گروه جهان-رابرت گوسن رئیس صلیب سرخ جهانی می‌گوید: بحران یمن، عدن را به شهر ارواح تبدیل کرده است. او می‌گوید مردم در شهر دیده نمی‌شوند چون از ترس کشته شدن مخفی شده‌اند. او می‌گوید: اقتصاد فلج شده و در برخی مناطق شبکه آبرسانی مختل شده است. این مشکل به‌ویژه در بخش جنوبی عدن شدیدتر است.» رئیس صلیب سرخ جهانی هشدار می‌دهد که: «شهر نیاز مبرم و فوری به کمک‌های پزشکی دارد، بیمارستان شهر نه امکانات مناسب دارد نه پرسنل مناسب. به همین دلیل بسیاری از افراد در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. بیمارستان‌ها پر از اجساد است.» گزارش‌های میدانی از یمن حاکی است که درگیری میان گروه‌های رقیب در خیابان‌ها در جریان است و مردم از ترس در گوشه‌ای از خانه‌ها در کنار هم پناه گرفته‌اند. گوسن می‌گوید: «شهر پر است از افراد مسلح از گروه‌های مختلف که با هم می‌جنگند... عدن به زباله‌دان و ویرانه تبدیل شده است.» یمن، عرصه رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌ها یمن را صحنه درگیری‌های نیابتی میان قدرت‌های منطقه‌ای می‌پندارد. اما نباید از نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای غافل بود. به نظر می‌رسد رقابت روسیه - آمریکا این بار میدان جدیدی برای بروز یافته است. کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در قطعنامه‌ای به سازمان ملل خواستار آتش بس غیرمشروط در یمن شده‌اند. این آتش بس اما بیش از آنکه به نفع تمام طرف‌ها باشد، جنبش انصارالله و شیعیان را هدف گرفته است. در پیش‌نویس این قطعنامه از انصارالله خواسته شده تا سلاح‌های خود را تحویل داده، کنترل نهادهای دولتی و نظامی را در اختیار دولت قرار بدهند، از پایتخت و دیگر شهرهای یمن خارج شوند و بدون پیش‌شرط به مذاکراتی که عبد ربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور فراری، خواهان برگزاری آن در عربستان شده، بپیوندند. کشورهای عربی همچنین خواستار ممنوعیت ارسال سلاح برای برخی طرف‌ها به‌ویژه نیروهای تحت امر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق و پسرش احمد و همچنین عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله شده‌اند. با این حال، اگرچه این پیش‌نویس بندهای دیگری هم دارد اما مخالفت مسکو با پیش نویس این قطعنامه کارشناسان را ترغیب کرده که از جنگ سرد دیگری میان آمریکا و متحدان عربش با روسیه سخن به میان آورند. عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل می‌گوید کشورهای عربی با اعمال برخی اصلاحات در این قطعنامه خواهان تشویق مسکو به پیوستن به این قطعنامه یا دست‌کم عدم مخالفت با آن هستند. از سوی دیگر، المیادین، الجزیره و رویترز گزارش داده‌اند که روز ۱۸ فروردین، آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه ایالات‌متحده، در سفری که به عربستان داشت به خبرنگاران گفت: کشورش «یک هسته هماهنگی در مرکز عملیاتی عربستان سعودی دایر کرده است.» او در مصاحبه با خبرنگاران در ریاض گفت: «آمریکا روند تبادل اطلاعات با ائتلاف طوفان قاطع را افزایش خواهد داد.» سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، نیز روز سه‌شنبه تایید کرد که واشنگتن به دنبال ارسال مهمات به هم‌پیمانان خود است.

مسکو به دنبال جبران گذشته است

اعلام نگرانی مسکو از فاجعه انسانی در یمن برخی دیگر از تحلیلگران را به این سو سوق داده تا ادعا کنند روسیه به دنبال نقش آفرینی در تحولات شبه‌جزیره عربستان است. «سلمان الدوساری»، سردبیر روزنامه الشرق‌الاوسط، در یادداشتی می‌نویسد: روسیه با نقش آفرینی در سوریه و حمایت از دولت اسد این بار می‌کوشد تا جبهه جدیدی برای نفوذ خود باز کند. الدوساری می‌افزاید: اعلام نگرانی روسیه از بحران بشردوستانه در یمن به مثابه ابزاری است که به وسیله آن، مسکو بتواند در تحولات شبه جزیره عربستان نقش‌آفرینی کند. او می‌نویسد این نقش‌آفرینی اما رنگ و بوی دیگری می‌دهد. روسیه این بار هم می‌خواهد جانب حوثی‌ها را بگیرد. در واقع، یمن کانالی هدایتی خواهد بود که از طریق آن می‌تواند در تحولات شبه جزیره عربی مداخله کند. او می‌پرسد اگر روسیه به راستی خواهان برقراری صلح در یمن است چرا به حوثی‌های یمن نزدیک می‌شود و چرا قطعنامه عربی در سازمان ملل را رد می‌کند؟ نویسنده معتقد است که کاهش نقش آمریکا در منطقه این فرصت را برای مسکو فراهم کرده که بار دیگر در عرصه تحولات خاورمیانه با دست باز فعالیت کند.