌نشان توانستند آن را مهار کنند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید گروهی از افراد پلیس ضد شورش در ساعات پایانی شب به گروهی از افراد جوان عمدتا سیاهپوست، یورش بردند. راهپیمایان هر چه به دستشان رسیده به سوی پلیس پرتاب کرده‌اند. نیروهای پلیس از ساچمه‌های فلفلی و بمب‌های دودزا برای پراکندن تجمع‌کنندگان استفاده کرده‌اند. خودروهای زرهی پلیس برای حمایت از مقررات منع آمد و شد که قرار است تا یک هفته ادامه پیدا کند، در خیابان‌های بالتیمور حضور پیدا کرده‌اند. پلیس بالتیمور در توییتر خود می‌گوید خبرنگاران از مقررات شبانه مستثنی هستند. این در حالی است که سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد تعداد کسانی که توسط پلیس به خاطر نقض مقررات آمد و شد دستگیر شده‌اند،کم نبوده است. رئیس پلیس این شهر می‌گوید که ۱۰ نفر توسط نیروها بازداشت شده‌اند. با وجود اینکه صدها نفر از مردم این شهر این مقررات را سه‌شنبه شب نقض کرده بودند، رئیس پلیس این شهر می‌گوید حکومت نظامی کارساز بوده و آرامش تا حدی به شهر بازگشته است. فاکس‌نیوز در این‌باره گزارش داد که در حدود ۲۰۰ نفر در گوشه‌ای از شهر دست به راهپیمایی زده‌اند اما در باقی شهر سکوت مرگباری حکفرما شده است. خبرنگار این شبکه در گزارش میدانی خود توضیح می‌دهد: در قسمتی که مردم بی‌توجه به مقررات حکومت نظامی به خیابان‌ها آمدند درگیری‌های شدیدی بین نیروهای پلیس و معترضان رخ داد. نیروهای پلیس برای مهار مردم دست به دامن خودروهای آب‌پاش شدند و توانستند تا حدودی معترضان را متفرق کنند اما زمانی که نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند مردم گلوله‌های گاز اشک آور را دوباره به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند. بالتیمور یکی از شهرهای آرام آمریکا است که مرگ یک سیاهپوست دوباره مردم را به خیابان‌ها ریخته است.

اوباما؛ یکی به نعل زد یکی به میخ

در پی بالا گرفتن ناآرامی‌ها در شهر بالتیمور در شرق ایالات‌متحده در اعتراض به مرگ یک جوان سیاهپوست در بازداشت پلیس، رئیس جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از موارد بالای «تعامل مشکل‌آفرین» پلیس با شهروندان سیاهپوست، گفت به‌رغم اتفاقات رخ داده، این موضوع نباید بهانه‌ای برای به راه انداختن آشوب باشد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات خیابانی، باراک اوباما روز سه‌شنبه در سخنانی در همین زمینه، ضمن انتقاد از نحوه برخورد برخی از ماموران پلیس با سیاهپوستان، آنهایی را که در جریان اعتراضات اقدام به خشونت و خرابکاری می‌کنند، نیز شدیدا مورد انتقاد قرار داد. اوباما در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید، با بیان اینکه مسوولان نباید تنها وقتی که یک فروشگاه به آتش کشیده می‌شود یا یک مرد جوان هدف گلوله قرار می‌گیرد یا در بازداشت آسیب می‌بیند، به یک قشر از جامعه توجه کنند، بلکه «دلیل سر و کار افتادن این جوانان به زندان را باید ریشه‌یابی کرد.» رئیس جمهوری آمریکا، کسانی را که اقدام به غارت فروشگاه‌ها و به آتش کشیدن ساختمان‌ها و خودروها می‌کنند، «خلافکار» خواند و گفت این افراد معترض نیستند و در حال بیان اعتراضات خود نبوده و بلکه سارق هستند. پیش از این اوباما پس از مرگ یک سیاهپوست نوجوان در شهر فرگوسن، رویکردی مشابه را در قبال ماجرا در پیش گرفت و در عین حال که رفتار پلیس را محکوم کرد، از آشوب‌ها هم در این شهر انتقاد به عمل آورد.شورش‌های بالتیمور، یکی از خشن‌ترین اعتراض‌ها پس از ناآرامی‌های فرگوسن بوده است.

علت شورش‌ها چه بوده است؟

آشوب و درگیری‌ها در بالتیمور زمانی بالا گرفت که «فِردی گری»، جوان سیاه‌پوستی در بازداشتگاه پلیس جان خود را از دست داد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گری به اتهامی مرتبط با یک اسلحه تحت تعقیب قرار می‌گیرد و پس از تعقیب و گریز با پلیس دستگیر شد، اما زمانی که در بازداشت بود بر اثر آسیب شدید در ستون فقرات‌ درگذشته است. مقام‌های رسمی تعهد داده‌اند که تحقیقات جامعی درباره مرگ او انجام دهند. طی ماه‌های گذشته اعتراضات در شهرهای مختلف ایالات‌متحده به نحوه برخورد پلیس با سیاهپوستان بالا گرفته و در مواردی به خشونت‌های خیابانی کشیده شده است. در مواردی، از جمله در بالتیمور، گزارش‌هایی در مورد درگیری میان گروه‌های تبهکار پلیس در میانه اعتراضات نیز منتشر شده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید بسیاری از کسانی که با آن خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند، آشوبگران را محکوم کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند که به نیروهای پلیس نیز اعتماد ندارند.