گروه جهان: صدای انفجار شنیده می‌شود، خانه‌ها خراب می‌شود، ویرانی همه‌جا به‌چشم می‌خورد، دود غلیظ ناشی از برخورد موشک‌ها به مراکز درمانی، پالایشگاه‌ها و ... به‌چشم می‌خورد. مردم هر روز ناگزیرند با صدای موشک‌ها، اصابت آنها و جنگنده‌های ائتلاف زندگی کنند. یمنی‌ها با این صداها روز را به شب می‌رسانند و بالعکس. بمباران‌ها بیش از سه هفته است که ادامه دارد. شهروندانی که نمی‌توانند از صنعا به شهرهای امن‌تر بروند، مجبورند هر دقیقه از شبانه‌روز را با صدای مهیب انفجار یا ترس از اصابت موشک به خود سپری کنند. اکنون مشکل دیگری بر مشکلات یمنی‌ها افزوده شده است. «حسن الریمی»، راننده تاکسی می‌گوید: «پس از این همه روز، اکنون ماشینم سوختی ندارد و از کار افتاده است. نمی‌دانم با این وضعیت خرج زن و بچه را چگونه تامین کنم؟» با این حال، سخنگوی ائتلاف عربی از مرحله جدیدی در حمله به یمن سخن می‌گوید. ژنرال احمد عسیری در کنفرانسی در ریاض می‌گوید: مرحله بعدی عملیات «توفان قاطع»، ممانعت از عملیات حوثی‌ها، حمایت از غیرنظامیان و تداوم امدادرسانی و عملیات انسانی متمرکز خواهد بود. او با اشاره به وقوع انفجارهای شدید پس از حملات ائتلاف عربی به انبارهای سلاح در صنعا می‌گوید این مساله دلیلی بر وجود انواع مختلفی از مواد منفجره و سلاح و نه فقط موشک‌های اسکاد در انبارهای سلاح یمن است.

ناو آمریکایی در باب‌المندب

ناو آمریکایی «تئودور روزولت» و ناو موشک‌انداز «یو‌اس‌اس نورماندی» به باب‌المندب رفته و به ۱۰ ناو دیگر آمریکایی پیوسته‌اند. نیویورک تایمز می‌نویسد این ناوها به یمن رفته‌اند تا هشداری باشند به ناو جنگی ایران. از سوی دیگر به نظر می‌رسد حضور ناو جنگی ایران بهانه‌ای بیش نباشد. حضور ۱۰ ناو جنگی آمریکا در حوالی آب‌های یمن بیش از آنکه هشداری به حضور ناو ایرانی باشد، نشان از مداخله احتمالی ایالات‌متحده و حمایت از ائتلاف عربی می‌دهد. نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: «حضور این ناوها اطمینان خاطری به ائتلاف عربی و به‌طور مشخص دولت عربستان می‌دهد تا بدون نگرانی به نابودی زیرساخت‌های یمن ادامه دهند.»

سرهنگ راجر کابینس از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: ماموریت این ناوها جلوگیری از سلاح‌رسانی توسط ایران نیست. او گزارش‌ها در این رابطه را «غیردقیق» خواند. او گفت: نیروی دریایی آمریکا هدف این ناوها را تامین ایمنی خطوط مهم کشتیرانی در منطقه می‌داند.

میانجیگری پادشاه عمان

در میان کشورهای عربی تنها عمان است که به ائتلاف عربی علیه یمن نپیوسته است. یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور می‌گوید: حضور در جنگ با رویکرد کشورش در قبال صلح سازگار نیست. او می‌گوید در صورت حضور در جنگ دیگر نمی‌توانیم به وظیفه خویش برای برقراری صلح - در جایی که به ما نیاز است- عمل کنیم. با این حال، عمان با هدف نجات یمن و تحقق صلح در این کشور طرحی هفت‌بندی ارائه داده است. این طرح شامل بندهای زیر است:

۱ - عقب‌نشینی انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح از تمامی شهرهای یمن و تحویل تمامی سلاح‌ها و تجهیزات نظامی که از انبارهای ارتش در اختیار گرفته‌اند. ۲ - بازگشت قدرت به دولت یمن و منصور هادی رئیس‌جمهوری آن. ۳ - تسریع در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری. ۴ - توافق با دولت جدیدی که شامل تمامی مردم و احزاب یمنی باشد. ۵ - انصارالله به حزبی سیاسی تبدیل شود که از طریق راه‌های قانونی در عرصه سیاسی فعالیت داشته باشد. ۶ - برگزاری کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان با هدف کمک به اقتصاد یمن و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری. ۷ - ارائه پیشنهاد عضویت یمن در شورای همکاری خلیج‌فارس.

عمان به دلیل روابط خوبی که با عربستان و یمن دارد، می‌تواند میانجیگر خوبی در تحولات یمن باشد، هرچند دولت عربستان تاکنون به درخواست‌های این کشور برای برقراری صلح پاسخ مثبتی نداده است.