شکار ببراطلاعاتی چین

گروه جهان: زمانی که شی‌جینگ پینگ مدیریت پرجمعیت‌ترین کشور دنیا را به عهده گرفت، اعلام کرد که دولت وی قصد دارد تا با فساد دولتی مبارزه کند. اما برخی ناظران می‌گفتند ممکن است بین این گفته و عمل کردن به آن فاصله فراوانی وجود داشته باشد. روز جمعه خبری از این کشور آسیایی منتشر شد که نشان می‌داد رئیس‌جمهوری چین قصد دارد بدون توجه به مقام کسی، مبارزات خود را علیه فساد آغاز کند. نخستین قربانی برنامه‌های شی‌جینگ پینگ هم کسی نبود جز یک مقام بلند‌پایه امنیتی این کشور. ژو یونگ‌کانگ ۷۲ ساله متهم به دریافت رشوه در ازای درز دادن اطلاعات است. ژو یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های امنیتی حزب کمونیست چین است که باید به این منظور در دادگاه حضور پیدا کند. سرنوشت چنین اتهام‌هایی نیز در این کشور از پیش مشخص است: «اعدام». ژو یکی از ۹ مقام بلندپایه چینی بوده که در اداره مستقیم این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری نقش اساسی داشته است. گفته می‌شود هیاتی مرکب از ۹ نفر که ریاست آن به عهده رئیس‌‌جمهوری چین است، در واقع هدایت‌کنندگان اصلی چین به‌شمار می‌آیند. ژو به‌رغم اینکه در سال ۲۰۱۲ از سمت خود بازنشسته شد اما همچنان تا زمان ناپدید شدنش از انظار عمومی به‌عنوان یکی از مردان تاثیرگذار و در سایه این کشور آسیایی به حساب می‌آمده است.

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که ژو دارای سمت مهمی در چین بوده است. وی مدیریت سازمان‌های حساس پکن را بر عهده داشته است. از جمله سمت‌های ژو ریاست نیروهای پلیس این کشور، اداره آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، تنظیم و تصویب سیاست‌های دادگاه‌های پکن و همچنین مدیریت دفاتر کنترل قوانین در این کشور بوده است. او تئوریسین نظریه «حفظ ثبات اجتماعی» با توسل به زور و خشونت نیز بوده است.

اینک به‌نظر می‌رسد وی باید در جایی محاکمه شود که پیش از این ریاست آن‌را به عهده داشته و در تنظیم سیاست‌هایش نقش اساسی داشته است. دادستان‌های چینی می‌گویند وی از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و در ازای دریافت پول اطلاعات نهادهای مهمی که ریاستشان را برعهده داشته، به بیرون درز می‌داده است.

مقامات چینی اعتقاد دارند نقش وی در درز دادن اطلاعات موجب خسارت سنگینی برای پکن شده است.

ژو می‌گوید وکلای وی صحبت‌های دادستان‌ها را شنیده‌اند اما تصریح می‌کند که هیچ‌کدام از این اتهام‌ها را قبول ندارد.

رئیس دادگاه عالی چین می‌گوید ژو دارای اتهام‌های مشخصی است و لزومی ندارد درهای دادگاه را به روی مردم بست. وی می‌گوید دادگاه ژو علنی خواهد بود. ژو از سال ۲۰۱۳ و در سالروز تاسیس حزب کمونیست در چین در انظار عمومی ظاهر نشده است. برخی می‌گویند وی در همان زمان دستگیر و تبعید شده است. رسانه‌های دولتی چین در واکنش به اتهامات ژو نوشته‌اند که وی با مافیا ارتباطات تنگاتنگی در این کشور داشته است و برخی از آنها گفته‌اند ژو از این طریق توانسته به انباشت ثروت بپردازد. یکی از این رسانه‌ها نوشته است که ژو به همراه برخی از اعضای خانواده خود ثروت هنگفتی به دست آورده‌اند.

این در حالی است که افشاگری‌های رسانه‌های دولتی چین به این موضوعات ختم نشده و در این راستا نوشته‌اند که ژو با زنان زیادی ارتباطات نامشروع داشته و حتی در تجارت‌های سیاه همچون تجارت جنسی نیز دست داشته است.

تحلیلگران می‌گویند دستگیری ژو در کشور پر رمز و رازی مثل چین یکی از شگفتی‌هایی است که شی‌جینگ پینگ رقم زده است. این کشور به لحاظ بسته بودن و عدم گردش آزاد اطلاعات در زمره پر رمز و رازترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید.

شی‌جینگ پینگ کمپین ضدفسادی در این کشور به راه انداخته که در آن قرار است «ببرها» و «مگس‌ها» با هم هدف قرار بگیرند. ژو تاکنون بزرگ‌ترین ببری است که به تور رئیس‌جمهوری چین افتاده است. تحلیلگران می‌گویند طعمه‌های دیگری نیز در دام کمپین ضدفساد رئیس‌جمهوری چین گیر خواهند افتاد.