دنیای اقتصاد: بودجه ۴ تریلیون دلاری باراک اوباما به کنگره فرستاده شد. بودجه‌ای که عمده برنامه‌های خود را بر روی آمریکایی‌های ثروتمند استوار کرده است. در این بودجه رقمی نزدیک به ۴۷۸ میلیارد دلار برای برنامه‌های عمومی از جمله ایجاد بزرگراه‌ها و ارتقای حمل‌و‌نقل اختصاص داده شده است. اوباما می‌گوید: اگر راه‌های «در رو» را برای ثروتمندان آمریکایی فراهم کنیم تا از پرداخت مالیات فرار کنند، موجب می‌شود اعتماد سایر آمریکایی‌ها از ما سلب شود. در بودجه ارائه شده اوباما قصد دارد با افزایش مالیات طبقه ثروتمند، شکاف درآمدی را پرکند. حسین موسوی- بودجه ۴ تریلیون دلاری باراک اوباما به کنگره فرستاده شد. بودجه‌ای که عمده برنامه‌های خود را روی آمریکایی‌های ثروتمند و شرکت‌ها استوار کرده است. در این بودجه رقمی نزدیک به ۴۷۸ میلیارد دلار برای برنامه‌های عمومی از جمله ایجاد بزرگراه‌ها، احداث پل و ارتقای حمل و نقل اختصاص داده شده است. در بودجه ارائه شده، بسیاری از طرح‌های سابق اوباما مطرح شده است. طرح‌هایی که بارها با اعتراض نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه شده و اوباما بی‌اعتنا به انتقادهای جمهوری‌خواهان این برنامه‌ها را در بودجه سال جاری خود گنجانده است. این برای نخستین‌بار نیست که جمهوری‌خواهان بر سر بودجه با اوباما وارد چالش شده‌اند. سال گذشته حتی تا تعطیلی دولت پیش رفت و در نهایت با مصالحه بین کنگره و کاخ سفید، دولت به سر کار خود بازگشت. برخی اعتقاد دارند که ممکن است جمهوری‌خواهان این‌بار به جای تعطیلی دولت، به دنبال اهداف سیاسی خود باشند. ناظران اعتقاد دارند که جمهوری‌خواهان قصد دارند تا با استفاده از اهرم تصویب بودجه، با اوباما وارد یک معامله شوند.

به اعتقاد این دسته از ناظران، جمهوری‌خواهان برای تصویب طرح‌هایی که مدنظرشان است نیاز به قلم اوباما خواهند داشت. اگر اوباما لایحه تصویب شده در کنگره را امضا نکند، آن لایحه تبدیل به قانون نخواهد شد. اوباما در سخنرانی «وضع اتحادیه» در بیستم ژانویه سال جاری میلادی تا حدودی از برنامه‌های خود رونمایی کرده بود. او در بودجه سال جاری عمده برنامه‌های خود را روی طبقه متوسط قرار داده است. به‌رغم اینکه جمهوری‌خواهان اوباما را متهم به جنگ طبقاتی می‌کنند، ولی در بودجه ارائه شده وی قصد دارد تا با افزایش مالیات طبقه ثروتمند، شکاف درآمدی را در ایالات‌متحده پر کند. اوباما در گفت‌وگو با «NBC»، در مورد اینکه آیا کنگره‌ای که با اکثریت جمهوری‌خواهان اداره می‌شود، به بودجه وی رای مثبت خواهند داد گفت که امیدوار است تا با جمهوری‌خواهان همکاری بیشتری داشته باشد. او در این‌باره گفت: «من فکر می‌کنم که جمهوری‌خواهان نیز مانند من به احیای زیرساخت‌ها اهمیت می‌دهند.» او افزود: «پرسش اینجا است که چگونه باید هزینه این زیرساخت‌ها را تهیه کرد.» به اعتقاد رئیس‌جمهوری آمریکا این قسمت نیاز به گفت‌وگو و مذاکره با جمهوری‌خواهان دارد. او اضافه کرد: «کار من این نیست که برای حرکت این کشتی، بادبان‌ها را به حرکت در نیاورم و به مردم آمریکا نگویم که چه کاری باید انجام دهیم و وانمود کنیم، ما نیازی به جاده‌های بهترو نیازی به تامین بودجه کالج‌ها برای تحصیلات رایگان نداریم.»

اوباما همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که بودجه وی می‌تواند رشد سریع‌تر طبقه متوسط را فراهم آورد. براساس اطلاعاتی که آسوشیتدپرس از این بودجه منتشر کرده، این بودجه ۴ میلیارد دلاری، بخش عمده درآمدهای خود را (۵/۳ تریلیون دلار) بر درآمدهای خارجی آمریکا استوار کرده است. در اطلاعات منتشر شده، کسری بودجه‌ای که برای سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی شده است رقمی در حدود ۴۷۴ میلیارد دلار است. این رقم کمی بالاتر از پیش‌بینی دفتر کنگره است. کسری بودجه‌ای که کنگره پیش‌بینی کرده است ۴۶۷ میلیارد دلار است. این در حالی است که کسری‌های بودجه‌ای که کاخ سفید و کنگره درنظر گرفته‌اند در پایان سال معمولا بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. در بودجه پیشین کسری بودجه روی رقم ۴۸۳ میلیارد دلار متوقف شد که از پیش‌بینی‌های دو طرف بالاتر بوده است. نگاه متفاوت دو طرف درخصوص بودجه می‌تواند یادآور درگیری‌های سال گذشته باشد که به تعطیلی دولت اوباما منجر شد. اوباما در سرمقاله روزنامه هافینگتون پست با اشاره به این موضوع نوشت: «از زمانی که زمام امور را به دست گرفته‌ام، ما سریع‌ترین کاهش بدهی‌ها را پس از جنگ جهانی دوم تجربه کرده‌ایم. بودجه‌ای که تنظیم کرده‌ام، برای چنین پیشرفت‌هایی بنا شده است. پیشرفت‌هایی در زمینه اصلاحات در حوزه سلامت، مالیات و سیستم نامساعد مهاجرت.» او ادامه می‌دهد: « اگر راه‌های «در رو» را برای ثروتمندان آمریکایی فراهم کنیم تا از پرداخت مالیات فرار کنند موجب می‌شود که اعتماد سایر آمریکایی‌ها از ما سلب شود. در حقیقت ما باید از طرحی استفاده کنیم که با کاهش مالیاتی خانواده‌های طبقه متوسط موافق باشد.» باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در طرح بودجه‌ای خود، حداقل مالیات بر درآمدهای خارجی شرکت‌های آمریکایی را ۱۹ درصد تعیین کرده و ۱۴ درصد مالیات نیز برای سود سهام آنها درنظر گرفته است.