نتانیاهو و هفت خوان مشکلات

ایزابل کرشنر یادداشت نویس نیویورک تایمز بنیامین نتانیاهو در آستانه بازگشت به قدرت قرار گرفته است. اما هنوز ابرهایی در این میان وجود دارد که برگشت او را به میادین سیاست با دشوارهایی روبه‌رو خواهد کرد. مهم‌ترین مشکلاتی که هم‌اکنون او با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حضور افرادی با پرسش‌های چالشی در داخل خیابانی‌های سرزمین‌های اشغالی است که وی باید در آن مورد پاسخگو باشد. حضور این افراد و چالش‌هایی از این قبیل حکایت از مشکلات داخلی و خارجی نتانیاهو است. او گفته است که در دوران ریاست وی کشور فلسطین هرگز تاسیس نخواهد شد. او دوباره شمشیر را علیه اعراب اسرائیلی از رو بسته است. زیرا آنها به حزب وی رای نداده‌اند و به حزب رقیب بها داده‌اند. از پایتخت‌های اروپایی تا واشنگتن، از واشنگتن تا خیابان‌های تل‌آویو، منتقدان نتانیاهو انتقادهایی علیه وی مطرح کرده‌اند. او همواره به عنوان یک سیاستمدار بدبین شهره بوده است. از این رو او برای دوباره قدرت گرفتن، ناچار است با احزاب دست‌راستی دیگر ائتلاف کند. در حالی که در سیاست خارجی نیز اوضاع او روبه‌‌راه نیست. او از دست واشنگتن که مخالف سخنرانی‌اش در کنگره بود عصبانی است. او همچنین از کشورهای اروپایی که کم‌کم کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند به ستوه آمده است. «دیوید آکسلرد»، مشاور ارشد سابق باراک‌اوباما در توییتی که داشت نوشت نتانیاهو در دقایقی مانده به انتخابات اعلام کرد که موافق تشکیل کشور فلسطین نیست تا بتواند پیروزی دوباره‌ای با این گفته خود دست و پا کند. او در ادامه توییت خود نوشت: «بی‌بی» (لقب نتانیاهو) در دقایق آخر و در حالی که ۱۱ ساعت به انتخابات مانده بود این جمله شرم‌آور را گفت تا شاید بتواند خود را از گردابی که به‌وجود آمده است نجات دهد. اما باید پرسید به چه قیمتی؟

برخی می‌گویند که سخنان نتانیاهو بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و به درد کمپین‌های انتخاباتی می‌خورده است. او در نهایت ناچار خواهد بود مانند یک سیاستمدار عملگرا به میدان قدرت بازگردد. «گیدی گرین استاین» موسس موسسه «ریوت» تقریبا با این نظریه موافق است و می‌گوید که وی در نهایت در مواجهه با فلسطینی‌ها مجبور به عملگرایی خواهد شد و به میز مذاکره باز خواهد گشت. هر چند که وی می‌گوید هنوز مطمئن نیست که او به تئوری دو کشوری اعتقاد داشته باشد. زاکی هانگه‌بی، معاون وزیر امور خارجه (رژیم) اسرائیل، می‌گوید که حزب لیکود خوشحال خواهد شد تا مذاکرات از نو احیا شود. او ادامه می‌دهد: ادامه این مسیر به انتخاب فلسطینی‌ها خواهد بود.

اما مشکلات نتانیاهو در این‌جا تمام نخواهد شد. بسیاری از اسرائیلی‌ها کمپین «گلوات» به راه انداخته‌اند. گلوات در زبان «یدیش» (یهودی) به معنای آلارم یا زنگ خطر است. در روزهای نزدیک به انتخابات، نتانیاهو تمام حواس سیاسی و دیپلماتیک خود را به باد سپرده بود. او با گفتن اینکه اگر به قدرت مجدد برسد کشور فلسطین هرگز تاسیس نخواهد شد، ریسک بالایی را به جان خریده و به ۶ سال پیش بازگشته است.

او همچنین در مصاحبه تلویزیونی که اخیرا داشت و اعلام کرد که چپ‌گرایان از سوی کشورهای خارجی تقویت شده‌اند، آینده سیاسی خود را با آمریکا و برخی کشورهای غربی به مخاطره انداخته است. هر چند که او در شب پیروزی سخنرانی حزب خود کمی از کالیبر سخنان تیزش کم کرد و گفت که قول امنیت و رفاه اجتماعی بیشتر را می‌دهد.