«محرمانه‌های اوباما» روی میز پوتین

حسین موسوی: جنگ سایبری با آمریکا به کاخ سفید کشیده شد. نهادی حساس که در آن اطلاعات طبقه‌بندی شده مهم و حساس ایالات‌متحده نگهداری می‌شود. سی‌ان‌ان بامداد چهارشنبه در خبری فوری گزارش داد که سایت کاخ سفید مورد هک قرار گرفته است. این گزارش ادعا می‌کند که عاملان حمله سایبری به سایت کاخ سفید روسی بوده‌ و توانسته‌اند به اطلاعات مهم و حساسی دسترسی داشته باشند. در این‌باره گفته می‌شود که برای ماه‌های متوالی است که هکرهای روسی تلاش کرده‌اند وارد این سایت شوند و در نهایت نیز توانسته‌اند به اطلاعات حساسی دست پیدا کنند. در این ارتباط اما کاخ سفید سعی کرد که بازی دوگانه‌ای را درباره هک شدن سایت کاخ سفید آغاز کند. ابتدا اعلام کرد که هکرها به داخل سایت نفوذ کرده‌اند اما تنها توانسته‌اند به اطلاعات کم اهمیت و طبقه‌بندی نشده‌ دست پیدا کنند. اما گزارش‌ها حکایت از این موضوع دارد که هکرها با نفوذ به داخل سایت به ریزترین برنامه‌های رئیس‌جمهوری نیز دست یافته‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که هکرها به اطلاعات وسیعی از برنامه‌های رئیس‌جمهوری در زمینه مسائل خارجی هم دست پیدا کرده‌اند.

این برای نخستین‌بار نیست که ایالات‌متحده مورد حملات هکری قرار می‌گیرد. ایالات‌متحده همواره چین، روسیه و کره‌شمالی را متهم کرده که به قصد جاسوسی و خرابکاری مراکز مهم این کشور را مورد حمله سایبری قرار می‌دهند.

کاخ سفید می‌گوید در ماه اکتبر متوجه شده است در بخش اطلاعات طبقه‌بندی نشده که در خدمت شاخه اداره اجرایی رئیس‌جمهوری است، فعالیت‌های مشکوکی دیده می‌شود. سیستم‌های این بخش به‌طور خودکار و دوره‌ای خاموش شده‌اند و اطلاعات درون آن ارتقا پیدا ‌کرده‌اند. اف‌بی‌آی و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای تجسس وارد کار می‌شوند و پی می‌برند که ماه‌ها است هکرها توانسته‌اند به داخل این سایت نفوذ کنند. این دو نهاد مهم امنیتی و اطلاعاتی ایالات‌متحده می‌گویند این یکی از بزرگ‌ترین حملات هکری به‌وقوع پیوسته در طول دوران تاریخ آمریکا است. اف‌بی‌آی اعتقاد دارد که هکرها توانسته‌اند با نفوذ به داخل سایت، بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی ایالات‌متحده را رقم بزنند.

در حالی که در بیشتر حملات هکری، عاملان حمله سعی می‌کنند هویت خود را افشا نکنند و ناشناس باقی بمانند اما بازرسان کاخ سفید می‌گویند به سرنخ‌هایی رسیده‌اند که نشان می‌دهد، هکرها روسی بوده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ضمن تایید این موضوع که هکرها روسی بوده‌‌اند، ادعا کرده‌اند که عاملان حملات سایبری به کاخ سفید از کرملین دستور گرفته‌اند.

در حالی که اف‌بی‌آی و سازمان‌های اطلاعاتی اعتقاد دارند که کاخ سفید بزرگ‌ترین گاف اطلاعاتی خود را در طول تاریخ داده است اما کاخ سفید همچنان اصرار دارد که اطلاعات طبقه‌بندی شده و حساس کاخ سفید در سرورهای دیگری نگهداری می‌شود که دور از دسترس هکرها بوده است.

«بن رودز»، مشاور باراک اوباما در امور امنیتی می‌گوید که کاخ سفید برای اطلاعات طبقه‌بندی شده از سیستم جداگانه‌ای استفاده می‌کند. به گفته وی این سیستم‌ها مورد هک واقع نشده‌اند.

هر چند بن رودز سعی دارد اصل ماجرا را کمرنگ جلوه دهد اما به گفته سازمان‌های امنیتی این کشور، شکست اطلاعاتی و ورود هکرها به مهم‌ترین نهاد آمریکایی که اسرار مهم و حساس دولتی در آن نگه‌داری می‌شود، شکست بزرگ در دوران جنگ سرد جدید برای ایالات‌متحده است. بن رودز اعتقاد دارد اطلاعات طبقه‌بندی شده آمریکا به دست روسیه نیفتاده است و برای آمریکایی‌ها جای نگرانی وجود ندارد. این در حالی است که محققان و بازرسان پرونده ورود هکرها به کاخ سفید اعتقاد دارند که هکرها به‌طور کامل توانسته‌اند قفل‌های امنیتی سیستم‌های اطلاعاتی کاخ سفید را بشکنند و به اطلاعات مهم و طبقه‌بندی شده دست پیدا کنند.

در تحقیقات به‌عمل آمده مشخص شده است هکرها سعی داشته‌اند به سایت وزارت امور خارجه آمریکا هم نفوذ کنند اما سیستم، هکرها را کشف کرده و به بیرون انداخته است. یکی از دست‌اندرکاران تحقیق در مورد این پرونده می‌گوید باوجود اینکه سیستم اجازه ورود به هکرها را نداده است اما آنها هنوز نگران نفوذ مجدد این افراد به داخل سیستم هستند و هنوز اطمینانی در این باب وجود ندارد که آنها توانسته باشند این حملات را کامل دفع کنند.

