محمدحسین باقی: گروه بوکوحرام با داعش بیعت کرد. گمان می‌رود بیعت بوکوحرام با داعش بیعت بزرگ‌ترین گروه پیکارجو با خلافت خودخوانده اسلامی باشد. کارشناسان ضدتروریسم معتقدند اهمیت این اقدام و تبعاتی که می‌تواند داشته باشد هنوز روشن نیست. برخی کارشناسان معتقدند این بیعت نشان می‌دهد بوکوحرام اقتدار و برتری داعش نسبت به خود را به‌طور رسمی پذیرفته است. با این حال هنوز اطلاعات موثقی در مورد میزان نفوذ رهبری داعش بر گروه‌هایی که با او بیعت می‌کنند در دست نیست. به گزارش نیویورک‌تایمز «بیعت بوکوحرام به معنای تایید حرکات داعش در گسترش میزان نفوذ خود در لیبی، الجزایر، مصر، افغانستان و فراتر از آن است». «آرون زلین»، محقق موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک، می‌گوید: «کاملا روشن است که از اواسط ژانویه داعش روابطی با بوکوحرام برقرار کرده بود. پرسش اساسی این است که آیا خلافت خودخوانده اسلامی افرادی را از عراق و سوریه یا لیبی به شمال نیجریه اعزام کرده تا به عملیات‌های زمینی بوکوحرام یاری رسانند یا اینکه این نیروها به فعالیت‌های بوکوحرام در راستای تشکیل دولت خاص خود کمک می‌کنند.» «رایان کامینگز»، رئیس یکی از گروه‌های مدنی فعال در زمینه مدیریت بحران در بریتانیا و تحلیلگر ارشد مسائل آفریقا، می‌گوید: گمان بر این است که بوکوحرام ۶هزار مبارز دارد و لااقل بر ۲۰ هزار کیلومتر یا ۸ هزار مایل از شمال شرق نیجریه تسلط دارد. کامینگز که از سال ۲۰۱۱ فعالیت‌های این گروه را رصد می‌کند پرسش‌هایی در مورد ساختار فرماندهی و کنترل که میان این دو گروه تروریستی وجود دارد، مطرح می‌کند.

این تحلیلگر ارشد به نیویورک‌تایمز چنین می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بوکوحرام می‌خواهد بگوید با رهبری داعش در یک خط هستیم. اما مساله اصلی این است که بوکوحرام یک گروه یکدست نیست، بلکه متشکل از چندین گروه با جناح‌ها و ایده‌های مختلف است.» کامینگز با اشاره به احتمال وجود نیروهای گریز از مرکز در درون بوکوحرام می‌گوید: «اکنون خیلی زود است که بگوییم آیا تمام اعضای بوکوحرام اقتدار مرکزی داعش بر خود را می‌پذیرند یا خیر. سوال دیگر این است که بوکوحرام اساسا تا چه حد به نیابت از داعش عمل خواهد کرد.» اهداف، زبان و رویکردهای بوکوحرام از بدو تاسیس این گروه به‌طور انحصاری «نیجریه‌ای» بوده؛ به عبارت دیگر، تمرکز اصلی این گروه فقط کشوری به نام «نیجریه» و مناطق درون این کشور بود. افزون بر این، بعید است که خشونت این گروه با یک بیعت جدید تغییر یابد. «پاول لوبک»، متخصص نیجریه در دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید بوکوحرام حتی پیش از داعش و پیش از بیعت با این گروه از «تاکتیک‌های امضایی» خلافت خودخوانده استفاده می‌کرد. او می‌گوید از جمله این تاکتیک‌ها سر بریدن و به بردگی گرفتن بود. پروفسور لوبک می‌افزاید: بیعت این گروه با داعش اهمیت دارد چرا که بوکوحرام از بدو تاسیس خود تاکنون توانسته بود خود را از زیر نفوذ گروه‌هایی مانند القاعده دور نگه دارد اما نکته این است که بیعت رسمی این گروه آفریقایی با داعش چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد و تا چه حد میزان اقتدار داعش بر خود را می‌پذیرد.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا هم که محتاطانه راجع به بیعت بوکوحرام با داعش سخن می‌گفت، می‌گوید: «این گروه تندرو آفریقایی تاکنون از پذیرفتن کمک‌های مالی و نظامی داعش سر باز زده است. با این توصیف، بعید است که از داعش دستور بگیرد.» این مقام اطلاعاتی که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت، افزود: «این بیعت احتمالا بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا واقعیت.» فارغ از بیعت یا عدم بیعت بوکوحرام با داعش اما حقیقت این است که طی ۱۸ ماه گذشته نشانه‌های روزافزونی از برخی پیوندها میان این دو گروه دیده شده و توصیه‌هایی از سوی داعش به این گروه شده است. سال گذشته، رهبر بوکوحرام از رهبر خلافت خودخوانده حمایت کرد. بوکوحرام به تدریج از روش‌های داعش مانند فیلمبرداری از جنایت‌های خود برای مستند کردن خشونت‌های ارتکابی بهره گرفتند.

تحلیلگران می‌گویند پیش از این، بوکوحرام با دوربین‌های دستی و به شکلی بسیار غیرحرفه‌ای از خشونت‌های خود فیلم تهیه می‌کرد اما به تازگی شاهد روش‌های حرفه‌ای در فیلمبرداری با استفاده از دوربین‌های جدید هستیم. فیلم‌های بوکوحرام که به تازگی کیفیت‌های بهتری یافته در یوتیوب قابل مشاهده است.