دورخیز فیدل کاستروی آمریکا برای کاخ سفید

گروه جهان: «راند پال»، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی که برخی او را «فیدل کاستروی آمریکا» می‌نامند، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام آمادگی کرد. این چشم پزشک ۵۲ ساله در وب سایت خود نوشت: «من برای بازگرداندن کشورم به اصول آزادی و دولت محدود، نامزد ریاست جمهوری می‌شوم.» او که در سال ۲۰۱۱ از شهر لوییویل ایالت کنتاکی به مجلس سنا راه یافت، از طرفداران خود خواست تا روز چهارشنبه (دیروز) در سالنی در همین شهر جمع شوند. راند پال را از این جهت برخی به شوخی «فیدل کاستروی آمریکا» می‌نامند که سابقه سخنرانی ۱۳ ساعته ضد باراک اوباما را در سنا در کارنامه خود دارد. فیدل نیز به دلیل سخنرانی‌های چندین ساعته در کوبا معروف است و اساسا یکی از ویژگی‌های کاسترو همین سخنرانی‌های طولانی مدت اوست که باعث شهرت او شده است.

جمهوری‌خواهان به پیش

راند پال از شاخه نوگرای حزب جمهوری‌خواه است که با اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه مانند «میچ مک کانل» و «جان مک‌کین» (که به تازگی وارد چهارمین دهه سناتوری خود شد) روابط چندان گرمی ندارد. وی سیاست‌های دولت آمریکا و هم‌حزبی‌هایش درباره تحریم‌ها علیه ایران و کوبا، استفاده از پهپاد و جاسوسی از حریم شخصی مردم را بارها زیر سوال برده ‌است. او همچنین طرفدار کوچک‌تر شدن ارتش آمریکا است. پال پیش از این گفته بود، قصد دارد با نزدیکی به مسیحیان انجیلی و دانشجویانی که خواستار قوانین آزادانه‌تر هستند، آرای زیادی برای خود جلب کند. اما بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه معتقدند وی مسیر دشواری برای رسیدن به کاخ سفید دارد. پال پس از

«تد کروز»، سناتور ایالت تگزاس، دومین جمهوری‌خواهی است که نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را اعلام کرده است. گفته می‌شود «جب بوش»، فرزند و برادر دو رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا (جورج بوش پدر و پسر)، «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا و همچنین «کریس کریستی»، فرماندار ایالت نیوجرسی، تلویحا آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند. به گزارش فارن پالیسی، راند پال خود را «جمهوری‌خواه متفاوتی» می‌نامد. با این حال، او مخالف برنامه‌های مهاجرتی است و می‌گوید: «واشنگتن نمی‌تواند تمام دنیا را به آمریکا دعوت کند.» او همچنین مدافع ارتش کوچک بوده و با برنامه‌های نظارتی نیز مخالف است. این نگاه از ایدئولوژی لیبرتارینی بر می‌خیزد که او را در تقابل با کمک‌دهندگان و سیاست‌سازانی قرار می‌دهد که رویکرد او را در قبال جهان «بسیار نرم» می‌خوانند. با این حال، تاکنون حزب دموکرات نامزدی غیر از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است. مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ۸ نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۱۳۹۵) برگزار می‌شود. فرد منتخب که پنجاه و هشتمین رئیس‌جمهوری این کشور خواهد بود، از روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ مسوولیت ریاست جمهوری آمریکا را برعهده خواهد گرفت. با این حال، کلینتون طی یکی دو ماه اخیر اعتراضات بسیاری را در میان محافل سیاسی- امنیتی آمریکا برانگیخته است.

چندی پیش خبر استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی در دوران حضورش در وزارت امور خارجه به جای ایمیل دولتی جنجال‌ساز شد. گفته شده این اقدام او احتمالا ناقض قوانین و مقررات دولتی است. با این حال، هیلاری تمایل ندارد این مساله، مانعی در روند نامزدی او ایجاد کند.

کلینتون، منتقد اژدهای زرد

هیلاری کلینتون که نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را اعلام کرده به تازگی در توئیتر فعال شده و دست به کارهایی می‌زند که باعث انتقاد از او شده است. در عین حال، او نمی‌خواهد این انتقادات مانعی در راه رقابت‌های او باشد یا باعث کاهش آرای او شود.

او با پیامی در توییتر خود خشم پکن را برانگیخت چراکه نوشته بود: «بازداشت فعالان زن در چین باید پایان یابد. این غیرقابل بخشش است.» به گزارش سی‌ان‌ان، توئیت هیلاری به خبری در نیویورک‌تایمز لینک داده بود که براساس آن ۵ فعال زن در چین به دلیل اعتراض به نقض حقوق زنان دستگیر شده بودند.

سی‌ان‌ان به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین می‌نویسد: «چین کشوری است که قانون در آن حاکم است. طبق قانون، ادارات مربوطه مسائل مربوط به حوزه وظایف خودشان را حل‌وفصل می‌کنند. امیدواریم چهره‌های سیاسی در کشورهای دیگر به حاکمیت و استقلال سیستم قضایی چین احترام بگذارند.»

کلینتون چند سال و در زمانی که بانوی اول آمریکا بود؛ در چهارمین کنفرانس جهانی سازمان ملل در مورد «زنان در پکن» مواضعی اتخاذ کرد که باز هم خشم اژدهای زرد را برانگیخت. او گفت: «حقوق بشر، حقوق زنان است و یک‌بار و برای همیشه حقوق زنان همان حقوق بشر است.»

کلینتون بارها به سخنرانی سال ۱۹۹۵ خود اشاره کرده است و دموکرات‌های نزدیک به او می‌گویند سخنانی از این دست در حین رقابت‌های ریاست جمهوری باز هم از او شنیده خواهد شد.

با این حال، «برخی» منتقدان جمهوری‌خواه او می‌گویند سخنان کلینتون هیچ ارتباطی با مسائل مهم جهانی ندارد، او به جای توجه به معضلات اصلی جهان نباید به مسائل حاشیه‌ای بپردازد. به گزارش سی‌ان‌ان، برخی دیگر از جمهوری‌خواهان هم هستند که می‌گویند: «باوجود انتقادات حقوق بشری هیلاری از چین اما این انتقادات مداخله‌ای در مسائل چین یا بحران امنیتی در این کشور نخواهد بود.»