مقامات آمریکایی می‌گویند هکرها توانسته‌اند با یک ایمیل ساده که به نام وزارت امور خارجه به کاخ سفید ارسال شده است راه را برای نفوذ تاریخی خود باز کنند.

«جیمز کلاپر»، رئیس امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه در کنفرانس سایبری اف‌بی‌آی در مورد خطرات احتمالی این دست از ایمیل‌ها که به « spear phishing» معروفند هشدار داده بود، اما کاخ سفید دقیقا از نقطه‌ای گزیده شده است که ۴ ماه پیش، رئیس امنیت ملی آمریکا نسبت به آن هشدار داده بود.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند حملات سایبری شکل تازه‌ای از دوران جنگ سرد را تشکیل می‌دهد که در آن کره‌شمالی، چین و روسیه در یک طرف قرار دارند و ایالات‌متحده در سوی دیگر.

آمریکا همواره چین را متهم می‌کند که از طریق هک کردن به‌دنبال جاسوسی صنعتی است و کره‌شمالی نیز بیشتر به دنبال خرابکاری است. اما نحوه رودررویی روسیه با آمریکا بیشتر جنبه اطلاعاتی دارد و روس‌ها سعی دارند به این طریق از آمریکا جاسوسی کنند.

روسیه هنوز به این اتهام ایالات‌متحده واکنش نشان نداده است اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در آخرین اقدام خود به وزارت خرانه‌داری اجازه داده است تا نهادها و افرادی را که سازمان‌های امنیتی به‌عنوان عاملین هکری شناسایی می‌کند، در زمره تحریم‌‌های آمریکا قرار گیرند. هر چند که این دستور پس از حمله کره‌شمالی به سایت سونی پیکچرز از سوی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده صادر شده است اما این دستور‌العمل پس از حملات روسیه می‌تواند دستاویز کاخ سفید قرار گیرد و تحریم‌های تازه‌تری علیه روسیه اعمال کند.

مسکو و واشنگتن بر سر اداره اوکراین به‌شدت اختلاف‌نظر دارند و برخی این اختلافات را به تعبیری آغاز جنگ سرد نوین می‌دانند. اوکراین پس از فرار یانوکوویچ به دست طرفداران غرب افتاد و سیاستمداران تازه این کشور سعی کردند که خود را به آمریکا و اتحادیه اروپا نزدیک کنند. اما داستان اوکراین به این موضوع ختم نمی‌شود و با جدایی شهرهای شرق اوکراین و همچنین پیوستن کریمه به روسیه، دو طرف به‌شدت بر سر این موضوع درگیر شده‌اند و از این‌رو روسیه مورد تحریم آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته است.

به گفته تحلیلگران، روسیه سعی دارد تا با اقدامات دیپلماتیک، ترفندهای غربی‌ها را برای تاثیرات مخرب این تحریم‌ها کم کند. به‌تازگی، یونان، به‌عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا سعی کرده است که خود را به روسیه نزدیک کند. آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور که به تاز‌گی سکان هدایت یونان را به دست گرفته با اعضای اتحادیه اروپا به مشکل برخورده است. حزب سیریتزا به رهبری وی که توانسته اکثریت پارلمان این کشور را به دست بگیرد، یکی از احزاب اروپایی به حساب می‌آید که مخالف سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا است.

روزنامه گاردین در این‌باره نوشت که یونان قصد دارد قراردادهای تجاری تازه‌ای را با روسیه امضا کند. در این میان به قراردادهایی مثل خرید گاز از روسیه با قیمت پایین نیز اشاره شده است.

تحلیلگران اعتقاد دارند که این بازی برای سیپراس یک بازی دو سر برد است. وی با سفر به روسیه هم می‌تواند درخصوص برنامه‌های ریاضتی با اتحادیه اروپا قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرد و هم به‌رغم تحریم‌های روسیه، یونان می‌تواند خط شکن کشورهای اروپایی شود و تحریم‌ها را علیه روسیه از بین ببرد. در حالی که مسکو زیر تحریم‌های شدید کشورهای غربی قرار دارد، کرملین می‌تواند با امضای قرارداد با یونان، در عمل اتحادیه اروپا را به دو شق تقسیم کند.

«رائول راپورل»، یکی از کارشناسان فوربس می‌گوید که با سفر ۹ آوریلِ سیپراس به مسکو (امروز)، آتن قصد دارد که خود را به چین و روسیه نزدیک کند. این کارشناس اعتقاد دارد که در بحبوبحه مالی این کشور که باید تن به ریاضت‌های اقتصادی اتحادیه اروپا نیز بدهد، روسیه و چین بهترین گزینه برای سیپراس است تا بتواند خود را از گرداب مشکلات اقتصادی نجات دهد.

این کارشناس اعتقاد دارد که یونان، مسکو را در آب نمک خوابانده تا در صورت به توافق نرسیدن با اتحادیه اروپا، «گردش به سمت شرق» را رقم بزند. راپورل اما به‌عکس گزارش تحلیلی گاردین می‌گوید که این بزرگ‌ترین قمار سیاسی سیپراس است، زیرا روسیه نمی‌تواند به اندازه کافی از یونان بحران‌زده حمایت مالی کند و همین موضوع می‌تواند پایانی تلخ بر آینده سیاسی وی و حزبش باشد زیرا وی با تغییر در سیاست‌های خود و عدم توجه به سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا، در عمل در برابر کشورهای بزرگ این ناحیه قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر، پس از مدتی به دلیل عدم حمایت‌های روسیه دستش خالی خواهد ماند و بازنده میدان خواهد شد.