حسین موسوی: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اقدامی خودخواسته ۱۰ درصد از حقوق ماهانه‌اش را کم کرده است. به گزارش «سی‌ان‌ان مانی» این اقدام پس از آن صورت گرفته که اقتصاد این کشور به «بحران رکود فراگیر» نزدیک شده است. گفته می‌شود کاهش ۱۰ درصدی حقوق ولادیمیرپوتین در یک سال، ۹۰۰ هزار روبل یعنی حدود ۱۴ هزار دلار می‌شود.

اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۴ به روزهای سخت خود رسید. قیمت پایین نفت و همزمان شدن آن با تحریم‌های روسیه از سوی کشورهای غربی، مسکو را یک قدم به رکود فراگیر نزدیک‌تر کرده است. کشورهای غربی روسیه را به دلیل آنچه دخالت کرملین در نا‌آرامی‌های شرق اوکراین می‌خوانند، تحریم یکجانبه کرده‌اند.

به گفته برخی کارشناسان این تحریم‌ها تاکنون باعث سقوط بی‌سابقه ارزش روبل شده است. به همین دلیل اعلام شده که این واحد پولی از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا پایان این سال ۴۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. همچنین براساس گزارش‌هایی که در مورد آینده اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۵ ارائه شده، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص روسیه با کاهش ۵ درصدی روبه‌رو شود.

در گزارش‌ موسسات و نهادهای اقتصادی آمده است که تورم در روسیه در سال جاری افزایش خواهد یافت و از استانداردهای زندگی کاسته خواهد شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای مقابله با این موضوع در اقدام خودخواسته‌اش دستور داده ۱۰ درصد از حقوق ماهانه‌اش را کاهش دهند و کارکنان کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز به تبع رئیس خود از این اقدام پیروی کرده‌اند. هنوز مشخص نشده است که آیا روسیه برای مبارزه با کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی‌اش به اقتصاد ریاضتی روی خواهد آورد یا نه؟ الگوهای اقتصاد ریاضتی در اروپا، به‌دنبال بحران فراگیر سال ۲۰۰۸ در این قاره سبز در حال اجرا است. بر این اساس مالیات‌ها افزایش خواهد یافت و دولت مجبور است حقوق کارکنان دولت را کاهش دهد و در برخی موارد دست به تعدیل نیروهای دولتی بزند. براساس گزارش‌های دولتی، پوتین در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار روبل (نزدیک به ۶۰ هزار دلار) حقوق دریافت کرده است. در سال جاری اما گزارش شد که پوتین در سال ۲۰۱۴ از افزایش حقوق بیش از دو برابری بهره‌مند شده و دستمزد سالانه وی به ۹ میلیون روبل رسیده است.

حقوق وی با احتساب افزایش دو برابری سالانه به ۱۵۰ هزار دلار رسیده است. اگر پوتین تصمیم بگیرد که ۱۰ درصد حقوق خود را کم کند رقمی نزدیک به ۱۵ هزار دلار در سال کسر خواهد شد. پوتین در میان رهبران جهان، حقوق متوسطی دریافت می‌کند. اوباما، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده ۴۰۰ هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ۲۴۰ هزار دلار. اما داستان پوتین تنها در درآمد‌های سالانه وی خلاصه نمی‌شود. برخی گزارش‌ها مدعی‌اند که پوتین جزو روسای ثروتمند قاره سبز است. از دارایی‌های پوتین تاکنون شایعات فراوانی پخش شده که عمدتا هم توسط مخالفان وی اعلام شده است. به‌طور رسمی اعلام شده است که پوتین دارای دو آپارتمان، دو خودرو لوکس «گاز ولگا»، یک خودرو «کاراوان» و قطعه‌ای زمین است. اما به‌طور غیررسمی تخمین زده می‌شود که مقدار دارایی‌های وی افزون بر این موارد باشد. «یبل برودر»، مدیر عامل شرکت «Hermitage Capital Management»، که پیش از این جزو سرمایه‌گذاران عمده در روسیه به حساب می‌آمده، مدعی است که شاید ارزش دارایی‌های پوتین افزون بر ۲۰۰ میلیارد دلار باشد. او ادامه می‌دهد: پس از ۱۴ سال در راس قدرت بودن و افزایش درآمدهای نجومی برای این کشور و پول‌هایی که او هنوز برای ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و جاده‌ها هزینه نکرده است، باید گفت دارایی‌های وی در بانک‌های سوئیس است که توسط پوتین و دوستانش اداره می‌شود. این در حالی است که پوتین بارها این ادعاها را رد کرده و گفته است دارایی‌های وی به همان اندازه‌ای است که به‌طور رسمی اعلام کرده است.